Jump to content

Måtte kjøpe Colin Archer 36 fot for å berge den fra bålet, hva nå

Ingvarjg

Recommended Posts

Ja, nå trenger jeg litt hjelp fra dere som kan trebåt. Jeg og en kamerat har sett oss nødt til å kjøpe en 36 fots CA for å berge den. Vi vet ikke når den er bygget, men det står 1906 på byggetegningene. Båten er sannsynligvis langt fra så gammel, fant en gammel annonse på nett som kan indikere byggeår 1985. Den har vært oppussingsprosjekt og har bra skrog med noen utskiftede bord og nytt dekk i fjor. Vi klarte ikke å finne noe råte, og den er tørr i kjølsvinet. Innredning mangler. Ble nettopp overtatt av en som kjøpte den kun for å slakte den for motoren, en 80 hester Yanmar. Båten hadde han tenkt å knuse og brenne. Vi syntes dette var for dumt og kjøpte derfor båten, men han får ta motoren. Vi får isteden med en marinisert Mercedes 240 diesel som vi overhaler. Dette kom kastet på oss så vi kommer til å legge den ved brygge i vinter. Vinteren går med til litt snekring og motoroverhaling. Skroget og dekket ser bra ut, dekket er som sagt temmelig nytt og skroget er malt utvendig. Noe spesielt vi bør gjøre med den før vi legger over burkaen? Automatisk lensepumpe legger vi selvsagt inn, er avfukter noe å bruke i trebåt? Andre gode innspill og triks i ludo?

- Avfukter synes jeg høres unødvendig ut i en uinredet trebåt (forsåvidt unødvendig i alle båter etter min mening).

- Regner med at dere sjekker og stenger ventiler på skroggjennomføringene. Jeg pleier også å la det renne ut lit frostvæske mens jeg stenger ventilene for å hindre innestengt vann uten frostvæske.

- Synes at en bør ha minst to lensepumper med hver sin flottørkontakt, batteri med lader og landstøm

- Det er viktig at båten ikke blir tynget ned av snø slik at mindre trutnete bordganger kommer under vann.

- Forsikring er vel ordnet?

Bilder??

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Avfukter er nok ikke nødvendig nei, men sørg for god lufting under burkaen! Gjerne en overbygget åpning i hver ende og luker på gløtt under presenningen. Da blir gammel og sur luft sirkulert ut og dere kan unngå fuktskader.

Hvordan er konstruksjonen innvendig? Åpne spanter eller er skuta bygget med garnering på innsiden ("hud" på innsiden av spantene)? Er treverket innvendig oljet eller malt/lakket? Hvis oljet kan det være lurt å smøre/sprøyte på noe olje innvendig nå som innredningen mangler. En tynn blanding av amerikansk terpentin, rå linolje og en liten dæsj tretjære gjør underverker og fortrenger fukt i treet. I tillegg beskytter det mot fuktopptak. Amerikaneren har den gode egenskapen at den fortrenger vann i treets celler og med dette også flere typer sopper, som for eksempel blåmann. For treets del kan det være lurt med litt soppdreper/antiparasitt oppi blandingen, men det bør ikke være for mye, spesielt hvis det er begrenset med lufting og dere har tenkt å oppholde dere under dekk over lengre tid. Oljeblandingen kan enten smøres på, eller lettere; sprøytes på med trykksprøyte (fås billig på Biltema). Skal olja sprøytes på bør linolja og tjæra ikke være mer enn 20% av blandingen, resten kan være amerikaner (og den eventuelle lille dæsjen med soppdreper). Dagens soppdreper er mye svakere enn tidligere, derfor trengs det gjerne en 10% for at det skal ha noe effekt. Dere bør selvsagt ikke sove eller oppholde dere lenge av gangen inni en nyoljet båt, men skal båten bare ligge i vinter før dere tar tak til våren igjen er det lurt å gi båten en skikkelig omgang. Sprøyt vått i vått, flere strøk, gjerne med en dags mellomrom mellom hver gang. Har båten garnering, sprøyt mye bak og mellom spantene. Får dere stukket sprøyta inni mellom sprekker og åpninger i garneringen er dette en fordel.

Lukt og avgassing vil avta i løpet av vinteren :smiley:

Her har du vel fått de rådene du trenger i første omgang, jeg vil bare si gratulerer med båten! Ser fram til bilder og en prosjekttråd! :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Huff... håper dere har lønn fra nav og mye fritid om dette skal bli noe å selge i fremtiden en gang.

Mener ikke å være negativ, men st.hansbål som flyter tar langt mer tid og penger enn man tror om man ikke allerede i utgangspunktet vet hva man begir seg inn på.

Ang avfukter og vinteren i trebåt, er det mot sin hensikt. Dere vil ikke at båten tørker ut og begynner å ta inn vann ved sjøgang. Ellers, er det bare å håpe at dere finner noen som har tid og økonomi til å sette denne gamle damen skikkelig i stand.

Er dere i utgangspunktet ikke trebåtfantaster som innehar en masse kompetanse og interesse for restaurering av slike gamle damer, er jeg redd dette kan gå på helsa løs.

Beklager igjen for at jeg virker negativ (realist)

Masse lykke til og jeg håper så inderlig at jeg tar feil.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Lønn fra NAV skal man vel ikke håpe at noen har...

Nei fritid har ingen av oss plagsomt mye av, men vi har nok ikke tenkt å slite oss igjennom dette prosjektet for enhver pris, vi er realister vi også. Poenget med å kjøpe denne var å unngå at den ble brent opp, det synes vi nemlig den er alt for bra til. Vi deler opp skuta i delprosjekter og ser hvor langt vi kommer før vi eventuelt gir det videre, det er et bra trebåtmiljø i området så vi kan jo risikere å lære noe, og det er alltid gøy. Så får vi se hvor moro vi synes det er om et år. Fritid skal jo helst fylles med noe positivt.

Vi har flere prosjekter begge to, og tålmodige kjerringer.

Treverket i dekk og overbygg så jo ikke veldig ille ut egentlig! Tror dette kan bli en fin skute. Har dere instalert 240 dieselen eller slepte dere den? Ta noen bilder innvendig av spant og ved akselgjenomføring osv så får trebåtentusiastene se hvordan ståa er!

Ved første øyekast synes jeg skroget virker høyt til å være en Colin Archer, men det er jo garantert en kopi som kansje er forhøyet eller endret

Lykke til med prosjektet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ved første øyekast synes jeg skroget virker høyt til å være en Colin Archer, men det er jo garantert en kopi som kansje er forhøyet eller endret

Lykke til med prosjektet

Båten er etter sigende ribbet for alt innvendig. Når rigg, motor, tanker, utstyr og innredning kommer på plass vil nok vekten øke med 2-3 ton, noe som burde tilsi at vannlinjen blir 10-15 cm høyere, og da rimer det mer med fribordet man forbinder mer CA.

Ja den ligger høyt i vannet, er jo egentlig bare vekta av skroget og motoren samt to dieseltanker i rustfritt stål. Vi gikk for egen maskin med Yanmaren som blir tatt ut. Installerer Mercedesmotoren når vi har totaloverhalt den.

Treverket i skrog og dekk er veldig bra, restaurert/byttet av eieren før han vi kjøpte båten av (han har bare hatt båten noen dager), men ikke 100% ferdig. Råte helt øverst i toppen av ett spant og liming mellom et par bord høyt oppe som har sprukket er det som gjenstår. Selv om det står 1906 på byggetegningene så er byggemetoden 80-talls, med limte bord og laminerte spant. Ser ikke for oss noen stor jobb med ferdigstilling av dette, vi har for lite peiling på dette selv, så for å få greie på hva vi må gjøre har vi konsultert trebåtbygger som forklarte fremgangsmåten og mente det var "småtteri" (relativt begrep), derfra har vi også fått informasjon om byggeteknikken som er brukt.

Jernkjølen er også byttet de senere år og det samme er skroggjennomføringene. Av det lille som står på båten er det vel egentlig bare masta igjen som er dårlig og må vekk. Den store jobben blir å bygge opp alt som mangler.

Når jeg har skrevet at den ble "berget fra bålet" så høres det jo ut som et oppgitt vrak, det er ikke tilfelle. Den ble kjøpt av en som kun ville ha Yanmaren og fant det like rimelig å kjøpe denne skuta som å kjøpe løs motor, siden skuta lå i relativ nærhet så var det en enkel løsning for ham. Han hadde ikke interesse av trebåt og hadde sett for seg at enkleste løsning for å få ut motoren var å kappe skuta i to med motorsag, for deretter å brenne "beviset". Regner med at forrige eier ikke ble informert om de planene, og av hensyn til hjertepumpa hans så sa jeg heller ikke noe om dette da jeg ringte ham og forhørte meg om båten og dens tilstand (satser på at han ikke leser dette).

Vi prøvemonterte forresten baugspydet i går, å du og du så stilig båten ser ut med baugspyd. Fikk ikke tatt noen bilder, da det var mørkt før vi gikk fra kai der den ble hentet.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Er dette da en MB OM616 eller hva?

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Du har alvorlig tenkt å montere en 240hk diesel i en 36 fot treskøyte (amatørbygget?) ? Jeg skal ikke være så uforskammet å spørre deg om din båt-tekniske erfaringer og maritime bravader, men jeg vil sterkt fraråde deg dette. Styrken i skroget er en ting, hva du får ut av en slik installasjon er en annen ting, for det tross alt båtens vannlinjelengden som bestemmer farten. Så er det plass og nødvendig drivstoffkapasitet, den supert diesel og du må ha en viss tankkapasitet å komme deg over fjorden, tanker koster og tar plass. Skal du først bruke arbeid og penger på installasjon av en motor, tenk på noe annet på 30 til max 80 hk.

Nei ærlig talt, har ikke sett så nøye på motoren, men registrerte at den hadde fire høl i blokka og selger sa det var en 2,4, så da er det vel en OM616 som på en god dag yter imponerende 70 hk.

Jeg skal ikke være så uforskammet å spørre deg om din båt-tekniske erfaringer og maritime bravader

Jobber som ingeniør på skipsverft, så klarer meg nok. Riktignok bygger vi i stål, så dette med trebåt har jeg ikke peiling på. Men motorbiten skal vi nok klare :wink:

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...