Jump to content

Finnes det tankpåfylling som passer til tankbil?

oivindg

Recommended Posts

Lokkene på tankpåfyllingene mine går tregt, mangler kjetting og ser litt slitt ut, så jeg lurer på om jeg skal bytte dem. Finnes det tankpåfyllinger for fritidsbåt som passer til håndtaket (heter sikkert ikke det) på tankbil, slik at man kan skru håndtaket fast i påfyllingen og lettere unngå søl?

Øivind

Inga problem med tankbil, dom har olika pistolventiler och någon passar i Ditt däcksbeslag.

Och nää, dom skruvar inte fast någonting i båten.

Däremot kan dom efterfråga elektroniskt överfyllnadsskydd eller vad det kallas för att förhindra spill i hamnen.

Men åtminstone den tankbil som jag anlitat har kunnat överse med avsaknaden av sådant skydd och istället fyllt 'på känsla'.

Bra tankmätare i båten så att man vet när det närmar sig fullt är viktigt.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Her på solkysten er det blitt vanskelig å få tankbiler til å fylle til fritidsbåter med venlig tankpistol.

Problemet er søl grunnet for liten diameter på utluftingen fra tankene på fritidsbåtene.

2,5 - 3 tomms skrukopling med tilpasset utlufting hadde nok vært det mest praktiske, men redd det passer best på en yrkesåt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kan nog ha varit så att min tankbilsgubbe hade ett kort rör som han fäste vinkelrätt efter ventilen på slangen och sedan stack ner detta rör 'på gammaldags vis' i tankhålet.

Men jag kommer ihåg att han fyllde med viss reservation eftersom det saknades överfyllningsskydd (plus kanske snabbkoppling som nämnts).

Han berättade samtidigt någon spökhistoria när en tankbil hade 'fyllt halva hamnen' pga något debacle vid tankningen.

Han löste problemet genom att fylla ganska långsamt och när jag samtidigt övervakade tankmätarna.

Det finnes, det kalles for en "shore connection" og er en international standard. Den er som det sies til større volum en en 500 liter tank.

Hvis det ikke finnes noe nettere enn den på bildet, så er det vel bare å gi opp, ja. Spørs om det er lurere å forbedre tankmålerne, slik at jeg kan si i fra til tankbilsjåføren før det blir fullt. Tankmålerne jeg har nå går rykkvis, så det er vanskelig å få noe godt bilde av hvor nærme full tank jeg er.

Hadde jeg hatt masse penger å bruke på dette kunne jeg installert NMEA 2000 tankmålere med 100-punkts kalibreringskurve og NMEA 2000 tankpåfyllinger med display som viser hvor mange % tanken er fyllt opp. :smiley:

2210-d_hires.jpg

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Det finnes, det kalles for en "shore connection" .....

shore_connection.jpg

Denne "shore-connection" er en internasjonal kobling for å trykksette brannsluknings-systemet ombord i yrkesfartøy, og det er et internasjonalt krav at en slik finnes ombord.

Tviler på at den er brukt som drivstoff-fitting !

Mye brukt som hurtigkobling for dieselfylling er derimot Camlock (som fåes i forskjellige størrelser) !

CamlockAll.jpg

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Tankbiler bruker som regel samme type kobling som brukes på oljetanker i privat boliger.Gjenget kobling med 1 1/2" eller 2" gjenger.Ikke pen på en lystbåt men det er jo mulig å felle den inn på et vis. Den shore koblingen som vises på bilder er nok ikke for brannvann men en vanlig klokobling.Klokoblingen brukes mest for luft og ferskvanns tilkobling.Shore kobling for brannvann ser ut som de som er på brannslanger og kalles Nor kobling.Denne er internasjonal og brukes over hele verden.

.................. Den shore koblingen som vises på bilder er nok ikke for brannvann men en vanlig klokobling.Klokoblingen brukes mest for luft og ferskvanns tilkobling.Shore kobling for brannvann ser ut som de som er på brannslanger og kalles Nor kobling.Denne er internasjonal og brukes over hele verden.

Fra Unitors beskrivelse av International Shore Connection:

General description

Our Unitor International Shore connection is in accordance with the regulation of "International Convent for the safety of Life at Sea, 1960" (SOLAS). It is used for connecting your onboard fire fighting installation mains to the harbour. The dimensions of the flange are standardized globally.

This International Shore connection comes without coupling.

Features

• Connection to harbour fire lines
  • Standardised connection
  • Can be connected to any coupling

Benefits

• This connection allows you to connect onboard fire main lines with the harbour fire systems in emergency and in dry dock
  • Standard flange size connection globally makes it easy and quick to connect in any port
  • Gives you the choice to connect any coupling compatible to your onboard fire main connection

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg Driver Statoil Larvik.

Har har fylt mange båter på mine19 år med tank bil

Jeg opplever at de vanligste problemene er,fylle røret har mange benn/ vikler ,for lite lufting,

Kan få tilbakeslag når jeg er ferdig og fylle og kobler fra.

sjelden no problem med tilkobling da jeg har div fylle tuter

Mvh R S Bakkane

Larvik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...