Jump to content

Eksosslange til EberspächerD3 lekker. Hvilke alternativer finnes?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo.

Jeg driver å monterer en Eberspächer D3lC comapct i båten. Jeg har prøvd en aluminiumsslange men den lekker i overalt når den bøyes såpass mye. Hvilke alternativer finnes? Burde jeg heller sveise meg ett eksosanlegg?

p1060990.jpg

Takk på forhånd

Mvh

Kaptein Fredrik

er det en original slange? Jeg oppdaget at den originale eksosslangen er VELDIG mye tykkere enn den man får kjøpt løst på Maritim og tilsvarende butikker. Nå vil det nok være en litt bråkete varmer fra utsiden når du monterer uten lyd-demper, men men.

Selv brukte jeg eksospasta i hver ende av slangen, men jeg har ikke sett noen lekkasjer midt på slangen hos meg.

Når jeg byttet varmer var den gamle slangen fullstendig morken og gikk fullstendig i oppløsning, så denne type eksosslange har ikke evig liv...

Har ikke noen gode tips annet enn at de hos meg har klart å trekke en slik slange i ganske umulig trasé for å komme ut gjennom skrogsiden. Men når jeg ser bildet ditt stusser jeg litt på hvorfor skroggjennomføringen ikke er satt mye høyere opp?. Kan ikke skjønne annet enn at du her lett vil få sjøvann stående i slangen? Hva om du bruker en gjennomføring med et 90graders bend, da ville kanskje begge utfordringene blitt eliminert?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har selv net skiftet eksosslange på varmeren i båten min og da var eg hos Tess og fikk meg ein ny slange, den var litt stivere og svingradiusen var litt mindre men det gikk fint hos meg for det var god plass, og denne var rustfri. Ta deg ein tur og snakk med dei, og husk nye klemmer.

Dette med vann er et poeng. Jeg har selv en svanehals på min innstallasjon der eksosen tar seg en runde godt høyere enn selve varmeren før den går ned til gjennomføringen. Men jeg har original eber slange, den er godt varmeisolert og med lyddemper. Registrerer at den originale slangen også blir ganske varm når varmeren går på det høyeste, men når den jobber på de lavere trinnene er den utenpå isolasjonen ikke spesielt varm.

Guest Kaptein Fredrik

Takk for svar. Om jeg hadde montert den i firkanten over ville den kommet rett opptil fenderlista. Det er ihvertfall 50 cm ned til vannlinja ifra der den står nå så jeg ser ingen problemer med plasseringen.

Når jeg ser på slangen nå så kan det i grunn minne litt om en defrosterslange. ... Jeg var på en båtbutikk og kjøpte den og de sa at det er eksosslange. Slangen er nok ikke original.

Jeg skal ringe tess i morgen.

Vanskelig å se på mobilen på bildet, men er det eksosgjennomføring du har brukt? De er laget med doble rør for å unngå for mye varme på skroget.

Du må lage svanehals opp rett innenfor gjennomføring sjølv om det er 50cm til vannlinja kan det komme sjø inn :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bruk KUN originalt utstyr til montasje av dieselvarmer i båt! Tenk på potensielle følger....

Hei

Eg har brukt eksosslange frå Tess. Den har holdt i mange år, og eg ser ingen grunn til å kjøpa "original" slange frå Eber.

Einkvan som trur at Eber lagar slangane sjølv?

Når det er sagt er eg sjølvsagt heilt samd i at eksosslangar må vera av god kvalitet.

Ask

Guest Kaptein Fredrik

Vanskelig å se på mobilen på bildet, men er det eksosgjennomføring du har brukt? De er laget med doble rør for å unngå for mye varme på skroget.

Du må lage svanehals opp rett innenfor gjennomføring sjølv om det er 50cm til vannlinja kan det komme sjø inn :-)

Jeg skal sveise en svanehals i rustfri som jeg kan bare montere fast med tykk slangeklemme, og montere på slangen i enden av denne.

Det er samme slanger som webasto bruker. Det er nå hellanor som er forhandler av webasto, og slanger finnes i metervare.. Hvor tykk slange er det?

Koblingene på varmeren er 24 mm tykke.

Det hørtes ut som jeg hadde en stor jetturbin i båten når jeg testet i går. Og med en svanehals så bør det også bli greit å montere opp en eksosslange med lyddemper

Den orginale eksos slangen som hører til D4 som er beregnet for båt er varme isolert, eksosbendet blir rimeligt varmt !! . Men både D3 og D4 blir montert i biler, da gjerne med eksos bendet i fri luft, lik eksos røret på bilen. Da er det helt andre avkjølings effekt en det er inne i et lukket rom i en båt. Svanehals før du går ut igjennom skutesiden skal det også være.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...