JoachimogMalene Startet 13.November.2012 Link til dette innlegget Startet 13.November.2012 Heisann. Skulle i dag gjøre sjekta klar for vinteren. Skulle ferskvannskjøre og kjøre inn frostvæske. Etter ca halvveis(15min) med ferskvann stoppet motoren og fikk ikke start på den igjen. Sjekket dieselfilteret/vannutskilleren som står før motoren og den var det mye vann med tilhørende mørkt "grums" (dieseldyr?). Endte med at jeg bare tømte motoren for vann og pakket sammen. Kan den bare stå sånn til våren? Eller er det bare dumt å velge en slik løsning? Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
LALUNA II Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Rensk opp og kjør motoren så den er fri for vann ellers er det garantert problemer når du skal starte opp til våren ,er ikke sundt med vann i dieselsystemet (les rust mm) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nestor Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Hva slags motor er det i den?? Men du må koble fra all diesel med vann, koble på ren diesel, gjerne med litt olje, og noe som jeg bruker som heter alron. Få start på motoren, gjør dette fort som f.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Lar du det stå til våren ned vann i systemet, må du for brede deg på å skifte ALT. En dyr løsning. Tøm tanken, rengjør den fyll på ny diesel blås tom alle slanger og rør skift filter fyll opp systemet løsne dyse-røra ved bremstoffventilene og kjør på starteren til det kommer diesel skru fast og start opp. Fortsett og kjør den en god stund og vinter konserver. Du kan kople fra før filteret og kople til en 5 l kanne ren diesel etter at filter er skiftet i første omgang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
littmild Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Ville tatt oppstarten først, koble til en slange med en trakt eller noe som du holder høyt, så lufter du hele veien og starter opp. Motoren er det viktigste å få igang fort, tanken er 2. prioritet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
JoachimogMalene Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Takk for svar. Skjønner at ting må gjøres straks. Må kikke på det i morra.Det gjelder en Yanmar 3qm30 saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Free Lillehammer Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Dette er overkommelig, men det MÅ gjøres forholdsvis raskt og er du i tvil, er det et bedre alternativ å koste på en mekaniker enn å la dette stå. Dyser og alt ruster om dette får stå. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Skal nok få det til.Men venter nok med å rense tanken til våren. Den ligger under septiktanken og blir fort en mer omfattende jobb. Dumt det blir så fort mørkt for tida. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
nestor Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Det er nå ikke den verste motoren å få kjørt vann i, men å få den til å starte fort som..... er like viktig uansett, jo før, jo bedere. Pumpa og dyser blir ødelagte, og vann kan også ligge på stempeltoppene om startforsøk er gjort etter at den stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Vanndråper går over i damp under trykk og varme. Overganen til damp medfører en krafig ekspansjon og kan være svært ødeliggende. Manualer til Yanmar-motorer har klare advarsler mot dette (gjelder sikker manualene til andre merker også). Redigert 13.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Da har jeg kjøpt nytt dieselfilter og klar for innsats. Tenkte¨å fylle diesel på en tom tank til påhengeren.Satser på det går greit. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Mix Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Ja kjør motoren på ren ny diesel fra en eller annen kanne. Hell gjerne en skvett totaktsolje i dieselen også. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Back in buisness. Ble fersk diesel,men uten olje.Stod og gikk en 20-30 min.Fikk også kjørt inn frostvæske. Litt bedre humør i kveld. Takk for at dere sa ifra at det ikke var bra at den stod over vinteren. Hvis ikke hadde jeg hatt et større problem til våren. Ha en fortsatt fin kveld. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.