Puffen Startet 18.November.2012 Del på Facebook Startet 18.November.2012 Det beste ville self. være å bytte septikkslangene, men den ligger fryktelig vondt plassert. Har dere råd og tips til innvendig vask av septikkslanger ? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 har prøvd det selv, men nytteløst. Byttet mine nå! Hadde det vårt en ide at du setter på en skjøtestuss og drar ut den gamle men den nye etter. Funker fint Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 Bytte. De lukter fordi de ikke lenger er diffusjonstette Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 Fikk "ny" båt når vi byttet septikslanger. Trudde det var sånn det skulle lukte ombord det første året... Nytta ikkje vaske de for oss iallefall. Bare å bytte. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Free Lillehammer Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 I den grad det betyr noe siden alle innleggene her er helt riktige: Slangene må byttes. Og om du med ett eller annet lurium skulle greie å dempe lukten, er det bare midlertidig. Bruker du doen, kommer lukten tilbake. Septikslanger har begrenset levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Hva med og bytte til elektrisk dass med kvern, da trenger du ikke så tykke slanger og du kan trekke den nye tynnere slangen inn i den gamle tykke. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
avmønstret5 Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Riv ut hele rasket, kast det så langt du kan, og montere et miljødo, det skal i alle fall jeg til sommeren dersom verden består. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) Riv ut hele rasket, kast det så langt du kan, og montere et miljødo, det skal i alle fall jeg til sommeren dersom verden består. Miljødo? Fortell! Redigert 19.November.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) De lukter fordi de ikke lenger er diffusjonstette En enkel måte å sjekke dette på. Legg ett fuktig håndkle rundt en del av slangen. La det ligge 10-15 minutter. Ta vekk håndkle og lukt på det. Lukter det septik er det desverre kun å¨bytte slanger som hjelper Sjekk også lufteslangen Slangene holder normalt i 5-6 år før dritt lukten begynner å slå igjennom Redigert 19.November.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
NilsPils Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Jeg hadde litt lukt fra septiken også da båten var ganske ny. Etter at jeg begynte å spyle leeeenge etter bruk ble dette problemet borte. Det er ikke nok å spyle til skåla er ren. Nå spyler jeg til kverna og slangene er rene. Regner med at jeg da også unngår problemer med urinstein etter hvert. Når vi er under veis i lovlig farvann går septiken som regel rett i sjøen utenom tanken og med en flom av saltvann etter seg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Vær oppmerksom på at inntaksslangen for sjøvann til doen kan lukte forferdelig. Stillestående sjøvann som får stå i varmen noen dager utvikler lukt som ikke står tilbake for septik. Det kan derfor være en god ide å bruke gasstett slange også der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) Vet ikke hva pettersand tengte på. Her er ihvertfall to muligheter http://www.hyttetorg...?articleID=3977 http://www.hyttetorg...er mont anv.pdf Må ha plass under dørken og pipehatt Da virker denne mer egnet gassdreven, men er den trygg hvis forbrenningen har startet og nestemann er oppblåst??? http://www.hyttebuti...tetoaletter.pdf Kapasitet .................................................10 personer Ventilasjonskanal/rør.....................Ø110 mm utvendig Effekt ved forbrenning.....…...........................2000 W Gassforbruk pr.forbrenning....................125 g Propan Energiforbruk pr. forbrenning......................Inntil 2 Ah Strømkrav……………..…....................12 V DC/4 amp http://www.ecotech.no/index.php?option=com_content&view=article&id=170:cinderella-gas-hyttetoalett-for-deg-uten-230v-strom--ecotechno&catid=36:cinderella-gas&Itemid=77 Redigert 19.November.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Free Lillehammer Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Regner med det er denne pettersand sikter til: http://www.tintomara.no/ Fikk vite om den rett etter at vi byttet tidligere i år. Hadde nok vurdert denne nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Vær oppmerksom på at inntaksslangen for sjøvann til doen kan lukte forferdelig. Stillestående sjøvann som får stå i varmen noen dager utvikler lukt som ikke står tilbake for septik. Det kan derfor være en god ide å bruke gasstett slange også der. Tiltredes. Sjekk at det faktisk er septikslangene som lukter. Det kommer helt an på hvor ofte du bruker båten(dassen), men om det er en uke til du skal bruke den neste gang, er det en lur ide å skylle ned i dassen med ferskvann før du forlater båten. Fyll gjerne septikken en tredel full med ferskvann. Dette kan du slippe ut når du starter neste helgs båttur og har kommet 300 meter fra land. (om ingen bader akkurat der da). Stillestående saltvann STINKER nesten som septik. Forsøket med å først vaske septikslangen, så legg på en våt klut og lukte på den etter noen timer, er smart. Da får du en indikasjon på om slangen er difusjonstett eller ikke. Stinker det septik av kluten, er det kun slangebytte som teller desverre. Er slangen gammel, skal du ikke se bort ifra at den har litt mindre diameter innvendig pga urinstein. Er den veldig hard og stiv, ser den kanskje ut som min gjorde når jeg byttet like etter jeg kjøpte båten brukt. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Euklid Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Skremmende bilde, RSL. Et lite tillegg til saltvannslukta: selv om doen fylles med ferskvann blir det stående saltvann i slangene, selv dette kan lukte død og fordervelse om det får noen uker til å blomstre. Jevnlig bruk av hele systemet er tingen. Har sett et tilfelle der en ferskvannsslange ble montert inn like ved saltvannsinntaket for å unngå dette problemet, uten noen kobling til ferskvannssystemet ellers. Dette løste luktproblemet, men krever selvsagt litt ekstra innsats. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 En enkel måte å sjekke dette på. Legg ett fuktig håndkle rundt en del av slangen. La det ligge 10-15 minutter. Ta vekk håndkle og lukt på det. Lukter det septik er det desverre kun å¨bytte slanger som hjelper Sjekk også lufteslangen Slangene holder normalt i 5-6 år før dritt lukten begynner å slå igjennom Har hørt en litt annen variant med fuktig håndkle. Dette må vries opp i varmt vann, før det legges på. når vannet avkjøles vil eventuell lukt suges ut av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Skremmende bilde, RSL. Man skulle være temmelig løs i magen for få skylt ut den resirkulerte maten..... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ask Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Hei Eg har aldri opplevd lukt i frå slangane på våre båtar, og me brukar ikkje dei rådyre og stive "gasstette" slangane. På det eine badet er slangane 17 år gamle. Me er nøye på å pumpa ferskvatn gjennom systemet før me forlet båten, dersom me skal vera vekke frå den meir enn eit par dagar. Me har heller ikkje septiktank ombord. Mitt råd er å kjøpa rimelegare slangar. Dei er meir fleksible og difor lettare å trekka. Bytt dei heller oftare om lukt mot formodning blir eit problem. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 Regnet med de svarene som kom. Pleier alltid å spyle igjennom med varmt ferskt vann, når den skal ligge en uke eller mer. Men her var slangene ødelagt når jeg kjøpte båten. Kjenner jeg gleder meg stort til jobben med å få dradd ny slange. Skal skjøte den nye i den gamle, men den ligger i merkelige svinger under innerskottene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Føler med deg..... Legg den nye slangen i et varmt bad før du starter, så er den i det minste "litt" mykere. På felleskjøpet får du sikkert kjøpt slike hansker som veterinærene har på seg når de har en ku helt inntil albuen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
marius Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Jeg er nok redd du må krype til korset og bytte slangene, gjorde det selv for to sesonger siden og det var som å få ny båt. I mitt tilfelle gikk det mye greiere å bytte enn jeg forestilte meg på forhånd selv om det luktet vondt. Når jeg først hadde drittlukt i båten demonterte jeg liksågodt tanken for å få skrubbet den skikkelig innvendig og samtidig utvide til skikkelig dimensjonert lufting. Nå i kveld har jeg demontert tanken for en skikkelig vask igjen, viktig å holde dassen i båten i topp stand. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Det aner meg at jeg må til og bytte slanger hos meg om ikke alt for lenge. I følge Framtida er det en vrien jobb i en Dufour 385, så jeg gleder meg ikke... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
RSL Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) Det aner meg at jeg må til og bytte slanger hos meg om ikke alt for lenge. I følge Framtida er det en vrien jobb i en Dufour 385, så jeg gleder meg ikke... Uansett båt, er det ingen grunn til å glede seg. Redigert 19.November.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Euklid Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Skyll gjennom hele systemet med vann en gang eller to før dere setter i gang, så trenger ikke banneordene brukes fullt så flittig som når elendigheten går tett i uthavn samme dag som halve mannskapet har hatt diaré og sjøsyke til den store gullmedaljen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 æssa, det er ikke så ille å holde på med septiken. med skikkelige engangshansker, gamle håndduker som skal kastes, tørkepapir og noe til å sprite verktøy med etterpå, så er det gjort... mange engangshansker er tingen, for du kan være sikker på at du må tafse på "ren side" i løpet av jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.