dsm Startet 17.November.2012 Del på Facebook Startet 17.November.2012 Hei, Jeg har skiftet kjølevann på min cummins 5,9 bta 370 hk. Jeg får ikke sirkulasjon i defroster eller varmvannstank. Begge disse ligger over motor og er derfor problematisk i forhold til lufting. For å bøte på dette hadde jeg av både til og returslange på tanken og fylte inn via disse til det rant over i ekspansjonsbeholder på motor. Sløyfa for defroster var det verre å gjøre noe med siden den er helt innebygd og utilgjengelig. Defroster og varmvannstank er koblet til moter til felles punkt. Retur til motor er der hvor det kan monteres giver for kjølevannstrykk. ( ved siden av tempgiver). Utløp fra motor til tank og defroster virker å være tatt på kjølevansspumpens innløp. Begge tilkoblinger på motor er utrustet med kuleventil og y tilkobling med forgrening til defroster og vvtank. Alt fungerte greit før jeg tappet ut kjølevannet. Jeg har kjørt motor til drøye ca 90 grader slik at termostat åpner men det er ingen sirkulasjon i slanger til vvtank og defroster, dvs helt kalde slanger. Er det noen av dere som har erfaring fra tilsvarende installasjon og kan komme med noen tips ? dsm Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 (redigert) Hei, lufa kan være et problem, er det ikke en lufteskrue på defrosteren da? Men på vvtanken må du vel åpne ei slangeklemme fo å få ut lufta. Jeg hadde samme problemet, har en vannvarmer Webasto som jeg startet, den har sirkulasjonspumpe, når kjølevannet vart varmt, luftet jeg på lufteskruen på defosteren. Er det ikke en fordel med flere forgreninger, ikke fra samme utgangspunkt? Slik koblet jeg opp. https://baatplassen.n...081/endelig.jpg Redigert 17.November.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 17.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2012 Jeg kommer ikke til defrosteren min uten mye demontering av inventar. Mulig jeg flytter den en gang seinere slik at jeg kan ha kontroll på tilstand. Hos meg er vvtank høyeste enhet. Jeg kan evt montere inn et t-stykke og en ventil for lufting på høyeste punkt. Det er vel også en mulighet for at jeg har stengt inne noe luft et sted ved å fylle fra begge ender. Det vil si både inn via ekspansjonstank og vi slangene til vvtank ? Utlufting ved fylling av motor skal normal skje gjennom små hull i termostaten. Jeg får forsøke ut noen flere muligheter i morgen. dsm Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Ja, T-stykke med krane for lufting event påfyll, høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.