Ingvarjg Startet 15.November.2012 Link til dette innlegget Startet 15.November.2012 Når båten likevel har havnet på land for toppakningsbytte på motor, så lurer jeg på om den skal få stå under tak til våren slik at jeg kan ta noen prosjekter på den som jeg har tenkt på en stund. Det meste jeg ønsker å gjøre er ganske grei skuring, litt omgjøring av innredning og slikt pusleri, men det er en sak som jeg trenger litt input fra mer erfarne "båtbyggere" på. Båten har en svakhet som kanskje ikke så mange eiere av båttypen har lagt merke til, nemlig at i medsjø med ca 1 meter bølgehøyde og mer, og til dels også i motsjø når bølgene er høye nok, så kjører den baugen inn i bølgene slik at bølgetoppen slår inn i frontruta. Ved ett tilfelle ble bladet på vindusviskeren slått av. En modifikasjon jeg har tenkt på er å heve spissen på baugen ved å bygge opp en kant rundt baugen fra fenderlista og opp som vil heve spissen på baugen ca 15 cm. Siden dekket skrår nedover fremst, så vil ikke en 15 cm kant ha noe så si for sikten fremover fra førerplass. Jeg tror 15 cm vil hjelpe mye, og dersom den lages med samme vinkel som skroget lengst fremme så vil påbygget være med på å presse baugen oppover når baugen treffer en bølge. I tillegg kan kanskje mer vekt bak hjelpe. Jeg har en kjenning med en Targa 31 med én motor (D6) som har akkurat samme problem under samme forhold, han mener problemet på hans båt er mangelen av motor nr 2 og dermed også vekt bak i båten. Når det gjelder å bygge opp baugen, så tenkte jeg å bygge opp fasongen i tre (gran?), kline på epoxy og glassfiber, slipe ned gelcoaten på skroget der buen skal festes, støpe fast med epoxy og overlappe skjøten med glassfiber. Sparkle, grunne og legge toppstrøk. Hva tror dere om fremgangsmåten, og vil modifikasjonen ha noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Jeg ville ikke ha laminert inn treverk hvis det kan unngås. Om du trenger fyllmateriale så er Divinycell et bedre alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingvarjg Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Divinylcell har jeg tenkt på, skroget er jo bygget med det. Men hvordan er det å bruke det uten noen form? Å lage seg en plugg, støpe en form og så bygge opp med divinylcell er jo "litt" mer jobb... Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Hvis du ser på Princess-tråden som nå inneholder bygging av badeplattform https://baatplassen.no/i/topic/49118-prosjekt-princess-35-som-faar-en-liten-ansiktsloefting/page__st__320 så ser du hvordan du kan bruke divinycell. Trenger ikke støpe en form.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ingvarjg Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Takk for linken, det så ikke så ille ut å jobbe med det likevel, da spørs det om ikke det blir løsningen. Ser at Biltema har divinylcell. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 En forhøyning av baugen din over dekk, ( svinerygg ) kan nok være effektivt mot sjø inn over dekk/frontvinduer. Mener jeg så et bilde av en Halco 29 som hadde bygget seg en slik en, her inne på forumet. Men husker ikke hvor / hvem, kanskje andre husker det. Men husker at båten ble faktisk riktig pen, faktisk bedre en orginalen... Har selv hatt en Halco 26 for en del år siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.