Jump to content

Fjerne vond lukt fra septikslanger

Puffen

Recommended Posts

De lukter fordi de ikke lenger er diffusjonstette

En enkel måte å sjekke dette på.

Legg ett fuktig håndkle rundt en del av slangen. La det ligge 10-15 minutter.

Ta vekk håndkle og lukt på det. Lukter det septik er det desverre kun å¨bytte slanger som hjelper

Sjekk også lufteslangen

Slangene holder normalt i 5-6 år før dritt lukten begynner å slå igjennom

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg hadde litt lukt fra septiken også da båten var ganske ny. Etter at jeg begynte å spyle leeeenge etter bruk ble dette problemet borte. Det er ikke nok å spyle til skåla er ren. Nå spyler jeg til kverna og slangene er rene. Regner med at jeg da også unngår problemer med urinstein etter hvert. Når vi er under veis i lovlig farvann går septiken som regel rett i sjøen utenom tanken og med en flom av saltvann etter seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vet ikke hva pettersand tengte på.

Her er ihvertfall to muligheter

http://www.hyttetorg...?articleID=3977

http://www.hyttetorg...er mont anv.pdf

Må ha plass under dørken og pipehatt

Da virker denne mer egnet gassdreven, men er den trygg hvis forbrenningen har startet og nestemann er oppblåst???

http://www.hyttebuti...tetoaletter.pdf

Kapasitet .................................................10 personer

Ventilasjonskanal/rør.....................Ø110 mm utvendig

Effekt ved forbrenning.....…...........................2000 W

Gassforbruk pr.forbrenning....................125 g Propan

Energiforbruk pr. forbrenning......................Inntil 2 Ah

Strømkrav……………..…....................12 V DC/4 amp

http://www.ecotech.no/index.php?option=com_content&view=article&id=170:cinderella-gas-hyttetoalett-for-deg-uten-230v-strom--ecotechno&catid=36:cinderella-gas&Itemid=77

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vær oppmerksom på at inntaksslangen for sjøvann til doen kan lukte forferdelig. Stillestående sjøvann som får stå i varmen noen dager utvikler lukt som ikke står tilbake for septik. Det kan derfor være en god ide å bruke gasstett slange også der.

Tiltredes.

Sjekk at det faktisk er septikslangene som lukter.

Det kommer helt an på hvor ofte du bruker båten(dassen), men om det er en uke til du skal bruke den neste gang, er det en lur ide å skylle ned i dassen med ferskvann før du forlater båten.

Fyll gjerne septikken en tredel full med ferskvann. Dette kan du slippe ut når du starter neste helgs båttur og har kommet 300 meter fra land. (om ingen bader akkurat der da).

Stillestående saltvann STINKER nesten som septik.

Forsøket med å først vaske septikslangen, så legg på en våt klut og lukte på den etter noen timer, er smart. Da får du en indikasjon på om slangen er difusjonstett eller ikke.

Stinker det septik av kluten, er det kun slangebytte som teller desverre. Er slangen gammel, skal du ikke se bort ifra at den har litt mindre diameter innvendig pga urinstein. Er den veldig hard og stiv, ser den kanskje ut som min gjorde når jeg byttet like etter jeg kjøpte båten brukt.

bilde004.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skremmende bilde, RSL. Et lite tillegg til saltvannslukta: selv om doen fylles med ferskvann blir det stående saltvann i slangene, selv dette kan lukte død og fordervelse om det får noen uker til å blomstre. Jevnlig bruk av hele systemet er tingen.

Har sett et tilfelle der en ferskvannsslange ble montert inn like ved saltvannsinntaket for å unngå dette problemet, uten noen kobling til ferskvannssystemet ellers. Dette løste luktproblemet, men krever selvsagt litt ekstra innsats.

En enkel måte å sjekke dette på.

Legg ett fuktig håndkle rundt en del av slangen. La det ligge 10-15 minutter.

Ta vekk håndkle og lukt på det. Lukter det septik er det desverre kun å¨bytte slanger som hjelper

Sjekk også lufteslangen

Slangene holder normalt i 5-6 år før dritt lukten begynner å slå igjennom

Har hørt en litt annen variant med fuktig håndkle. Dette må vries opp i varmt vann, før det legges på. når vannet avkjøles vil eventuell lukt suges ut av slangen.

Hei

Eg har aldri opplevd lukt i frå slangane på våre båtar, og me brukar ikkje dei rådyre og stive "gasstette" slangane. På det eine badet er slangane 17 år gamle.

Me er nøye på å pumpa ferskvatn gjennom systemet før me forlet båten, dersom me skal vera vekke frå den meir enn eit par dagar.

Me har heller ikkje septiktank ombord.

Mitt råd er å kjøpa rimelegare slangar. Dei er meir fleksible og difor lettare å trekka. Bytt dei heller oftare om lukt mot formodning blir eit problem.

Ask

Regnet med de svarene som kom. Pleier alltid å spyle igjennom med varmt ferskt vann, når den skal ligge en uke eller mer. Men her var slangene ødelagt når jeg kjøpte båten.

Kjenner jeg gleder meg stort til jobben med å få dradd ny slange. Skal skjøte den nye i den gamle, men den ligger i merkelige svinger under innerskottene.

Jeg er nok redd du må krype til korset og bytte slangene, gjorde det selv for to sesonger siden og det var som å få ny båt. I mitt tilfelle gikk det mye greiere å bytte enn jeg forestilte meg på forhånd selv om det luktet vondt. Når jeg først hadde drittlukt i båten demonterte jeg liksågodt tanken for å få skrubbet den skikkelig innvendig og samtidig utvide til skikkelig dimensjonert lufting.

Nå i kveld har jeg demontert tanken for en skikkelig vask igjen, viktig å holde dassen i båten i topp stand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...