Jump to content

Avfukter Meaco DD8L - utstyr for fast montasje


Akvanauten

Recommended Posts

Vi er importør av luftavfuktere fra Meaco, og jeg vet mange på forumet har vår avfukter DD8L. Vi jobber nå med å lage en løsning for fast montasje av avfukteren i båt. Vi ønsker derfor innspill på hvordan dette kan gjøres. Har dere noen forslag, tips, kommentarer så kom med det.

 

Vi har satt opp noen kriterier:

Det må tåle maritimt miljø.

Det må tåle bevegelsene i en båt.

Det må ha en fornuftig pris. (Hva er dere villige til å betale for en slik løsning om den ser bra ut og fungerer godt?)

Det må kunne ettermonteres slik at de som allerede har avfukter også kan bruke dette.

Det skal ikke være nødvendig med modifisering av avfukteren (helst ikke borre eller poppe i den, eller på annen måte trikse og fikse på selve avfukteren)

Det er positivt om det kan produseres i Norge.

 

Hva mener dere?

 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Godt tiltak fra en importør som bryr seg og ser utviklingspotensial, bravo!

De fleste som lar avfukteren stå på lar slangen gå ned i vask, så det største behovet er kanskje å lage en brakett som gjør at avfukteren står stødig på benken uten fare for at den skulle velte når båten beveger seg.

Står den på gulvet, som den gjør ved bruk på tur er det jo bare å tømme beholderen, selve avfukteren står jo greit nok da.

Så en ekstra utfellbar fot på tvers av maskinen vil jo gjøre susen for de fleste.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg mener dere bør få redesignet hele saken. Bruk innmaten dere har og bygg den inn i en syrefast kasse med tilkobling for slanger for inn- og utluft. Lag den slik at den kan monteres slik en monterer webasto. Bruk samme slange diameter for innredningen slik at en lett kan få ut fukt av lugarer om natten og kan velge ved bruk av spjeld hvor den tørre luften skal tilføres. Drit i hvordan den ser ut og lag den heller funksjonibel da den like vel skal monteres ute av syne. Fokuser på enkel montering, støy, funksjon og driftskostnader.

 

Dere kan ha et option hvor en har styringspanelet løst for montering sammen med andre instrumenter slik at en enkelt slår enheten av og på og justerer den. Dere kan også legge inne et option med elektrisk oppvarming av utluften med et varmeellement som kan justeres fra 0-30 grader. På det viset fyller den behovet for varme ved landlige med landstrøm og under vinteropplag.

 

Prisen på grunnmodellen bør ikke være noe særlig annet enn d den er i dag, men jeg kan gå opp et par høvdinger om dere kan tilby meg et komplett vinteropplagssystem :)

 

Hadde vert gøy om dere fikk til noe slikt. Jeg hadde i alle fall vert første kunde :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gått til det skrittet å anskaffe meg en slik sak enda, mitt fartøy har greid seg fint uten i 40 år så det er vel heller ikke noe bråhast men det kan godt tenkes at jeg vil slå til på et godt tilbud en gang. Det kan tenkes at fall mot "sluk" kan være et problem for enkelte, det ville sikkert være kjekt om dette apparatet lot seg henge opp slik at en kan få mer høyde.

 

Å utvikle noe helt nytt for å integrere i båtens varmesløyfer kan nok friste mange kjøpere men slike løsninger er tradisjonelt ganske kostbart og installasjonskrevende.

 

Jeg tenker at termostatstyring slik at ikke apparatet starter mens man har en isplugg i utløpet på vasken er en bedre ide.

Link to post
Share on other sites

Rs50n ser ut til å gjøre d den skal den, men den er dyr, en del dyrere enn dd8l og den har ikke fjernstyring og varmemulighet som jeg nevnte.

Så hadde det vel ikke skadet med litt konkurranse heller. En annen ting er at jeg kan se mange som er godt fornøyde med sin dd8l men jeg kan ikke finne noen som har prøvd rs50n, kun en som testet forrige utgave på stuegulvet og var overrasket over mye støy. DD8L er utstyrt med regulering av vifter og gjør at du kan redusere støyen. RS50N har kun to justeringer, en for ønsket luftfuktighet og en for om vifter skal gå hele tiden eller kun når den avfukter.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen og takk for gode innspill.

Jeg kan nå informere om at det kommer festebraketter til Meaco DD8L. Vi har fått prototypen i hus nå og driver og tester. Det ser veldig lovende ut, men vi vil nok gjøre noen små justeringer før vi setter den i produksjon. Jeg kan tenke meg dette er klart for salg i butikkene til påske.

 

Så til forslaget til Kavset. Vi har vært inne på tanken om å gjøre noe slikt som du foreslår. Likevel er vi litt skeptiske. Fordelen med å gjøre det slik Meaco DD8L er bygget er at man beholder varmen inne i båten. All strøm som avfukteren bruker går over til varme, og den varme luften blåses ut i båten. De systemene som blåser fuktig luft ut av båten blåser også varmen ut av båten. Veldig mange av våre kunder er glade for å beholde varmen inne. Derfor er dette en god løsning. Systemene som blåser varm luft ut av båten har den fordel at de også kan brukes i frost, men holder man temperaturen like over null så går det fint. Når det blir skikkelig kaldt så kan man slå av både avfukter og varme og la båten fryse ned. Det er ikke så farlig, for da er jo båten ganske tørr etter å ha blitt tørket hele høsten, og når det er frost ute så er det heller ikke så mye vann i luften at det gjør mye skade. Tørr kald luft er ikke så ille, men det er den fuktige luften i temperaturområdet 0-15 grader som er verst, spesielt i kombinasjon med varierende temperatur (varmt om dagen, kaldt om natten) Les mer om dette her: http://meaco.no/2012/10/bruke-avfukter-om-vinteren-hva-med-frost/

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder støy fra RS50N, vær snill å ikke spre falske rykter Kavset. Det har ikke vært problemer med forgjengeren, men ang. den med unormal lyd, det er jo bare å ta kontakt med oss og sende den tilbake! (To år garanti) Viften på den nye trekker bare 12,5 watt og den lager ikke mye lyd. En annen ting er at når den monteres innebygget og pakket inn i en benk e.l. med slanger inn og ut, blir det enda stillere.

 

Ulike sorpsjons-avfukterprinsipper, og fordeler og ulemper med de forskjellige, har vi skrevet mye om på hjemmesiden, da vi har alle typer. En ting er ihvertfall sikkert: Temparaturen svinger over og under null mange ganger i løpet av vinteren, og spørsmålet er om du besøker båten hver gang? Personlig bruker jeg EchoDry, og har gjort det noen år, men skal bytte den ut med en "bortgjemt" AllTemp RS50N for å unngå tilsyn. Det er jo tørr luft man trenger. Varme er kjekt når man oppholder seg i båten, men det er vel ikke så ofte når den er i opplag? En annen ting er at avfuktere med våtluftutblåsing også gir varme til båten. Har ikke eksakte tall på det, men rundt 50% av forbruket skal ikke være langt unna, og RS50N trekker ca 150 watt med slanger på. Det er fordi varmeelementet er av selvregulerende PTC type.

Link to post
Share on other sites

Akvanauten: trenger ikke å bytte ut patenten dere bruker i dag. Bare bygg den inn i en annen boks som gjør d mulig å montere den i et stuerom/motorrom og koble på slanger for å transportere luften.

 

ClimaNorge: du må lese hva jeg skriver. Jeg sprer ikke rykter! Jeg sier bare det at jeg ikke finner noen som hels brukerannmeldelse på hverken RS50 eller den forrige modellen deres bortsett fra en som hevder den forrige modellen laget mye støy så han vurderte og sende den til bake. Det dere mangler er en kundemasse som kan si at RS50N funker! du har jo ikke fått testet den i båten din selv en gang! Men dette er veldig OT i denne tråden!!

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev: Fordelen med å gjøre det slik Meaco DD8L er bygget er at man beholder varmen inne i båten.

 

 

Det å beholde varmen i båten når du avfukter kan jeg ikke se noen fordel med, så lenge du ikke bor i båten da.

Det eneste du oppnår ved å varme luften er jo at du hever duggpunktet og lurer hygrostaten til å slå seg av, dette fordi luftfuktigheten synker pga varmen, ikke for at det fjernes noe vann.

Et eks. Det er 5 grader ute og kondens-avfukteren er stilt til fuktighet 60%, den vil selvfølgelig da av-fukte luften så lenge den er i gang, og hvis den også varmer luften til fks 15 grader, så slår den seg av når fuktigheten er 60% ved disse 15 gradene.

 

Det som skjer når den slår seg av er at da mister du varmeovnen, det blir fort kaldere og fuktigheten stiger raskt igjen, og dette betyr at avfukteren må stater å stopper ofte, og fungerer da som en varmeovnen og litt avfukter.

 

I henhold til et Molier-diagram ved 15 grader og 60% fuktighet, så når du 100% luftfuktighet (duggpunkt) når temperaturen er ca 8 grader. Alle flater som holder 8 grader eller mindre, vil da fungere som en avfukter, med dugg og kondens som resultat.

 

Dette er etter min mening hoved problemet ved å tilføre varme i en båt, og spesielt ved en avfukter som sørger for at temperaturen går opp og ned som en jojo. Du vil da alltid ha områder som er kalde som inne i skap, bak plater, skott og innredning osv. Dette kan bety både jordsalg sopp og båt-lukt som sesultat.

 

Med en avfukter som ikke varmer opp båten vil ikke ha noen av disse problemene, da inne og ute temperatur stort sett er den samme,. For å gå inn på samme eksempel, 5 grader ute og hygrostat stilt til 60%. En absorbent fukter som ikke varmer opp luften vil tørke luften å slå seg av når den når 60% luftfuktighet ved 5 grader, den vil ikke slå seg på hyppig fordi temperaturen er lik ute og inne, og det vil ikke forekomme kaldere flater en ute temperaturen så ingen fare for kondens heller.

 

I henhold til et Molier-diagram ved 15 grader og 60% fuktighet og 5grader og 60% så vil absorbent tukteren fjerne 60% mere vann i dette eksempelet.

 

Dette er selvfølgelig bare eksempler men, forskjellen er stor på kondens og absorbent typen når det blir kjølig i luften.

 

Det er uansett en stor fordel at det er en avfukter i sving i høstmånedene da begge typer fjerner mye vann, men det er absorbent typen som fjerner mest, og er lettest å ha med å gjøre, da den kan stå urørt å avfukte vinteren i gjennom uten tilsyn.

Link to post
Share on other sites

Aq 28 Ht: For det første så er dette litt "off topic" som det heter, men jeg skal forsøke å forklare.

Mange av våre kunder setter pris på at avfukteren beholder varmen inne i båten, men jeg ser at du er av en annen oppfatning. Det at avfukteren slår seg av og på vil gjøre at temperaturen svinger noe, men jeg vil ikke tro at det er ikke så store utslag at det vil være noe stort problem. Jo tørrere det er i båten, jo mindre problem vil det være fordi det er mindre vann der som kan gjøre skade. Derfor er det å anbefale å holde båten tørr.

 

Du har et eksempel der du har 5 grader og en kondensavfukter innstilt på 60%. Dette er nesten meningsløst. En kondensavfukter fjerner svært lite fuktighet ved så lave temperaturer. Skal man fjerne fuktighet ved disse temperaturene er det bare en sorpsjonsavfukter / tørkerotoravfukter som klarer det.

 

Det er helt riktig at en avfukter vil starte og stoppe mens den er i drift. Den er lager for å starte og stoppe og den har ingen problemer med det. Og, ja, den fungerer som både varmeovn og avfukter. Det er det som er poenget, og det er det som er fordelen med en slik, men det kan høres ut som at noen mener det er et problem.

 

For å gjøre en meget kompleks sak veldig enkelt så gjelder det å holde båten tørr, og det gjør en best ved å bruke en sorpsjonsavfukter / tørkerotoravfukter og kombinere dette med å holde båten så tett som mulig for å ikke slippe inn mere fuktighet. Man kan alltid finne bivirkninger av den ene eller andre løsningen, men vår erfaring er at folk er veldig fornøyde, men om det er noen som ikke vil ha varmen som en bonus, så finnes det jo andre løsninger.

 

Man kan også huske på at mange bruker avfukteren utenfor opplagssesongen. Om man bruker avfukteren i brukssesongen så får man en tørrere og mer behagelig båt, og man kan legge seg i tørt sengetøy istedenfor rått og kaldt sengetøy.Til dette bruket er det også mange som ser fordelen med å få varmen inne i båten istedenfor å sende varmen ut til kråkene (eller heter det å fyre for måkene om man er til sjøss...?) Men igjen, om man ser på varme i båt som et problem så finnes det alternative løsninger.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon. Selv har jeg aldri vurdert en avfukter før det vekslende været denne vintersesongen. Vært mye fuktighet i båten nå, og det fryser til is i oppsamlerne over natten.

 

" Når det blir skikkelig kaldt så kan man slå av både avfukter og varme og la båten fryse ned. "

 

Det er jo nettopp dette som er umulig eller vanskelig med det vekslende været som har vært den siste tiden.

 

Etter å ha lest gjennom denne tråden og om RS50 N virker det som om det er en slik jeg bør ha. Jeg ser at det kan være greit med en kondensavfukter for de som bor i båten og ikke får ut fuktigheten. Normalt har Webastoen tørket bra opp hos meg, og det har ikke vært behov for avfukter i tillegg.

 

Men for å ta vekk siste fuktigheten før båten fryser ned ser en fast montert sorpsjonsavfukter ut til å være best.

En slik Maeco boks kan jeg derimot tenke meg hjemme..:)

Link to post
Share on other sites

Rs50n ser ut til å gjøre d den skal den, men den er dyr, en del dyrere enn dd8l og den har ikke fjernstyring og varmemulighet som jeg nevnte.

Så hadde det vel ikke skadet med litt konkurranse heller. En annen ting er at jeg kan se mange som er godt fornøyde med sin dd8l men jeg kan ikke finne noen som har prøvd rs50n, kun en som testet forrige utgave på stuegulvet og var overrasket over mye støy. DD8L er utstyrt med regulering av vifter og gjør at du kan redusere støyen. RS50N har kun to justeringer, en for ønsket luftfuktighet og en for om vifter skal gå hele tiden eller kun når den avfukter.

 

Jeg har fått pepper fra ClimaNorge for de de er redde for negativ omtale. Jeg vil derfor med dette si at jeg har ingen erfaring med deres produkter og overhode ingen ekspertise på å uttale meg på en måte som kan virke negativt mot deres produkter. Derimot skulle jeg gjerne ha testet RS50N eller hørt tilbakemeldinger fra andre som har testet den fordi det virker som et bra produkt. Men nå skal jeg slutte å besudle tråden til Akvanauten...

Link to post
Share on other sites

Syns disse to ligner mistenkelig på hverandre?

 

Denne fra Clima Norge:

http://www.clima-norge.no/kategori-1/echodry.html

 

Denne fra ShipShop er forgjengeren til DD8:

http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-privat-bruk/luftavfukter-meaco-dd122fw-testvinneren

 

Det er jeg helt enig med deg i, Alidal. Jeg har også lagt merke til at EchoDry ligner veldig på vår gamle modell Meaco DD122FW. Meaco DD8L er en videreføring av denne. Det er jo også interessant å se at Clima Norge har bilder av vår avfukter i sin nettbutikk. Vi får ta det som et kompliment (!). Selv har vi nok med å prate om våre egne produkter..

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt importør! Det høres ut som Meaco er en videreføring av EchoDry. Du vet godt at de kommer fra forskellige fabrikker. Som importør skal jeg ikke være subjektiv, men vil presentere noen objektive fakta om forskjellene:

EchoDry er mindre (51 mm smalere), men har større fot. 3,2 liter netto tank istedenfor 2 liter (netto eller brutto?) og i langt kraftigere materiale. Luftfilteret er helt annerledes og fjerner mye mer støv. EchoDry regulerer automatisk effekt og viftehastighet ut i fra avvik fra innstilt fuktnivå. To år garanti. EchoDry kan regulere luftstrømmen. Blant annet. Ved hvilken temperatur og % RF er kapasiteten til DD8L oppgitt ved? Det står ikke engang på den kinesiske hjemmesiden.

Link to post
Share on other sites

Clima Norge, dette begynner å bevege seg et godt stykke unna denne trådens opprinnelige tema, men la meg få oppklare noen mulige misforståelser:

 

Jeg sier ikke at Meaco er en videreføring av EchoDry, og jeg sier heller ikke at de kommer fra samme fabrikk. Jeg sier heller ikke at EchoDry ligner på dagens modell fra Meaco som heter DD8L. Det Alidal sier (og som jeg bekrefter) er at EchoDry ligner på Meacos gamle modell som heter DD122FW. Vi sier ikke at det er samme maskin, og vi sier ikke at den ligner på dagens modell. Det vi sier er at EchoDry ligner på vår gamle modell. Denne modellen er ikke lenger i produksjon og den er heller ikke i salg. Det er lenge siden vi sluttet å selge denne maskinen i Norge. Om du skal uttale deg om våre produkter så bør du sette deg inn i hvilke modeller vi har, men personlig synes jeg kanskje du heller skal konsentrere deg om dine egne modeller.

 

Det er hyggelig at du har bilde av vår avfukter på din hjemmeside, men du må huske på at dette er en helt annen modell enn den avfukteren som Alidal omtaler her.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Forskjellene jeg beskrev gjelder DD8L opp mot EchoDry. Det skulle jeg selvfølgelig presisert. Jeg har ikke ønske om å forklusse tråden, bare svare på "feilaktige" innlegg som angår våre produkter. I hovedsak er det nok ingen av oss som hverken bør starte eller "drive" tråder.

Link to post
Share on other sites

Jo, jo, men utgangspunket for tråden var vel et ønske om synspunkter på utviling av et produkt (DD8L til fast montering).

Det er helt riktig Fargo. Jeg forsøker å være veldig forsiktig med å bruke BP som gratis reklameplass. Noen ganger engasjerer jeg meg, men da som svar på spørsmål. Likevel vil jeg påpeke at dersom noen har konkrete spørsmål er det egentlig bedre å ta kontakt med oss direkte, da vi ikke følger med på BP fast. (Kontaktinfo finner dere på www.meaco.no)

 

Når det gjelder denne tråden så startet jeg den for å kunne få innspill fra dere på hvordan vi kan gjøre produktet bedre og tilpasse det bedre til den bruken dere som båteiere har. Mange har etterlyst braketter for fast montasje, og mange av dere har kanskje egne løsninger på hvordan en kan gjøre dette. Det var slike innspill jeg gjerne ville ha, nettopp for å lage et bedre produkt til dere.

 

Vi har nå en prototype klar, og den vil bli satt i produksjon. Jeg regner med den er klar til salg rundt påske. Således er formålet med denne tråden i grunnen oppnådd, og så får man diskutere forskjeller og likheter, fordeler og ulemper, ved forskjellige avfuktere i dertil egnede tråder. Kan jeg være til hjelp så er det bare å spørre / ta kontakt.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...