Jump to content

Ødelagte Barlow 20 vinsjer, overhale eller kjøpe nytt?


littmild

Recommended Posts

Siste seilturen i høst sluttet den ene vinsjen min å fungere, de har vært litt "skranglete" siden jeg kjøpte båten i våres, men har fungert. Men nå sviver bare toppen når jeg bruker håndtaket, fungerte greit den ene turen, men blir litt tungvint i lengden å bruke 1 vinsj, spesiellt på kryss, så må få rettet opp problemet i vinter. Spørsmålet er, hva skal jeg gjøre? Kjøpe nytt/brukt? Eller overhale? Får man i det hele tatt deler til disse vinsjene?

 

Vinsjene er merket Barlow 20, Australia, sånn jeg ser det på nettet er dette selskapet gått dukken for lengst. Vinsjene er single speed og forholdsvis tunge og dra på, selv med 9kvm fokk, så når jeg monterer genoa blir vel dette veldig tungt? Da er kanskje noen større twospeed vinsjer et bedre valg om jeg finner noen brukt?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Hvor gammel er vinsjen evnt. båten?

 

Tror vinsjene er originalmontert i 1977.

 

Hvis de du har er underdimensjonerte er det klart en oppgradering kan ha mye for seg. Å vite om det er bryet (og kostnaden) verdt å bedrive overhaling er umulig inntil du har åpnet vinsjene og fått en diagnose på problemet.

Det er sjelden vinsjer slites ut, tipper det skyldes gammelt, stivt, møkkete fett.

Ta den fra hverandre og smør opp!

 

Da prøver jeg å ta dem fra hverandre først. Er det noen standard bruksanvisning for hvordan jeg gjør dette? Er en skrue i hullet til håndtaket, er det denne jeg bruker for å åpne de? Trodde jeg hadde litt peil på båt, frem til jeg kjøpte seilbåt og det kom tusen nye ting å tenke på. :giggle:

 

Har kommet over noen brukte lewmar 42 uten selftailing, er det noen som vet hva diameteren i bunnen på disse er? (liten båt, liten plass)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Tviler på at disse har vært ettersett på en lang lang stund, har lagt det inn som en del av det årlige vedlikeholdsarbeidet, men først må jeg få dem til å funke. Skal kikke nærmere på dem når jeg kommer hjem i dag. Nå skinner sola og jeg tar helg klokken 14, føler båtarbeidsmoralen i dag kan bli høy.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Har skrevet litt om vinsjvedlikehold i prosjkettråden min, med bilder. Kanskje du kan plukke opp noen tips der.

Sikkert en låsering helt i toppen som holder trommelen på plass. ellers er det en skrue i bunnen der du setter i håndtaket. da får du av trommelen. Det er noen fjærer og klaffer inni der som kan henge seg opp ved mye drit og gammelt fett. Slik var det på mine. 3 vinsjer satt enten dønn fast eller gikk begge veier uten at mekanisken holdt igjen.

En bøtte med white spirit, noen brukte tannbørster til rengjøring, og du har en kosejobb foran deg.

Smurte opp med noe Biltemafett som Poseidon anbefalte. brukte symaskonolje på klaffer og fjærer.

Se etter at ikke fjærene er brukket, da må de skiftes.

Ikke mist deler, det er dyrt....

Link to post

Og hvis båten ligger på vannet: vær forsiktig så ikke noen smådeler drar til sjøs når du demonterer vinsjen.

Vær derfor obs på at ikke smådelene reiser over ripa. Legger et litt fuktig håndkle i en halv bue utenom når jeg åpner vinsjene i tilfelle.

 

Takk for tipset! Små deler som forsvinner i gresset er lettere å finne, men fortsatt ikke lett, så skal prøve å unngå det.

 

Har skrevet litt om vinsjvedlikehold i prosjkettråden min, med bilder. Kanskje du kan plukke opp noen tips der.

 

Er ivrig leser av tråden din, selv om den gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør så mye i båten som jeg burde. :giggle: Du gjør så mye at jeg helt hadde glemt at du hadde tatt for deg vinsjene også, men har bladd tilbake nå og kikket.

 

Høres ut som veldig store vinsjer på en så liten båt som du har. De er vel rund 15 cm i diameter.

 

Hei, ok, det høres stort ut, skal ut å måle om jeg har plass uansett, bryr meg ikke så veldig om det ser rart ut med store vinsjer på liten båt. Er det egentlig noen ulemper om jeg har plass til dem?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

en ulempe med å ha for store vinsjer er at de kan komme i konflikt med eventuell cockpitkalesje derom de bygger for mye opp og ut. Mine genoavinsjer presser mot kalesjeduken og gir antydning til slitasje i duken.

 

Jeg tror du skal prioritere å kose deg med å rengjøre og smøre opp de gamle vinsjene for deretter kjenne den gode følelsen av å få noe til å funke, som ikke funket skikkelig.

Er det noe galt utover gammel grease, så er det slitedeler. Ønsker du derimot å gå opp litt i størrelse, så dukker det jevnlig opp en og annen vinsj til salgs på finn. ( jeg tråler torget hver dag, og det er vel der du fant de brukte til salgs)

 

Dersom du ser et skruehode nedi der, -frem med lommelykt, så kan du jo forsøke å gi den et vennlig kakk med et godt flatjern som passer godt i sporet, dernest legg god vekt ned på flatjernet og dra det rundt med en vannpipetang for skikkelig moment. Eventuell rengjøring av skruesporet kan alltis hjelpe.

Link to post

Eldre Barlow og Lewmarwinsjer er ganske like, men en viktig forskjell er at på Barlow trenger du å holde fast trommelen når du skrur ut bolten som holder trommelen. Det fulgte med et lite plastverktøy som lettet den jobben.

 

img_6978.jpg

 

img_6979.jpg

 

Tappen som har samme form som winsjhåndtaket, settes ned i winsjtoppen. Så benyttes en sekskantnøkkel gjennom hullet i plastdingsen til å skru opp bolten mens du holder fast trommelen. Orginalboltene var sekskant (umbraco), men siden det er lett å miste deler når winsjene skrues opp, fins det nok mange winsjer med andre typer skruer. :-)

 

Inne i winsjen finner du et par tannhjul og to nålelagre som trommelen roterer på. Nålelagrene følger gjerne med når du løfter trommelen, og da er de lette å miste hvis du er uoppmerksom.

Låsepallene i Barlow er ørlite forskjellige fra Lewmar, og de kan brukes om hverandre. Samme med de små fjærene som holder låsepallene åpne.

 

Fint om du setter inn et bilde av vinsjen din, så er det kanskje lettere å forklare.

Link to post

Tusen takk for informasjon, ÅtteGlass! Skal få fotografert litt og lagt ut, men har ikke mulighet til å få gjort noe i båten før onsdag. :smiley:

 

en ulempe med å ha for store vinsjer er at de kan komme i konflikt med eventuell cockpitkalesje derom de bygger for mye opp og ut. Mine genoavinsjer presser mot kalesjeduken og gir antydning til slitasje i duken.

 

Kommer nok aldri noen cockpitkalesje på denne :nonod: , men ser poenget. Vinsjene mine presser på vinterpresenningen, derfor har jeg tatt en runde tynn skumplast rundt dem, det er kanskje en ide også under cockpitkalesjen?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Det er mulig å få tak i deler til Barlow winchene.

 

send en epost til:

"Allen Hutton @ Australian Yacht winch Co" <winches@attglobal.net>

 

De sitter på reservedels lageret fra barlow, og malene til å lage nye deler om de har gått tomme. Og prisene var ikke så gale heller. Selv ikke inkludert frakt. Betraktlig billigere ennn å kjøpe nye eller brukte vinsjer..Med vedlikehold så holder disse winchene til evigheten og tilbake.

 

 

http://www.huttonwinches.com

Edit: la til hjemmesiden.

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post

Hei igjen Eureka, ja, båten var stort sett tett og fin da jeg kjøpte den, men det er tydelig at det er en stund siden den har blitt seilt "skikkelig", så da vi kom hjem fra danmark var saken ganske annerledes. Tanken er å demontere alt utstyr som er skrudd over fenderlist og tette på nytt, det er heldigvis ikke så fryktelig mye skruer på denne båten, men blir helt sikkert nok å gjøre uansett. Tenker å ta den jobben når jeg har fått i meg ekstra energi via julematen, og latt den synke, med andre ord rundt mars, mye annet som skal gjøres som er trivligere å gjøre i kulda før den tid.

 

Skammer meg litt for å innrømme det foran denne ærede forsamlingen av ivrige og flinke båtfolk, men har fortsatt ikke begynt på vinsjene, etter jeg kom hjem fra København tirsdag har jeg lest non-stop til historieeksamen, og du vil ikke tro hvor mye som har skjedd "for sånn lenge siden og sånt." :giggle: Så vinsjene må vike litt for utdanningen, uten den får jeg ikke tjent penger, til større båt, med større vinsjer jeg ikke har tid til å reparere. :giggle: Spøk til side, det står som nummer en på lista nå, og skole-kjøret roer seg nå.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...