Free Lillehammer Startet 15.November.2012 Del på Facebook Startet 15.November.2012 Endelig ser det ut til å skje mer med utbyggingen av mobilnettet med 4G. Beste alternativet for båtfolket nå i sum ser ut til å være ICE. Får vi endelig nettfart som møter båtfolkets behov med 4G? Hva med dekning ut fra kysten? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 (redigert) Tror vel ikke det er så effektivt, ihvertfall ikke ut fra kysten. Netcom har bygget ut i 2600 MHz båndet, og det blir kort rekkevidde.... Redigert 15.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
soc Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Det er en omvendt sammenheng mellom hastighet og dekning. Høyere frekvenser kan sende mer data, men rekker kortere. For å ha samme dekning som nett med lavere hastighet må man da eventuelt kompensere ved å bygge ut flere basestasjoner. Ser man på dekningskartet til Telenor dekker EDGE f.eks hele Hardangerfjorden, mens 3G dekker bare deler av denne. Tilsvarende vil trolig 4G ha dårligere dekning enn 3G, selv ferdig utbygd. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Jeg har kjøpt meg en 4G router fra Telenor, tenkte å teste den i båten. I Bergen sentrum og området rundt har den gitt høy hastighet, (15 ned og 10 opp) men jeg tviler på jeg kan bruke den langt vekk fra sentrumsområdene. (Er f.eks ikke særlig 3G dekning i Smivågen på enden av tyssøy som ligger "rett ved flesland") Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Brigg Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 (redigert) 4G er gode nyheter for oss som trives litt utenfor de store bysentra i dette landet. Ikke fordi at det blir 4G langs kysten i uoverskuelig fremtid. Men fordi mobliselskapene flytter 3G-utstyret som blir til overs i byene ut på landet og ut langs kysten. Dermed blir det flere steder som får 3G-dekning enn det er i dag. Mange steder langs kysten av Trøndelag og Nordland er det knapt nok mulig å drive med mobil datatrafikk på GSM-nettet slik teknologien er utbygget i dag. Redigert 15.November.2012 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jonas78 Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Her er dekningskartet til telenor (det er det jeg forholder meg til da jeg har Telenor gjennom jobben) http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp Der kan man skille mellom 3G og 4G. Vet ikke hvor presist det er, men gir vel en indikasjon... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Free Lillehammer Svart 15.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2012 Her er dekningskartet til telenor (det er det jeg forholder meg til da jeg har Telenor gjennom jobben) http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp Der kan man skille mellom 3G og 4G. Vet ikke hvor presist det er, men gir vel en indikasjon... Jo, jo, men nå skjer det mer på dekningen fremover når det gjelder 4G. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Hvis NetComs utbygging i Stavanger er noe å basere lærdom på tror jeg ikke forhåpningene bør være for høye. De stedene jeg har 4G er det lynraskt, men det er ikke mange slike og som beskrevet er dekningen rundt hver basestasjon begrenset til et svært lite område. Tror ikke jeg dropper planer om Iridium-telefon helt ennå. Men det kan godt være noe i Briggs tanke om utrangert utstyrs rolle i distriktene. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Hvis du skal bruke iridium til nett tror jeg du blir skuffet:) deeeet er tregt det! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Men ja, utgangert 3G utstyr flyttet til utkantstrøk tror jeg kan bli bra ! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Idag bytta eg til Netcom sin 4g-router. Har hatt ICE fram til nå, og dei begynner å bli utdatert på hastighet og latterlige kvoter på 6GB. Blei ein heilt opplevelse å bytte. Har ikkje 4g her, men med 3g så har eg 50-100% bedre hastighet enn med ICE. Streaming, spel osv fungerer mykje bedre. Så om noken vil ha ICE antenne til halvpris så send IM. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Euklid Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Hvis du skal bruke iridium til nett tror jeg du blir skuffet:) deeeet er tregt det! Skal bruke det til værmeldinger og en og annen mail i obskure havområder uten noen annen form for dekning, så fart er ikke det mest kritiske. I norske farvann er mer normale løsninger definitivt å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Noen som har konkrete erfaringer med 4G ut fra kysten ift avstand til land og dekning (i praksis)? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Ja, konkrete erfaringer, men ikke gjort noen målinger. Det jeg kan si er at jeg selv i motvind ikke bruker mange minuttene på å krysse meg bort fra 4G-dekning, og det selv om jeg er kronisk klønete på kryssing og sjelden seiler over 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Ja, ja. Da blir det ICE også videre. Som en viktig del av image-byggingen, seiler vi langt fra land... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.