Jump to content

Digital regulator til Eberspächer D4, verdt pengene?

Tallisman

Recommended Posts

Vel, akkurat om det går eller ikke vet jeg ikke. Men jeg har en D 4 fra 2010 med digital termostat styring, og skulle gjerne foretrukket en manuell styrt bryter i stedet. Den jeg har, har fire trinn, men styrer det hele selv. Syns ofte det enten blir for vamt, eller at den slår seg alt for langt ned... Ja ja .. til lågs åt alle osv....

Vel, akkurat om det går eller ikke vet jeg ikke. Men jeg har en D 4 fra 2010 med digital termostat styring, og skulle gjerne foretrukket en manuell styrt bryter i steder.

Den manuelle utgaven for din D4 er et pot. meter som du stiller på i stedet for å trykke til ønsket temp slik du gjør nå. Den digitale utgaven har innebygget temp føler. Den manuelle har ekstern temp føler. Den digitale viser ønsket temp og innstilt temp. Det gjør ikke den manuelle. Har du problemer med å justere den digitale så kan kanskje plasseringen være litt ugunstig for temp føler. Da kan du montere en ekstern føler er bedre sted. Med bryter/vender kan man jo veksle mellom føler internt og eksternt ettersom det passer. Jeg byttet til digital modulator og den manuelle med ekstern temp føler ligg til salgs på annonsemarkedet her.

Nå stusser jeg litt på det som skrives. Jeg kjøpte min Eperspächer D2 for 3 - 4 år siden, og den hadde standard regulator med et regulatorratt fra min til max før jeg skiftet til digital regulator sist år. Men de 4 trinnene hadde jo varmeren med den gamle også. Den eneste forskjellen var at med den gamle regulatoren dreide jeg til det jeg etter noen gangers bruk lærte hva var som ga behagelig temperatur. På den nye stiller jeg i stedet temperaturen med opp/ned knapper til jeg får rett temp på displayet. Men for begge regulatorene kjører termostaten varmeren opp og ned mellom de 4 trinnene. De eneste gangene varmeren slår seg helt av for så å starte opp på fullt igjen, er når det er så varmt ute at varmeren selv på laveste trinn gir for mye varme. Den store fordelen, som jeg ikke har hatt bruk for ennå, er at en kan lese ut feilmeldinger dersom noe galt skjer med varmeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har ikke jeg nevnte varmer, men etter hva jeg har forstått av å være ivrig leser her på forumet, er akkurat det med å kunne lese av feilmeldingene en fordel, mens den fordelen jeg ville hatt aller mest nytte av, er av det jeg har forstått at du slipper å ta ut varmeren og ta den med til et serviceverksted om den skulle feiltenne tre ganger etter hverandre for så å låse seg. Med den digitale styringen, kan du da nullstille dette når du har rettet feilen.

RSL

(Som nekter å kjøpe noe som låser seg etter tre forsøk)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Kan flere 801 monteres på samme varmer?

Kontrollen sitter slik til at jeg nok kan smyge meg ut av senga relativt ubemerket for å slå på. 4000 for fjernkontroll er dyrt

Siste innlegg er helt korrekt, det sparer bruker OG verksted for nødvendig bry. Bytte glødestift tar ti minutter, og er enkelt å fikse. Før måtte man på verksted for en slik bagatell

Rep manualer ligger på importørens hjemmeside. Her står alle feilkoder

Hvordan er erfaringene med å sette på ekstern temp regulering på 801? går varmeren bedre? Vanskelig å montere?

Jeg er IKKE god på å lese konlingsskjemaer. Noen som kan forklare?

qysyda6a.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Et kjapt blikk:

Virker som stiplet linje viser hvordan du kobler ekstern temp føler, og fjerner kobling til intern føler.

Dvs du kobler inn ekstern føler S3/1 til grønn leder fra a, kobler vekk/inn leder til B1/5? Sjekk ** Merknaden/tekst, ser ikke den på tegningen.

I tillegg kobler du Brun/hvit leder til S3/2 (samme som punkt B1/3).

Redigert av olpi (see edit history)

Er litt i tvil om jeg kjøper digital regulator hvis det ikke er andre fordeler en att en kan lese av feilkoder. Jeg hadde service på min Eber som er fra 97 for 6 og et halvt år siden etter det så har jeg aldri latt den stå lengre enn 14 dager mellom hver gang jeg lar den gå.har ikke hatt et eneste problem med den etter att jeg begynte med dette med andre ord den går helt perfekt. Jeg tror att den største feilen mange gjør er att en lar varmeren stå seg i hel i lengre perioder tenker da spesielt på vinterhalvåret og muligens att den står uten og være i bruk i store deler av sommeren også. Bruker en varmeren jevnlig så er min erfaring att en kan for det meste glemme både feilkoder og annet trøbbel.

Når det gjelder problemet med å slå på varmeren når en ligger i sengen, kan en løsning være å montere regulatoren slik at en rekker frem til den fra sengen, og plassere den eksterne føleren der det er hensiktsmessig at den skal føle på temperaturen og gi signal til regulatoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På min forrige båt flyttet jeg kontrollenheten til senga, kostet ingen ting og var absolutt verdt pengene.... Når jeg overnatter ombord på netter med minusgrader ute, så er det ganske deilig å kunne starte opp varmeren i grålysningen når jeg begynner å strekke på meg. På nåværende båt ønsker jeg ikke gjøre det samme da jeg frekventerer ulike senger avhengig av sesong, slik at det finnes ingen ideell plass å flytte den til. Timer er vel OK prismessig, så vi får se om nissen forbarmer seg et år. Skulle jeg hatt fjernkontroll kunne en vel like godt tatt en slik GSM-løsning, slik at man kan starte varmeren før man drar til båten. Men det er uansett ikke verdt prisen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Den manuelle utgaven for din D4 er et pot. meter som du stiller på i stedet for å trykke til ønsket temp slik du gjør nå. Den digitale utgaven har innebygget temp føler. Den manuelle har ekstern temp føler. Den digitale viser ønsket temp og innstilt temp. Det gjør ikke den manuelle. Har du problemer med å justere den digitale så kan kanskje plasseringen være litt ugunstig for temp føler. Da kan du montere en ekstern føler er bedre sted. Med bryter/vender kan man jo veksle mellom føler internt og eksternt ettersom det passer. Jeg byttet til digital modulator og den manuelle med ekstern temp føler ligg til salgs på annonsemarkedet her.

Vel, jeg er kanskje skyld i det selv. Har montert panelet til D4 rett ved køyen, deilig og bare trykke den på, og stå opp når båten begynner å bli varm.. Men køyene våres ligger en halv etg. lavere salongen, derfor må jeg alltid sette den litt lavere en det vi ønsker oppe i salongen, muligens derfor det blir litt just. på den før en føler det er rett temp i salongen ??

Den gamle typen regulator har ekstern regulator, og du kan kjøpe ekstern regulator til den digitale dersom det er slik regulator du har.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...