Seasu Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 (redigert) Jeg kjøpte en slik.http://resymaskinsen...ueen-Deluxe-222. Båten ble solgt før jeg fikk fikset kallesjen, men den syr jeans og turbukser uten problemer. Men det en enkel og billig + solid maskin. Ble lovet at den syr det meste andre maskiner av "vanlig" kvalitet klarer. Redigert 19.November.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hva er den sterkeste 2000,- maskinen da? Vurderer sterkt å prøve meg på dette. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Etter forrige symaskinnresarch fant jeg ut at smartclub har gode priser og noen gode modeller. Husker ikke hvilke da men.... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hei! Ser Janome EasyJeans er nevnt her, og kan bekrefte at den er veldig god. Rimelig også! Har sydd både puter: https://baatplassen.no/i/topic/59481-prosjekt-mahogny-barrelback-21-fot-glen-l-inspirert/page__view__findpost__p__998254 og kalesje: Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
KnutK Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Sydd med 50 år gammel handsveiva Singer 99K. Disse maskinene er uslitelige og syr gjennom alt. Her snakker vi om skikkelig mekanikk! De dukker stadig opp på finn.no og koster fra 0,- til 500,-. Redigert 21.November.2012 av KnutK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Vakkert, er imponert og inspirert! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Det er nok ikke lommer i likskjorta, men lik i seil det menes. Selv har jeg et par akterlik som skal få seg en runde når jeg har kjøpt tråd... Vi har heldigvis ingen lik ombord hos oss. Skal vissnok lukte etter en tid. .:) Skulle gjerne kunne sydd med symaskin. I alle fall knapper i egen bukse. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Skulle gjerne kunne sydd med symaskin. I alle fall knapper i egen bukse. Dobbel snelletråd, knapper syr en best for hånd, til slutt tre nålen opp mellom stoffet og under knappen, bendsle så tråden en del ganger under knappen før tråden festes. Har denne Singer 29K syr dessverre ikke sik/sak http://silkmothsewing.blogspot.no/2012/05/leviathan-singers-29k-4.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Jeg har sydd en god del med fruens symaskin, og å sy inn knapper går faktisk ganske greit. Dessverre er maskinen en "svekling", så kalesjestoff og slikt klarer den ikke. Men til å sy spesiellaken til båten, fungerte den utmerket. Og faldefoten var smart for kantingen. Kona liker ikke å sy, så det har blitt jeg som har måttet legge opp og sy på rynkebånd på gardiner til stuen. Jeg skulle gjerne hatt meg en kraftig maskin til å sy grove ting, men da dette jo er sjeldent å gjøre måtte den ikke koste så mange hundrelappene. Men for små syjobber i kalesje eller lær, bruker jeg en såkalt 'Amerikansk symaskin" som på bildet under. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bøljan Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hei Lars! Hvor får en tak i en slik "Amerikaner" hen ? En sånn en kan jeg trenge Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 (redigert) Du får dem på ebay, og en variant selges her: http://www.coldskill...-514-c-187.aspx (svensk nettbutikk) Redigert 22.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Lars H. Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Jeg kjøpte den i en butikk i Lillestrøm som driver med lærvarer, Jørn Jensen Lærhandel i Nittedalsgt. 33. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lady B Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Symaskin er kjekt å ha, mens en venter på at stekeovnen skal bli varm... Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Ble inspirert av denne tråden, og har nettopp handlet en gammel Singer KI. 201 K. Dette ser ut som en solid gammel maskin, men elektrisk. Så får vi se om man kan ta opp arven etter bestefar som var skredder (og en far med svennebrevet) og få sydd noen putetrekk til et par-tre båter i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
SoBo Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Tråkker også mine bein i en symaskin av og til, både til kalesje og puter. Har forøvrig tatt livet av flere stykker. Har for tiden en enkel (heavy duty)singer innkjøpt i år. Artig er det også. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bøljan Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Låner denne tråden litt! Takk for tips Lars! Tar meg en tur til Lillestrøm å kjøper meg en "Amerikansk symaskin" Men er det slik å forstå at en drar med seg tråden ned i første hull, for så å hente opp tråden ved neste sting? Mao. så må tråden tres inn i nåla i undersømmen ( om jeg kan kalle det det) for så å hente tråden opp igjen....jaja....en fin sommerkveld med litt godt i koppen, tålmodighet....forstørrelsesglass slik at jeg finner hølet i nåla hvor tråden skal inn så skal jeg vel klare å sy noen cm i løpet av en kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hjertelig takk Fjordland ikke så galt som jeg trodde Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Ble plutselig litt mandigere å sy når det er ei skrustikke innvolvert Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Er de gamle bedre enn de nye? F.eks, er denne noe å satse på eller er d?et bedre å kjøpe ny? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Takk for tips Lars! Tar meg en tur til Lillestrøm å kjøper meg en "Amerikansk symaskin" Vel, jeg er 99,9% sikker på at det var der jeg kjøpte mitt eksemplar, men det er mange år siden. Kanskje en ide å ringe dem først og høre om de fremdeles har den? Telefon 64841010. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
littmild Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Fin film, ser ut som et kjekt verktøy, dog ikke helt trygt, han har et sår på den ene fingeren og plaster på den andre. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ivar Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 sjekka akkurat, den ligger på nettkatalogen deres. La også merke til at det var sår og plaster ja :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kes Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Som 2.styrmann i begynnelsen av sekstiårene var en av mine vaktjobbber å reparere flagg med en gammel Singer trømaskin. Dette utviklet seg etter hvert til mer avanserte syarbeider som hetter i seilduk til luftrør, hetter til utvendige elektriske motorer og andre ting som burde beskyttes mot vær og vind. Det som forundret meg, var at den gamle maskinen klarte å sy opp til 4 lag seilduk uten problemer. Skulle jeg fortsatt min karriere som syer eller seilmaker på hobbybasis, ville kanskje dette være maskinen jeg ville ha valgt. Hva nålen var laget av, må gudene vite for den tålte all verdens juling. Og det er vel nålen som er det svake punket i en syoperasjon som innbefatter impregnert seilduk. Jeg har i den senere tid forsøkt meg i det skjulte med konas maskin som er en Janome Jeans beregnet til å sy flere lag dongeri, men hver gang brekker nålen når dukes skal faldes og det blir to lag. Dette skjer selv med høykvalitets nåler. Stort sett all ny kalesjeduk i lerret er i dag er ferdig impregnert fra produsenten og i min uendelige visdom har jeg funnet ut at det er kanskje innpregneringen som legger seg på nålen og virker som lim. Har andre samme erfaringen, og er det noen som har en god løsning på hva som kan gjøres med dette? Apropos sying - det er vel ikke uten grunn at de fleste skreddere er menn? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 De fleste skreddere er menn, ja. Kvinnene kaller seg visst "sydame". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.