Jump to content

Hvilken Simrad autopilot passer opp mot Simrad CE33?

Woody

Recommended Posts

Ifølge manualen for ce33 sender den de relevante autopilot-sætninger ud via NMEA-0183. Jeg vil gætte på at alle piloter kan bruges - også Raymarine mm. Så selv om din plotter også sender Simnet ud, så ville jeg tænke at det letteste er at bruge 0183.

På Simrads site finder du jo de nyere piloter men eller ville jeg gå på jagt efter brugt som AP-20 med computeren AC-20 eller tilsvarende. Og for at være HELT sikker ville jeg tage en telefon til Simrad-forhandlerne og få 100% bekræftelse fra en ekspert..

Ingen her inne som vet noe om dette temaet? Vanligvis kommer det masse info her på forumet. Hos Pronav er det vel så som så med ekspertisen. De påsto at det ikke fantes ekkoloddsvinger med temp. føler til CE33 'n min. Det tok en uke å få en fra USA med universalplugg 0,5m fra svingeren og overgangskabel. De hadde forøvrig overgangskabler til en "drøss" plottere.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Du kan bruke hvilken som helst autopilot fra hvilken som helst leverandør så lenge autopiloten er i stand til å kommunisere via NMEA0183. Så vidt jeg vet gjelder det alle mer eller mindre moderne autopiloter. Skal du gå for Simrad så er vel AP20-serien det mest aktuelle. De du får kjøpt nye nå er AP24 og AP28. Da kan en forhandler hjelpe deg å velge ut de komponentene som passer for din båt. Får du tak i noe brukt regner jeg med at det er en komplett pakke som passer sammen, jeg tror ikke jeg ville satset på å kjøpe litt her og litt der hvis du ikke vet hva du driver med.

Et lite forslag fra min side:

AP24 kontrollenhet, AC12 computer, RF300 rorføler, RPU80 reversibel pumpe, RC42 kompass og et SimNet monteringskit. Veil. pris kr. 29 338 i følge prislisten som ligger på www.pronav.no. Der kan du forøvrig finne en god del info....

CE33 har NMEA 0183 utgang.

Denne utgang kan konfigureres til å sende standard autopilotmeldinger. Du kan da bruke autopilot fra enhver leverandør som har NMEA 0183 interface. Det er dette som er hele hensikten bak NMEA 0183 standard - at en skal kunne koble sammen utstyr fra forskjellige leverandører som bruker denne standard. Ser at mange mener at en må ha alt fra en leverandør. Bakgrunnen for slike meninger er ikke teknisk betinget.

Her er et utdrag fra manualen. De som er merket ON er sender data ut som standard.

Interface setup - OUTPUT - Port NMEA0183:

Sentence String Status

Position data:

GPS fixdata: GGA OFF

Geographic pos, Lat/Lon: GLL WGS84

Geographic pos, Lat/Lon: GL2 OFF

Recom. min. GPS data: RMC ON

Track made good & SOG: VTG ON

Time and date: ZDA OFF

-------------------------------------------------

Navigation data:

Autopilot sentence ‘B’: APB ON

Bearing & distance to WP: BWR OFF

Recom. min. nav. info: RMB ON

Routes: RNN OFF

Routes: RTE OFF

Cross-track-error: XTE OFF

Waypoint location: WPL OFF

UTC & time to dest. WP: ZTG OFF

Water data:

Depth below keel: DBK OFF

Depth below surface: DBS OFF

Depth below transducer: DBT OFF

Depth: DPT ON

Water temperature: MTW ON

Water speed and heading: VHW ON

SailorBoy

Jeg mener NMEA 183 er ugått på dato, men nå er vel du uansett på jakt etter en utgått autopilot :lol: NMEA 183 har ikke definert fysisk lag, det kan være både RS232 (2 ledninger + jord) og RS422 (4-ledninger), det er ingen standardisering av kontakter eller farge på ledninger. På grunn av svært begrenset båndbredde må hvilke setninger som skal sendes ut fra plotteren konfigureres via meny. NMEA 183 på standard 4800 baud hastighet er også for treg til å overføre AIS.

NMEA 2000 har fysisk lag som er entydig definert og kontakter og farge på ledninger er standardisert. Nå bruker dessverre ikke alle produsentene standardkontaktene (Micro-C), men det finnes heldigvis overganger mellom de forskjellig kablingssytemene. NMEA 2000 gir en mye mer robust kabling enn hva løsledningene til NMEA 183 gir. Det er heller ikke nødvendig å sette opp hvilke data (PGN) som skal sendes ut siden dataraten er på 250kbit/s noe som er mer enn 50 ganger så mye som NMEA 183. Alle som har tålmodighet til å lese litt dokumentasjon kan sette opp et NMEA 2000 nettverk, i en del tilfeller kreves det litt kopetanse å få NMEA 183 til å virke,

Alternativt så invester i en ny Simrad NSS-8. Her får du nu plotter, ekkolod, radar-mulighed og indbygget autopilot-kontrol, så du bare skal have "hjernen" og pumpen. Din gamle plotter synger på sidste vers alligevel og der er jo ikke meget fremtid i at bruge tid og penge på at installere en gammel autopilot på en gammel plotter hvis det alligevel bryder sammen om to år.

Ja, det kommer til at koste noget mere, men så har du også et fremtidssikret system.

Hvis du skal have en autopilot på din båd med din nuværende plotter skal du også have rorføler og kompas. Og din plotter kan sikkert godt holde flere år endnu, men skulle den gå død, så er der ingen reservedele at få og så skal du skifte anyway. Så fordelen kunne jo være fem relativt sikre år med en ny plotter.

Desuden har nye plottere jo meget mere brugervenlighed og flere features end din nuværende. Og opdaterede kort..

Når plotteren din engang slokner er det bare å plugge SimNet kabelen inn i den nye hvis du går for AP24 eller 28. Det eneste som eventuelt trengs er en kabel med SimNet kontakt i ende enden og micro-C NMEA 2000 kontakt i den andre.

Det MajorAndy prøver å si er at du slipper å kjøpe AP24 eller AP28 kontrollpanelet hvis du kjøper en Simrad NSS plotter i stedet, alt kan styres fra en NSE eller NSS plotter. Selv med NSS foretrekker jeg dedikerte knapper for 1 og 10 graders kursendring, i den ene av mine installasjoner har jeg OP10 i tillegg til NSS i den andre et AP24 i tillegg til NSS.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...