Jump to content

Er det hummer og krabbe i indre oslofjord, og hva er det mest av?

kjetillunde

Recommended Posts

Det er ikke lov og sette teiner innenfor Brønnøya,Ostøya,Grimsøya og Snarøya mot Sandvika.Det har vært mye kontroller i Asker og Bærum i år med hummerfiske.

Har selv blitt kontrollert 2 ganger av Politiet, da er det greit med 60mm flukt åpninger og riktig merking, hummer i båten uten rogn og over 25cm.

Vi har ikke fått noe krabbe men ca 20 fine hummer til nå.

At vannkvaliteten i indre Oslofjord er dårlig er nytt for meg, snakket med noen fra universitetet i Oslo på forskningsfartøyet "Trygve Braarud" som driver med vannprøver og slikt, de fortalte at vann kvaliteten er svært bra og at det aldri har vært tatt så fine prøver som det siste året.De har tatt prøver av fjorden i ca 100år.

http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2012/Smbtguiden2012PDF.pdf

For stor beskatning og miljøgifter gjør at det meste av liv i fjorden forsvinner. Men de kan jo være en stakkars hummer igjen.

Jeg er ikke så sikker på at det er beskatning som gjør at det ikke er Taskekrabber Nord for Drøbak.

Jeg vet det er forsøkt å sette ut Taskekrabbe tre fire ganger de siste tiårene, men de får ikke bestanden til å bli der. Jeg kjenner flere som i sin barndom, var med på å lystre krabber ved Katten, men som sagt er det ingenting å få nå mer.

Hummer derimot, er det vist temmelig mye av og ikke bare en og annen.

Bl.a, skal det være godt med krabber som har bosatt seg i pilarene som holder Aker Brygge. Utenfor Oppegård Båtforening hvor jeg bor, er det massevis av Hummertegner år etter år og selv om de ikke drar opp utrolig store mengder, er det da litt å få.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Årsaken til at det ikke er taskekrabber nord for Drøbaksundet er jeg ikke sikker på, men jeg antar at krabbene må ha saltere vann enn hummeren. Den nordligste forekomsten av taskekrabbe i Oslofjorden som jeg vet om er Jeteen som går fra Slottet til Oscarsborg. Jo lenegr syd i fjorden du kommer dess tettere bestand av taskekrabbe. Om du har tanker om å fiske krabber med teiner så ville jeg ikke brukt tiden på å fiske nord for Hvitsten. Men ved Hvitsten vet jeg at det er en del krabbe. Om denne er å anbefalle som mat er jeg heller tvilsom til. Den nå nedlagte malingfabrikken i Hvitsten mistenker jeg kan ha dumpet en del lite helsebringene stoffer som bruker mange år på å bli nedbrutt. Når du nærmer deg Jeløya så er det en del grunner hvor krabbebestanden er ganske god. Jeg vil ikke gi deg noen koordinater på disse plassene, men nå har du ihvertfall noe å gå ut fra. Bruk sjøkartet så tenker jeg du finner noen plasser å forsøke deg på i dette området.

Jeg tror nok RSL i inlegg #8 tenker hummer, men skriver krabbe som holder til ved Aker Brygge ;-)

• 10 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Vannkvaliteten i indre Oslofjord har alltid vært dårlig og har blitt dårligere og dårligere de siste årene. Andelen miljøgift/tungmetaller osv er så høy at en selvsagt ikke spiser noe herfra, kanskje med unntak for stimfisk som vandrer (makrell, sjø-ørret osv).

Krabbe er vel det siste en bør spise i en fjord full av nye og gamle synder.

Men om en ikke lengre er på markedet for å få unger og begynner å nærme seg slutten av livet så er det kanskje mindre nøye hva man spiser.

--------------

http://www.osloby.no/nyheter/Bad-mens-vannet-er-rent-7226854.html#.UlpBqUDw1DR

Badevannet i indre Oslofjord var på sitt reneste for 10 år siden. Siden den gang har det blitt mer og mer møkkete. Men det er da relatert til badevann. Selv må jeg innrømme at jeg aldri mer bader i indre Oslofjord, gjorde det en gang på 90 tallet og følelsen av å være slimete pga algevekst og møkk når jeg kom opp av sjøen glemmer jeg aldri. Liker ikke noe å særlig å bade i brakkvann heller.

Ang å spise noe fra indre Oslofjord så er jo første rådet å holde seg unna alt som er fett på fisken, selvsagt da lever og rogn, men en har de siste årene funnet at diverse miljøgifter også bevares i selve kjøttet/muskelen til fisken.

Klima- og forurensingsdirektoratet sier dette: Vi definerer indre Oslofjord som innenfor Drøbakterskelen. For de fleste miljøgifter vi undersøker er det en klar forskjell i konsentrasjoner innenfor kontra utenfor terskelen, særlig da når vi kommer ut mot Færder hvor vi har en stasjon vi har overvåket i mange år. Kjøttet fra torsk er greit å spise. Torskefilet (kjøttet) er så mager (lite fett) at det blir lite organiske miljøgifter i filet. Mattilsynet har ikke utstedt advarsler mot å spise torskefilet verken fra indre Oslofjord eller andre steder langs kysten. Vi har en del data på miljøgifter både i torskefilet og torskelever fra indre Oslofjord og det er generelt lite miljøgifter i filet. Vi har de siste 20 årene registrert litt økning av kvikksølv i torskefilet fra indre Oslofjord, men foreløpig ikke så mye at Mattilsynet har innført advarsler mot å spise torsk

-----------------

Og om noen tror at de kommer til å bli advart mot å spise giftig og helsefarlig fisk så må de tro om igjen. Vi har ferskvann og innsjøer i Norge hvor fisken er så full av tungmetaller og dritt at den nesten lyser i mørket, men det er politisk enighet om vi i Norge ikke setter opp skilt som forteller at fisken er farlig å spise.

Nå er det jo også sånn at det som regel er kjent på "folkemune" hvor man fisker, og hvor man ikke fisker. Men de siste årene så har alle sett att våre nye landsmenn plutselig begynner å fiske der ingen ville fisket tidligere. Særlig står det polakker osv og fisker i vann der andre aldri ville funnet på å fiske før, eller i det minste aldri spise fisken.

Kanskje på tide å sette noen grenseverdier og få opp skilt som advarer mot å spise fisk osv der det faktisk er mer miljøgifter i den enn det normalt skal være, feks i indre Oslofjord, og også mange andre fjorder i Norge.

-----------

Jeg har aldri skjønt disse som "snakker opp" det å spise fisk osv fra indre Oslofjord. Hva er poenget? Det er da nok fisk i havet til at en ikke trenger å spise fisk som setter kropp og helse i fare for en selv og evt unger som man ikke har fått enda. Å spise en makrell som slenger på snøret en sommerkveld gjør selvsagt ikke noe, men utover det... vel da bør man i alle fall være informert om hva man driver med.

Krabber, av den store typen: Jeg har plasket rundt i indre Oslofjord siden 50-tallet. Jeg har aldri sett krabbe der inne. Men hummer har det vært en god del av. Ikke kjenner jeg til at det har vært noen hyppige dødsfall eller misdannelser av mennesker som spiser hummer/fisk derfra heller. Nå har jeg bodd i Son siden 1976, har aldri sett en krabbe her heller. Vi hadde noen naboer som var ivrige krabbefiskere. De dro ned til området fra Bastø og sydover, og fikk krabbe i massevis.

Og da jeg var guttunge, og det fremdeles var full aktivitet på verftene, sto folk og fisket langs bryggene bortover. Det er ikke noe nytt. Jeg kan garantere at vannet var farligere den gangen enn hva det er nå. Og hvis vi fikk fatt i en hummer inne i Bunnefjorden, så havnet den i gryta. Den gangen ble det også bedrevet reketråling i Bunnefjorden. Den siste fiskeren ga opp 60-tallet. Lite reker, og det luktet kloakk av trålen når den kom til overflaten. Dypet i Bunnefjorden ble etter hvert erklært for 'oksygenfattig og død'. Bunnefjorden var for øvrig i tidligere tider fiskerik og underholdt en rekke fiskere.

Guest Avmønstret#

Krabber, av den store typen: Jeg har plasket rundt i indre Oslofjord siden 50-tallet. Jeg har aldri sett krabbe der inne. Men hummer har det vært en god del av. Ikke kjenner jeg til at det har vært noen hyppige dødsfall eller misdannelser av mennesker som spiser hummer/fisk derfra heller.

Nå er det jo ikke Tsjernobyl i Oslofjorden, og for å finne ut hvor mange missdannelser, aborter, krefttilfeller osv spising av fisk og krabbe/hummer fra Oslofjorden har ført til så ville det kreve en undersøkelse langt utover det noen vel vil betale for. Og ikke trengs det heller for det er jo bevist hinsides enhver tvil at miljøgifter gir utslag i helsen.

Så når vi da vet at det er miljøgifter i fisk osv i indre Oslofjord så er det vel ikke noe å mase med? Med mindre man er gravid, eller en gang ønsker å bli det, så er det neppe noe problem å spise en fisk eller hummer en sjelden gang. Men mange av miljøgiftene lagres i fettreserver resten av livet, og en del gifter løses ut når en mor begynner å amme og går over i morsmelka.

Er fisk eller hummer akkurat fra indre Oslofjord verd det?

-----------

Som sagt, har man ikke planer om å bli gravid og er godt oppe i åra så er det vel bare å hive innpå. Tror ikke miljøgifter på kirkegården er det største problemet. Men jeg syns det er dårlig om man gir det til unge folk, særlig jenter og sier "fisk og hummer fra indre Oslofjord er så bra atte", for det er den ikke. Om man absolutt vil så spis den bare selv.

Bor selv ved en innsjø med fantastisk fin abbor og også en del gjedde og brasme (nydelig matfisk men lite brukt av nordmenn de siste tiårene). Når jeg får stor abbor på over ca 3-400g, og her blir den virkelig stor, så setter jeg den ut igjen. Småabbor spiser jeg litt av. Og det hender at jeg setter garn og lager fiskekaker, da med en blanding av gjedde, abbor og brasme. Da bruke jeg et garn som tar fisk på ca 500g og nedover.

Men dette gjør jeg kanskje 2-3 ganger i året, max. Og noen år ikke i det hele tatt. Ungene spiser såvidt litt abbor så det får gå.

Hvorfor så forsiktig? Det står jo ingen skilt som sier at fisken her er full av miljøgifter og det er naboer som har fisket og spist hele livet uten å dø av det, selv om de alle dør til slutt.... Jo jeg har tatt meg bryet å google for å finne ut om det er tatt målinger av vannet der jeg bor. Resultatene viser at det er ett av de reneste vannene i Morsavassdraget, men til tross for det så er det så mye gifter i fisken at man ikke anbefaler at gravide spiser fisk som er stor/gammel.

Men denne informasjonen er så og si umulig å finne og absolutt ingen gjør noe for å spre den. Det finnes vann med fisk som er mye verre enn her som folk spiser uten å ha den minste aning om at den er spekka med miljøgifter. Det samme gjelder mange fjorder i Norge, men hvem vet om det? Nesten ingen. Så lenge det ikke fiskes kommersielt så skjer lite. Og fiskes det kommersielt så våger de knapt å si noe da heller i frykt for å ta levebrødet fra folk.

I ferskvann i Norge har det dessuten skjedd en rar ting de siste årene. Mange plasser har konsentrasjonen av miljøgifter i selve vannet sunket mens den har økt i fisken. Så å si at vannet er reint derfor kan en spise fisken blir fort helt feil.

-------------

Så det hele koker ned til at jeg spiser det en sjelden gang. Om ungene lar være så er det bare fint og jeg forteller selvsagt at en ikke bør spise stor fisk fra vannet og at det er miljøgifter i den.

Å være forbilde for ungene er også å fortelle sannheten selv om den egentlig er trist når man ikke bør spise fisk fra mange vann og fjorder i Norge.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...