Jump to content

Båter i sjøen - til operaen...

Framtia

Recommended Posts

Fint med av og påstigningbryggen som er kommer ved Operaen, men på varme sommerkveld burde snekkene ligge tett i tett i Bjørvika med feststemte menneksre som hygger seg om bord eller er på vei til eller fra selskapelighet i hovedstaden....altså det levende småbåtlivet man finner i enkelte andre havner.

"påstigningsbryggen", eller det som er egnet til det, er jammet ned av tre digre charterbåter. Gikk inn innerst der i helgen for å plukke opp døtrene mine og det var ikke rare plassen. Og brygga var høy.

Idiielt burde det vært en gjestebrygge for folk som kommer sjøveien men det er vel for mye forlangt...men det er jo en fin spassertur unna gjestehavnen ved Aker brygge.

Jeg syns ikke det er for mye forlangt jeg. Allerede på 80-tallet, da jeg lånte fatter'ns Comfortina og fraktet den ned fra Hamar for 3 ukers seilferie, så kom jeg i klinsj med Oslo Havnevesen. Det er ikke rare mulighetene for sjøsetting med kran i Oslo om man kommer med båt landeveien. Vi sjøsatte på 5 minutter og "kom oss unna" første gangen. Men da vi skulle opp igjen samme sted 3 uker senere så var de der som hissige parkeringsvakter og forlangte penga-penga. Husker ikke hvor mye annet enn at det var sabla dyrt!

Hvorfor skal kaiene som Oslo Havnevesen forvalter bare være for storkunder som kommersiell trafikk og stygge charterbåter? Hvorfor må man til fullstendig overfyllte Aker Brygge om man vil anløpe Oslo by med fritidsbåt, og rusle en tur opp i byen? Akerselva er sperret av med en flytebro for alt annet enn "robåter". Der var det plenty med gamle skøyter før. De fikk vel ligge der fordi ingen kommersielle aktører gadd å betale mer... Hvorfor er det ikke en skikkelig gjestehavn på "riktig" side av Akershus Slott?

Min umiddelbare reaksjon, her blir det en utfordring å finne parkeringsplass !

Hæ??! Du bor i Drammen! Parker der og ta toget direkte til Brygga! Case closed... :lol:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg syns ikke det er for mye forlangt jeg. Allerede på 80-tallet, da jeg lånte fatter'ns Comfortina og fraktet den ned fra Hamar for 3 ukers seilferie, så kom jeg i klinsj med Oslo Havnevesen. Det er ikke rare mulighetene for sjøsetting med kran i Oslo om man kommer med båt landeveien. Vi sjøsatte på 5 minutter og "kom oss unna" første gangen. Men da vi skulle opp igjen samme sted 3 uker senere så var de der som hissige parkeringsvakter og forlangte penga-penga. Husker ikke hvor mye annet enn at det var sabla dyrt!

Hvorfor skal kaiene som Oslo Havnevesen forvalter bare være for storkunder som kommersiell trafikk og stygge charterbåter? Hvorfor må man til fullstendig overfyllte Aker Brygge om man vil anløpe Oslo by med fritidsbåt, og rusle en tur opp i byen? Akerselva er sperret av med en flytebro for alt annet enn "robåter". Der var det plenty med gamle skøyter før. De fikk vel ligge der fordi ingen kommersielle aktører gadd å betale mer... Hvorfor er det ikke en skikkelig gjestehavn på "riktig" side av Akershus Slott?

Det er ikke noe problem lenger. Jeg har tatt opp og satt ut båt der hvor kongeskipet pleier å ligge, og det er helt problemfritt. Sist gang tok jeg en telefon til Oslo Havn, for å si fra, og det var bare smil og glede. Ble hentet med trekkvogn med svanehenger, så det tok plass på brygga :yesnod:

Noen som vet om det er noen gjestehavn i nærheten, eller blir Aker Brygge / Tjuvholmen det nærmeste?

Har vært mulig tidligere å ligge med egen båt i det store bassenget ved plassen mot operaens sydside, har ligget der flere ganger i forbindelse med utekonserter på operaen. Ellers er det fint å ligge på svai i småbåthavna på Hovedøya - fergen til Vippetangen går frem og tilbake hele tiden , derfra er det bare en fin spasertur til messen. Kan hende det går an å låne en plass i båthavna eller spørre om å få ligge på brygga til restauranten. Restauranten anbefales forøvrig.Unngå de svinedyre plassene på Herbern marina.

Hæ??! Du bor i Drammen! Parker der og ta toget direkte til Brygga! Case closed... :lol:

Vel, det var ikke for egen del, men det kom vel dårlig frem av inlegget :ghost:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...