Jump to content

Ødelagte Barlow 20 vinsjer, overhale eller kjøpe nytt?


littmild

Recommended Posts

Syns det er greit å la forumtrådene "marinere" litt før jeg starter på prosjektet, det øker sjansen for flere svar/synspunkter. Men i dag var jeg en tur i båten, der var det fuktig og en anelse muggdannelse noen steder. Fryktelig fuktig luft for tiden, vil det hjelpe å få inn en liten varmeovn, tro? Jeg oppdaget også at det står Barlow 15 på vinsjene mine, ikke 20, men det har vel uansett lite å si for denne tråden.

 

Tilbake til poenget, bolten jeg skal ha ut for å åpne vinsjen ser da slik ut:

skruevinsj.jpg

 

Og her er det ikke veldig rent og pent, sporet er slitent, og ble ikke bedre av at jeg glapp skrutrekkeren istad. Det jeg har forsøkt nå er med å legge vekta mi på en skrutrekker mens jeg prøver å vende skrutrekkeren med en tang. Bøtta på med WD-40, uten resultat. Da jeg ble lei av dette prøvde jeg å løsne den fra undersiden(4 muttere), men også her sitter den bom fast, den er vel limt fast i tetningsmassen antar jeg, noen som har tips til hvordan jeg kan få den av? Det hadde vært det beste egentlig, så jeg kan få hele vinsjen inn å kose meg med den i varmen.

 

Planen nå er at jeg har druknet bolten i WD-40, så skal jeg la det stå å løse seg opp litt til i morra eller en annen dag jeg har tid til å forsøke på nytt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Vinsjen er sannsynligvis limt fast i tetningsmasse, ja. Hvis du løsner alle skruene nedenfra burde den komme løs med bruk av litt makt sideveis på toppen av vinsjen.

 

Ang. skruen i bunnen av hullet: la det marinere i WD-40 eller tilsvarende i minst ett døgn, rens sporet i skruen grundig, finn et godt skrujern med klinge som passer best mulig til sporet i skruen (bredde og tykkelse). Legg hele tyngden din på toppen av skrujernet, pass på at klingen er loddrett og bruk en tang til å vri skrujernet med.

 

Kommer den ikke løs, mariner et døgn til...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Det er ikke voldsomt moment man får med de vinsjene, men tar det rolig. Om ikke den sitter med noen skruer som er gjennomgående skulle jeg mene jeg hadde fått av alt, jeg kan se der vinsjen er festet om jeg stikker hodet inn i et stuerom, og så bare 4 bolter med skive og muttere, alle mutterne er tatt av. Lurer på om disse boltene er fast inni vinsjen, eller om det er løse bolter? Prøvde jo å slå litt på dem uten resultat, kanskje hullene er boret med litt undermål og boltene er skrudd ned gjennom glassfiberen?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

boltene er skrudd ned gjennom glassfiberen?

 

Det var det jeg gjorde da jeg byttet mine gamle genoavinsjer ut med nye selvskjøtende for 4 år siden. Boret hull med diameter 0,5 mm mindre enn skruedimensjonen og skrudde/gjenget skruene ned i glassfiberen, og satte på skive/mutter nedenfra etterpå. Jeg tror imidlertid ikke at dette er vanlig å gjøre fra fabrikk.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Hei igjen lttmld,

Den der så litt kjent ut. På masten har jeg også Barlow, og den ene vinsjen der kan være en 15. Den er en luring, du finner bruksanvisningen på nett, jeg mener min er fjærbelastet i senter. Den skal trykkes INN i senter, så løses en fjær ut slik at trommelen rundt løsner? Gjør et søk på "barlow winches service" og last ned bruksanvisningen så ser du hvordan du går frem. Lykke til!

Link to post

Takk for tips, fant en bruksanvisning, legger den ut her så jeg vet hvor den er når jeg får tid til å gjøre jobben.

 

barlow15.jpg

 

Antakelig har jeg en eldre modell eller så har noen byttet ut bolten som i følge bruksanvisningen skal være allen, mine er for flattrekker. Uansett, når jeg får de opp skal de byttes til torx.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

.....Antakelig har jeg en eldre modell eller så har noen byttet ut bolten som i følge bruksanvisningen skal være allen, mine er for flattrekker. Uansett, når jeg får de opp skal de byttes til torx....

 

Som skrevet tidligere så er det ikke uvanlig å miste deler når man server en winsj :-)

Så det har nok vært en sekskantbolt der orginalt. Winsjen er laget for å kunne serves, så flattrekkerskruen er nok en "temporær fix" som har blitt permanent.

Link to post

Ja, og når den tydelig ikke har vært oppe på mange år har det blitt veldig permanent. Begge vinsjene har lik bolt, skjønner ikke at det skal gå an å miste begge, men sikkert en eller annen "luring" som har vært på ferde, mange av de, og av en eller annen grunn kjøper jeg til stadighet ting brukt av dem :headbang:

 

Edit: Ser forresten på tegningen at det skal være en "retaining washer" på bolten, men kan ikke se noe slikt på mine, samme "luringen" som har mekka igjen, kanskje.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
  • 4 måneder senere...

Da har jeg etter en lang lang vinter og diverse personlige greier endelig fått begynt på båten igjen, vinsjene var første prioritet.

 

Fikk lånt meg en slagtrekker, det satt fortsatt godt, men etter et kvarters banking løsnet det nok til å kunne bruke vanlig skrutrekker:

p4240186.jpg

 

ENDELIG løst, ca. 5 mnd etter første forsøk :giggle: :

p4240187.jpg

 

Løftet av trommelen og toppen i ett stykke som beskrevet i manualen, her så det ikke ut som mye kan ha vært gjort de siste 20 årene(manualen sier at dersom du ikke seiler regatta kan du nøye deg med service på vinsjene hvert kvartal):

p4240189.jpg

 

Problemet i utgangspunktet var at toppen snurret fritt, og ikke dro med seg trommelen.. På godt norsk: well, there's your problem! Tappen som skal gripe på tennene i trommelen satt fullstendig limt fast i gammelt størkna fett, klarte ikke rikke den en millimeter, en nyfødt bør kunne klare det med lillefingeren:

p4240190.jpg

 

Hadde allerede forsøkt å ta av vinsjen fra undersiden for å ta den med meg opp i garasjen, men her var hullene boret med mindre dimensjon en boltene, som så var skrudd gjennom glassfiber og sikret med mutter fra undersiden. Med trommelen av skrudde jeg de ut og tok med meg hele vinsjen til garasjen for en grundig vask, lot delene ligge i whitespirit en stund, og så skrubbet og skrapte jeg av all den inngrodde skitten og fettet:

p4240194.jpg

 

Til slutt, her er vinsjen demontert(rullelageret ble visst ikke med på bildet), veldig enkelt prinsipp, her har jeg også tatt ut tappen fra toppstykket som skal gripe i de øvre tennene på trommelen, og forstår hva folk har snakket om små deler som kan mistes, den fjæren skal jeg passe godt på! På "basen" er det to tilsvarende fjærbelastede tapper:

p4240195.jpg

 

 

Disse vinsjene skal nok bli gode som nye igjen, det var en lettelse(selv om det hadde vært fint med en unnskyldning til å kjøpe noen litt større self tailing vinsjer! Aldri vært borti vinsjer før, gøy å lære noe nytt. Takk for tips og hjelp ovenfor!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg bestilte ny topp til en Barlow 24 fra Hutton i Australia. Dessverre må de virkelig ha ting inn med teskje. Jeg forklarte at toppen falt overbord under seiling, sendte med bilde, og forklarte at jeg trenger ALT som mangler på bildet. De svarte kjapt og greit at jeg trengte "Top jaws" med delenummer sånn og sånn. Jeg fikk etterhvert bestilt, men så fikk jeg litt bange anelser siden jeg ikke mottok noe sendingsnummer fra de slik de hadde lovet. Jeg fikk bare til svar at sendingen var avgårde fra dem 5. juni. Har ennå ikke fått noe. Det kommer vel, men jeg har jo ikke noen mulighet til å spore.

Så ville jeg forsikre meg om at de hadde fått med alt. Feks taufeederen, som jo sitter fastskrudd i toppen. Men neida.... Det var et "separate issue".... AAARGH!!!! Har spurt de om de trodde jeg rakk å skru av feederen i det toppen trillet overbord på 1000 fots dyp. Det har de ikke svart på. Ikke for å klage på prisen heller. Toppen kostet kun 120 AUD. Så kommer det toll og moms og frakt på dette, pluss sikkert gebyrer for tolling. Feederen koster 190(!) AUD. Og ny frakt, ny tollbehandling, og ny ventetid.... Hurra! Er det mulig å være så treg i nøtta der down under da...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...