littmild Startet 16.November.2012 Del på Facebook Startet 16.November.2012 Siste seilturen i høst sluttet den ene vinsjen min å fungere, de har vært litt "skranglete" siden jeg kjøpte båten i våres, men har fungert. Men nå sviver bare toppen når jeg bruker håndtaket, fungerte greit den ene turen, men blir litt tungvint i lengden å bruke 1 vinsj, spesiellt på kryss, så må få rettet opp problemet i vinter. Spørsmålet er, hva skal jeg gjøre? Kjøpe nytt/brukt? Eller overhale? Får man i det hele tatt deler til disse vinsjene? Vinsjene er merket Barlow 20, Australia, sånn jeg ser det på nettet er dette selskapet gått dukken for lengst. Vinsjene er single speed og forholdsvis tunge og dra på, selv med 9kvm fokk, så når jeg monterer genoa blir vel dette veldig tungt? Da er kanskje noen større twospeed vinsjer et bedre valg om jeg finner noen brukt? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Euklid Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Hvis de du har er underdimensjonerte er det klart en oppgradering kan ha mye for seg. Å vite om det er bryet (og kostnaden) verdt å bedrive overhaling er umulig inntil du har åpnet vinsjene og fått en diagnose på problemet, kan jo være alt fra ubetydeligheter til et knust tannhjul som ikke selges lengre. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Hvor gammel er vinsjen evnt. båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Det er sjelden vinsjer slites ut, tipper det skyldes gammelt, stivt, møkkete fett. Ta den fra hverandre og smør opp! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Hvor gammel er vinsjen evnt. båten? Tror vinsjene er originalmontert i 1977. Hvis de du har er underdimensjonerte er det klart en oppgradering kan ha mye for seg. Å vite om det er bryet (og kostnaden) verdt å bedrive overhaling er umulig inntil du har åpnet vinsjene og fått en diagnose på problemet. Det er sjelden vinsjer slites ut, tipper det skyldes gammelt, stivt, møkkete fett. Ta den fra hverandre og smør opp! Da prøver jeg å ta dem fra hverandre først. Er det noen standard bruksanvisning for hvordan jeg gjør dette? Er en skrue i hullet til håndtaket, er det denne jeg bruker for å åpne de? Trodde jeg hadde litt peil på båt, frem til jeg kjøpte seilbåt og det kom tusen nye ting å tenke på. Har kommet over noen brukte lewmar 42 uten selftailing, er det noen som vet hva diameteren i bunnen på disse er? (liten båt, liten plass) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Sitter normalt en låsering på toppen. Pirkes forsiktig ut eller bruk låseringstang. Vinsjene bør i alle tilfelle ettersees en gang i året. Bruk fett, men bruk lite. For mye fett som stivner får pawlene til å henge. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Tviler på at disse har vært ettersett på en lang lang stund, har lagt det inn som en del av det årlige vedlikeholdsarbeidet, men først må jeg få dem til å funke. Skal kikke nærmere på dem når jeg kommer hjem i dag. Nå skinner sola og jeg tar helg klokken 14, føler båtarbeidsmoralen i dag kan bli høy. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Og hvis båten ligger på vannet: vær forsiktig så ikke noen smådeler drar til sjøs når du demonterer vinsjen. Det kan bli dyrt... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Nå har jeg registrert at du har tatt båten på land, littmild, men ellers sitter vinsjene fast utsatt til på båten (normalt). Vær derfor obs på at ikke smådelene reiser over ripa. Legger et litt fuktig håndkle i en halv bue utenom når jeg åpner vinsjene i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Har skrevet litt om vinsjvedlikehold i prosjkettråden min, med bilder. Kanskje du kan plukke opp noen tips der. Sikkert en låsering helt i toppen som holder trommelen på plass. ellers er det en skrue i bunnen der du setter i håndtaket. da får du av trommelen. Det er noen fjærer og klaffer inni der som kan henge seg opp ved mye drit og gammelt fett. Slik var det på mine. 3 vinsjer satt enten dønn fast eller gikk begge veier uten at mekanisken holdt igjen. En bøtte med white spirit, noen brukte tannbørster til rengjøring, og du har en kosejobb foran deg. Smurte opp med noe Biltemafett som Poseidon anbefalte. brukte symaskonolje på klaffer og fjærer. Se etter at ikke fjærene er brukket, da må de skiftes. Ikke mist deler, det er dyrt.... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Du er for beskjeden, Eureka. Prosjekttråden: https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/ Vinsjer i innlegg #5. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Har kommet over noen brukte lewmar 42 uten selftailing, er det noen som vet hva diameteren i bunnen på disse er? (liten båt, liten plass) Høres ut som veldig store vinsjer på en så liten båt som du har. De er vel rund 15 cm i diameter. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
littmild Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Og hvis båten ligger på vannet: vær forsiktig så ikke noen smådeler drar til sjøs når du demonterer vinsjen. Vær derfor obs på at ikke smådelene reiser over ripa. Legger et litt fuktig håndkle i en halv bue utenom når jeg åpner vinsjene i tilfelle. Takk for tipset! Små deler som forsvinner i gresset er lettere å finne, men fortsatt ikke lett, så skal prøve å unngå det. Har skrevet litt om vinsjvedlikehold i prosjkettråden min, med bilder. Kanskje du kan plukke opp noen tips der. Er ivrig leser av tråden din, selv om den gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør så mye i båten som jeg burde. Du gjør så mye at jeg helt hadde glemt at du hadde tatt for deg vinsjene også, men har bladd tilbake nå og kikket. Høres ut som veldig store vinsjer på en så liten båt som du har. De er vel rund 15 cm i diameter. Hei, ok, det høres stort ut, skal ut å måle om jeg har plass uansett, bryr meg ikke så veldig om det ser rart ut med store vinsjer på liten båt. Er det egentlig noen ulemper om jeg har plass til dem? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Her finner du data på Lewmars vinsjer. 2-speed 40-vinsjer brukes gjerne som genoavinsjer på båter av størrelse 30+ til 40+ fot. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
littmild Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Kan se ut som de blir i største laget, ja. Da får jeg håpe jeg klarer reparere de andre, vært en tur i båten, ser ut som jeg må få lånt en slagtrekker for å få ut skruen nedi hullet til håndtaket, noen låsering kunne jeg ikke se. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 en ulempe med å ha for store vinsjer er at de kan komme i konflikt med eventuell cockpitkalesje derom de bygger for mye opp og ut. Mine genoavinsjer presser mot kalesjeduken og gir antydning til slitasje i duken. Jeg tror du skal prioritere å kose deg med å rengjøre og smøre opp de gamle vinsjene for deretter kjenne den gode følelsen av å få noe til å funke, som ikke funket skikkelig. Er det noe galt utover gammel grease, så er det slitedeler. Ønsker du derimot å gå opp litt i størrelse, så dukker det jevnlig opp en og annen vinsj til salgs på finn. ( jeg tråler torget hver dag, og det er vel der du fant de brukte til salgs) Dersom du ser et skruehode nedi der, -frem med lommelykt, så kan du jo forsøke å gi den et vennlig kakk med et godt flatjern som passer godt i sporet, dernest legg god vekt ned på flatjernet og dra det rundt med en vannpipetang for skikkelig moment. Eventuell rengjøring av skruesporet kan alltis hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Eldre Barlow og Lewmarwinsjer er ganske like, men en viktig forskjell er at på Barlow trenger du å holde fast trommelen når du skrur ut bolten som holder trommelen. Det fulgte med et lite plastverktøy som lettet den jobben. Tappen som har samme form som winsjhåndtaket, settes ned i winsjtoppen. Så benyttes en sekskantnøkkel gjennom hullet i plastdingsen til å skru opp bolten mens du holder fast trommelen. Orginalboltene var sekskant (umbraco), men siden det er lett å miste deler når winsjene skrues opp, fins det nok mange winsjer med andre typer skruer. :-) Inne i winsjen finner du et par tannhjul og to nålelagre som trommelen roterer på. Nålelagrene følger gjerne med når du løfter trommelen, og da er de lette å miste hvis du er uoppmerksom. Låsepallene i Barlow er ørlite forskjellige fra Lewmar, og de kan brukes om hverandre. Samme med de små fjærene som holder låsepallene åpne. Fint om du setter inn et bilde av vinsjen din, så er det kanskje lettere å forklare. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
littmild Svart 17.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2012 Tusen takk for informasjon, ÅtteGlass! Skal få fotografert litt og lagt ut, men har ikke mulighet til å få gjort noe i båten før onsdag. en ulempe med å ha for store vinsjer er at de kan komme i konflikt med eventuell cockpitkalesje derom de bygger for mye opp og ut. Mine genoavinsjer presser mot kalesjeduken og gir antydning til slitasje i duken. Kommer nok aldri noen cockpitkalesje på denne , men ser poenget. Vinsjene mine presser på vinterpresenningen, derfor har jeg tatt en runde tynn skumplast rundt dem, det er kanskje en ide også under cockpitkalesjen? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
NorSiglar Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 (redigert) Det er mulig å få tak i deler til Barlow winchene. send en epost til: "Allen Hutton @ Australian Yacht winch Co" <winches@attglobal.net> De sitter på reservedels lageret fra barlow, og malene til å lage nye deler om de har gått tomme. Og prisene var ikke så gale heller. Selv ikke inkludert frakt. Betraktlig billigere ennn å kjøpe nye eller brukte vinsjer..Med vedlikehold så holder disse winchene til evigheten og tilbake. http://www.huttonwinches.com Edit: la til hjemmesiden. Redigert 17.November.2012 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2012 Takk for tipset, NorSiglar. Da blir det reparasjon. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Hvordan går det med rengjøring av vinsjene? Full funksjon igjen? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 21.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2012 Har nettopp vært bortreist noen dager, så der har det stått stille, kommer med oppdatering og bilder så fort jeg har fått åpnet dem. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Festina_Lente Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Hei Lttmld, På mine gamle Barlow vinsjer stod em umbraco i senter. Denne er ikke mm, men tommer. Prøver du med mm så blir den ødelagt - så sjekk ut først. Du får kjøpt tommes-umbracosett hos Clas Ohlsson. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Littmild, var det ikke du som opplevde noe lekkasje i dekk/vindu i sommer? Blir det en tettejobb i vinter? Litt ot, men det gjør vel ikke noe på denne tiden av året... Fortsatt spent på hvordan det går med vinsjene dine. :) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Hei igjen Eureka, ja, båten var stort sett tett og fin da jeg kjøpte den, men det er tydelig at det er en stund siden den har blitt seilt "skikkelig", så da vi kom hjem fra danmark var saken ganske annerledes. Tanken er å demontere alt utstyr som er skrudd over fenderlist og tette på nytt, det er heldigvis ikke så fryktelig mye skruer på denne båten, men blir helt sikkert nok å gjøre uansett. Tenker å ta den jobben når jeg har fått i meg ekstra energi via julematen, og latt den synke, med andre ord rundt mars, mye annet som skal gjøres som er trivligere å gjøre i kulda før den tid. Skammer meg litt for å innrømme det foran denne ærede forsamlingen av ivrige og flinke båtfolk, men har fortsatt ikke begynt på vinsjene, etter jeg kom hjem fra København tirsdag har jeg lest non-stop til historieeksamen, og du vil ikke tro hvor mye som har skjedd "for sånn lenge siden og sånt." Så vinsjene må vike litt for utdanningen, uten den får jeg ikke tjent penger, til større båt, med større vinsjer jeg ikke har tid til å reparere. Spøk til side, det står som nummer en på lista nå, og skole-kjøret roer seg nå. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.