Jump to content

Avfukter Meaco DD8L - utstyr for fast montasje


Akvanauten

Recommended Posts

At produsenter, importører og forhandlere ber om brukererfaringer og synspunkter på videreutvikling, ser jeg på som svært positivt og kan nepper rubriseres som reklame.

 

Forøvrig tror jeg flere har erfart at det er noe risiko forbundet med å henvende seg åpent på BP: Trådene sporer ofte av og ikke alle postene er like sakelige...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei godtfolk!

 

Det er med stor glede jeg kan melde om at festebrakettene for å feste Meaco DD8L er klare for salg. De kan kjøpes hos oss nå, og vil etterhvert bli tilgjengelige hos forhandlerne.

 

Se mer her: http://www.shipshop.no/produkt/tilbehor/monteringsbrakett-for-meaco-dd8l

 

Løp og kjøp!

 

(Og med dette så har vi klart å pense tråden inn på det opprinnelige temaet igjen.)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Ser grei ut den.

Men hvorfor:

 

NB: Dette må monteres helt horisontalt på en jevn flate som er helt i lodd, ls gjerne monteringsanvisningen. Se egen fane.

 

Min forløper til denne, og fleres erfaring her inne på DD8L tilsier at den funker meget bra i båten?

Har det med dreneringshullet inni bør stå på rett sted, for ikke å samle vann. Men i en båt med bevegelse er det ikke noe problem?

 

(For så vidt har jeg ikke hørt om folk som har problemer under lagring på land heller, der alle båtene sikkert ikke står helt i vater)

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jan E, min erfaring er at dersom avfukteren står litt skjevt på dørken av båten, så renner det helt greit også ned i boksen, men dersom jeg flytter på den litt, så renner det umiddelbart plutselig litt ekstra. Mao, det samler seg nok litt opp, men det kommer ned i beholderen uansett. Der er ihvertfall min erfaring. Om båten gynger litt fra side til side i havn, så kan ikke jeg se at det spiller noe rolle, om det er dette du tenkte på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jan E: Ja hvorfor? Svaret er at produsenten av avfukteren sier at den må stå i lodd og vater, derfor sier vi det videre for å være på den sikre siden. Vi vet (og det vet mange av dere også) at det i praksis går bra dersom den står litt skeivt. Problemet er at det er vanskelig å skrive i en manual at den kan stå litt skeivt, så kommer spørsmålet om hvor mye som er innenfor toleransene og så har vi diskusjonen igang. Derfor sier vi offisielt at dette må stå i fullstendig lodd og vater, og så må folk selv finne ut hva som fungerer i praksis i deres båt.

 

Det er jo temmelig mange avfuktere som står i båter rundt i dette landet, og det fungerer jo bra, så det kravet er ikke et absolutt krav i praksis (selv om det er det i teorien). Det er også vanskelig å holde en båt i vater hele tiden, spesielt når den flyter i vannet.... poenget er at man bør henge den så rett som mulig, og da ser det jo også penere ut.

 

Eureka: Grunnen til at det kommer litt ekstra vann når du beveger på maskinen er at maskinen har et kammer hvor den fuktige luften kondenseres (Du kan se dette bak luftfilteret, der har du en stor plastdings i halvgjennomsiktig plast.) Inni her kondenseres vannet og når dråpene blir store nok så renner de ned og ut av slangen. Når du rister på maskinen så kommer flere små dråper sammen og blir store nok til å renne ned. Jeg vil tro det er dette du har registrert, og ikke det at det er noe vann som samles opp på grunn av skjevheter.

 

Med fare for å bryte reklameforbudet så synes jeg det er litt gøy å kunne nevne at Meaco DD8L ble kåret til "Best Buy" i januarutgaven (2013) av "Sailing Today". Det tyder på at dere som har kjøpt den har gjort et godt valg. Det betyr jo ikke at dette er det eneste som funker, men det fjerner i alle fall en eventuell tvil om at den er godt egnet til bruk i båt, og når man nå kan henge den på veggen/skottet så åpner det seg nye muligheter.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en sorpsjonsavfukter i båten og den har jeg nå hatt i 10 år. Den har gått både sommer og vinter. Og det uten et eneste problem.

Jeg har kjøpt båt nr 2 og i denne skal jeg selvfølgelig - etter mislykket installasjon av avfukter med annet prinsipp - installere en ny sorpsjonsavfukter. Erfaringen gjør at jeg vet at den vil gå og gå!

Itt'no' problem: Fast installasjon. Ikke noe som skal tømmes, ikke noe søl. Fuktig luft forsvinner ut i det fri. Tørre klær og tørt sengetøy. Det er nesten så jeg snakker om båtlivet før og nå etter at jeg satte inn den første avfukteren i den første båten.

Det er det som er greia: Sorpsjonsavfukteren gjør jobben - også når det er kaldt. Det er fort gjort å varme opp en kahytt. Har man behov for overnatting er alt tørt nok til å ha en behagelig natt - og ikke noe klebrig og fuktig sengetøy - som var virkeligheten uten denne sorpsjonsavfukteren.

Er det mest nyttige av det faste utstyret etter kartplotteren!

&;-)

Redigert av LSundli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Pjolter,

Ioniseringsknappen er for ionisering av luften.... Når den røde lampen lyser, så er ioniseringsfunksjonen aktivert. Da sender avfukteren ut negative ioner, som gjør at luften blir negativt ladet.

Støvpartiklene i luften er som regel positivt ladet, og de negative ionene gjør at positvt ladede støvpartikler knytter seg til hverandre. Når støvpartiklene blir større og tyngre så faller de ned og blir fanget opp av luftfilteret i avfukteren eller i støvsugeren din. Så i stedenfor små støvpartikler i lungene, så får du hybelkaniner i krokene ;-)

 

En annen effekt er at du blir et lykkeligere og mer harmonisk menneske. Både mennesker og dyr trives bedre i luft som er negativt ladet, slik som i en skog, nær et fossefall eller nær en avfukter. Noen mennesker merker en kjempeforskjell med denne funksjonen, mens andre ikke merker noe som helst og sier det bare er humbug. Du får ta det som en bonus.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Du finner en bedre manual på produsentens hjemmeside. Den papirlappen som følger med i esken er en mer en "quick start" versjon.

 

Kjøpte selv en DD8L etter ferien som brukes av og til (har bøyeplass). Fungerer meget bra :-)

Når den ikke er i båten gjør den nytte hjemme i kjelleretasjen.

 

Stusser dog litt på prisen her hjemme. Hvorfor er den omtrent dobbelt så dyr her som i UK f.eks?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...