Eureka Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 skjønner deg godt. Dessuten har jeg mange ganger forhørt meg her på forumet om hvordan jeg skal ordne ting, uten at jeg enda ikke har ordnet det, eller gjort det etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 24.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Syns det er greit å la forumtrådene "marinere" litt før jeg starter på prosjektet, det øker sjansen for flere svar/synspunkter. Men i dag var jeg en tur i båten, der var det fuktig og en anelse muggdannelse noen steder. Fryktelig fuktig luft for tiden, vil det hjelpe å få inn en liten varmeovn, tro? Jeg oppdaget også at det står Barlow 15 på vinsjene mine, ikke 20, men det har vel uansett lite å si for denne tråden. Tilbake til poenget, bolten jeg skal ha ut for å åpne vinsjen ser da slik ut: Og her er det ikke veldig rent og pent, sporet er slitent, og ble ikke bedre av at jeg glapp skrutrekkeren istad. Det jeg har forsøkt nå er med å legge vekta mi på en skrutrekker mens jeg prøver å vende skrutrekkeren med en tang. Bøtta på med WD-40, uten resultat. Da jeg ble lei av dette prøvde jeg å løsne den fra undersiden(4 muttere), men også her sitter den bom fast, den er vel limt fast i tetningsmassen antar jeg, noen som har tips til hvordan jeg kan få den av? Det hadde vært det beste egentlig, så jeg kan få hele vinsjen inn å kose meg med den i varmen. Planen nå er at jeg har druknet bolten i WD-40, så skal jeg la det stå å løse seg opp litt til i morra eller en annen dag jeg har tid til å forsøke på nytt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 (redigert) Vinsjen er sannsynligvis limt fast i tetningsmasse, ja. Hvis du løsner alle skruene nedenfra burde den komme løs med bruk av litt makt sideveis på toppen av vinsjen. Ang. skruen i bunnen av hullet: la det marinere i WD-40 eller tilsvarende i minst ett døgn, rens sporet i skruen grundig, finn et godt skrujern med klinge som passer best mulig til sporet i skruen (bredde og tykkelse). Legg hele tyngden din på toppen av skrujernet, pass på at klingen er loddrett og bruk en tang til å vri skrujernet med. Kommer den ikke løs, mariner et døgn til... Redigert 24.November.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
littmild Svart 24.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Takk for tips, Sjøtunga. Prøvde håndmakt sideveis og banking fra undersiden(begrenset hvor mye jeg fikk banket, er trangt der, men det gikk dårlig, kan prøve å dra litt i den med den andre vinsjen, f.eks? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Penetrerende olje er vel det optimale. Og la det få tid til å jobbe seg inn. Bedre å vente en dag eller to ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
J.R.K. Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Hei. Denne fungerer bra på skruer som sitter godt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Ovrige-skruverktoy/Slagskrutrekker-71506/ Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Ja, det er plan b, men det er et stykke til biltema herfra, så må få lånt meg en. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 kan prøve å dra litt i den med den andre vinsjen, f.eks? Det kan du prøve, men vær forsiktig med kraften hvis du ikke er HELT sikker på at absolutt ALT av skruer er løse... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Det er ikke voldsomt moment man får med de vinsjene, men tar det rolig. Om ikke den sitter med noen skruer som er gjennomgående skulle jeg mene jeg hadde fått av alt, jeg kan se der vinsjen er festet om jeg stikker hodet inn i et stuerom, og så bare 4 bolter med skive og muttere, alle mutterne er tatt av. Lurer på om disse boltene er fast inni vinsjen, eller om det er løse bolter? Prøvde jo å slå litt på dem uten resultat, kanskje hullene er boret med litt undermål og boltene er skrudd ned gjennom glassfiberen? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 boltene er skrudd ned gjennom glassfiberen? Det var det jeg gjorde da jeg byttet mine gamle genoavinsjer ut med nye selvskjøtende for 4 år siden. Boret hull med diameter 0,5 mm mindre enn skruedimensjonen og skrudde/gjenget skruene ned i glassfiberen, og satte på skive/mutter nedenfra etterpå. Jeg tror imidlertid ikke at dette er vanlig å gjøre fra fabrikk. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Festina_Lente Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Hei igjen lttmld, Den der så litt kjent ut. På masten har jeg også Barlow, og den ene vinsjen der kan være en 15. Den er en luring, du finner bruksanvisningen på nett, jeg mener min er fjærbelastet i senter. Den skal trykkes INN i senter, så løses en fjær ut slik at trommelen rundt løsner? Gjør et søk på "barlow winches service" og last ned bruksanvisningen så ser du hvordan du går frem. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 (redigert) Takk for tips, fant en bruksanvisning, legger den ut her så jeg vet hvor den er når jeg får tid til å gjøre jobben. Antakelig har jeg en eldre modell eller så har noen byttet ut bolten som i følge bruksanvisningen skal være allen, mine er for flattrekker. Uansett, når jeg får de opp skal de byttes til torx. Redigert 25.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ÅtteGlass Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 .....Antakelig har jeg en eldre modell eller så har noen byttet ut bolten som i følge bruksanvisningen skal være allen, mine er for flattrekker. Uansett, når jeg får de opp skal de byttes til torx.... Som skrevet tidligere så er det ikke uvanlig å miste deler når man server en winsj :-) Så det har nok vært en sekskantbolt der orginalt. Winsjen er laget for å kunne serves, så flattrekkerskruen er nok en "temporær fix" som har blitt permanent. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 (redigert) Ja, og når den tydelig ikke har vært oppe på mange år har det blitt veldig permanent. Begge vinsjene har lik bolt, skjønner ikke at det skal gå an å miste begge, men sikkert en eller annen "luring" som har vært på ferde, mange av de, og av en eller annen grunn kjøper jeg til stadighet ting brukt av dem Edit: Ser forresten på tegningen at det skal være en "retaining washer" på bolten, men kan ikke se noe slikt på mine, samme "luringen" som har mekka igjen, kanskje. Redigert 25.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Da har jeg etter en lang lang vinter og diverse personlige greier endelig fått begynt på båten igjen, vinsjene var første prioritet. Fikk lånt meg en slagtrekker, det satt fortsatt godt, men etter et kvarters banking løsnet det nok til å kunne bruke vanlig skrutrekker: ENDELIG løst, ca. 5 mnd etter første forsøk : Løftet av trommelen og toppen i ett stykke som beskrevet i manualen, her så det ikke ut som mye kan ha vært gjort de siste 20 årene(manualen sier at dersom du ikke seiler regatta kan du nøye deg med service på vinsjene hvert kvartal): Problemet i utgangspunktet var at toppen snurret fritt, og ikke dro med seg trommelen.. På godt norsk: well, there's your problem! Tappen som skal gripe på tennene i trommelen satt fullstendig limt fast i gammelt størkna fett, klarte ikke rikke den en millimeter, en nyfødt bør kunne klare det med lillefingeren: Hadde allerede forsøkt å ta av vinsjen fra undersiden for å ta den med meg opp i garasjen, men her var hullene boret med mindre dimensjon en boltene, som så var skrudd gjennom glassfiber og sikret med mutter fra undersiden. Med trommelen av skrudde jeg de ut og tok med meg hele vinsjen til garasjen for en grundig vask, lot delene ligge i whitespirit en stund, og så skrubbet og skrapte jeg av all den inngrodde skitten og fettet: Til slutt, her er vinsjen demontert(rullelageret ble visst ikke med på bildet), veldig enkelt prinsipp, her har jeg også tatt ut tappen fra toppstykket som skal gripe i de øvre tennene på trommelen, og forstår hva folk har snakket om små deler som kan mistes, den fjæren skal jeg passe godt på! På "basen" er det to tilsvarende fjærbelastede tapper: Disse vinsjene skal nok bli gode som nye igjen, det var en lettelse(selv om det hadde vært fint med en unnskyldning til å kjøpe noen litt større self tailing vinsjer! Aldri vært borti vinsjer før, gøy å lære noe nytt. Takk for tips og hjelp ovenfor! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Artekno Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Jeg bestilte ny topp til en Barlow 24 fra Hutton i Australia. Dessverre må de virkelig ha ting inn med teskje. Jeg forklarte at toppen falt overbord under seiling, sendte med bilde, og forklarte at jeg trenger ALT som mangler på bildet. De svarte kjapt og greit at jeg trengte "Top jaws" med delenummer sånn og sånn. Jeg fikk etterhvert bestilt, men så fikk jeg litt bange anelser siden jeg ikke mottok noe sendingsnummer fra de slik de hadde lovet. Jeg fikk bare til svar at sendingen var avgårde fra dem 5. juni. Har ennå ikke fått noe. Det kommer vel, men jeg har jo ikke noen mulighet til å spore. Så ville jeg forsikre meg om at de hadde fått med alt. Feks taufeederen, som jo sitter fastskrudd i toppen. Men neida.... Det var et "separate issue".... AAARGH!!!! Har spurt de om de trodde jeg rakk å skru av feederen i det toppen trillet overbord på 1000 fots dyp. Det har de ikke svart på. Ikke for å klage på prisen heller. Toppen kostet kun 120 AUD. Så kommer det toll og moms og frakt på dette, pluss sikkert gebyrer for tolling. Feederen koster 190(!) AUD. Og ny frakt, ny tollbehandling, og ny ventetid.... Hurra! Er det mulig å være så treg i nøtta der down under da... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.