Jump to content

Oslo-V.landet i 21 fots seilbåt høst/vinter 2012. Gjennomførbart?

lee

Recommended Posts

Har kjøpt 21 fots seilbåt på østlandet inkludert opplagsplass til våren. Ser allerede nå at det vil bli ein utfordring å venta til neste vår med henting. Eg har då fleire valg:

1. Segla båt frå Oslo til vestlandet i høst/vinter.

2. Henta båt sjølv (på båthengar).

3. Få båt frakta på lastebil el. båtfrakt.

Då eg aldri har seilt før, og ikkje kjenner båten verkar valg nummer 1 noko usikkert. Ser i tillegg på Yr at det er jamt over ein del vind (8-12m/s) i det området som skal seglast. Eg har heller ikkje noko håp om mannskap så det blir solosegling.

Er segling gjennomførbart eller ikkje?

Det enkleste er å hente båten selv med henger. 21 fot går veldig greit om du har bil nok.

Det triveligste er helt klart å seile rundt. Selv om vinteren, går dette veldig greit siden det praktisk talt langs hele kysten er er muligheter til å stikke inn dersom været blir dårlig. MEN det er ikke sikkert du kommer rundt i ett sammenhengende drag. Ikke uvanlig vinterstid med flere dager i strekk der været tvinger 21 fot til landligge.

Har også vore inne på tanken om å ta turen i fleire etappar. Kan sikker greit setta båten igjen på ulike plasser langs kysten for så å ta opp seilasen seinare. Problemet er at eg ikkje veit kva vind ein 21 fots båt komfortabelt seglar i, og kva vind det absolutt bør unngås.

Det er ein 4hk utenbordsmotor, og dette er også eit usikkerhetsmoment for meg. Kva kan ein forventa av fart med denne (medvind/motvind)?

Kan bli en fin seiltur, men følg godt med på værmeldingen og planlegg godt.

Spesielt turen fra Mandal til Stavanger kan bli tøff. Det er langt og få steder (Egersund) å gå inn ved dårlig vær.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Båt. Elan 210 2011 modell med storsegl, rulleforsegl og gennaker.

Veit ikkje heilt kva du meiner med utrustning, men stor sett alt kan kan tas med visst det er sikkerhetsutrustning du tenker på.

Ellers er båten ganske enkel interiørmessig. Intet varmeapparat, toalett eller anna komfortutstyr.

Det eg reknar som det største problemet er kanskje å segla solo med ingen erfaring over denne distansen.

Soloseilas som første seiltur på en så lang strekning med så korte dager vi har nå, ville jeg vel vært litt skeptisk til.

Det går sikkert bra, men det er også mye som kan gå galt.

Fart med 4Hk er sikkert 5knop på stille vann og så er det nesten stillestående i motvind/bølger. Dessuten er det kjempeslitsomt å høre på en 4Hk alle døgnets lyse timer i et par uker i strekk. Bensinforbruk på en slik strekning vil også bli temmelig stor,

Utasjærs, store dønninger, må drite, burde fylt bensin, skulle ha spist, fryser, dæven så mørkt det er, hmmmm... hvilken vei skal dette kartet være... er det der en lykt eller et fyr??.....

Mobilen er tom for strøm og dessuten gjennomvåt som alt annet......

Legg deg inn på hotell i Oslo en og annen helg i vinter og seil båten der frem til isen kommer og så satser du på start hjemover i påsken 2013. Med litt flaks, kommer du helt hjem på den tiden og har allerede litt seilerfaring med båten.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Artig båt. Jeg ville vært litt skeptisk til kombinasjon årstid og manglende erfaring, spesielt om tiden blir knapp. Har tro på RSL sin plan om du vil seile den over.

Kjøpte i våres båt på østlandet og seilte vestover selv etter en del om og men, tråden om det finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/89236-oestlandet-stavanger-med-ny-baat-og-magert-kunnskapsnivaa-galskap/

RSL: Bra innspel. Det er vel denne type problemer eg ser som dei største. Føra båt og samtidig få tid til andre nødvendige behov som å eta, å drikka å ...

Eg har reist same strekning med ei Agder snekke, og det gjekk heilt greit. Til og med der var det dog vanskeleg å forlata roret for å gjera nødvendige gjeremål underveis.

Der eg er mest usikker med denne båten er kor mykje sjø den sikkert kan segla i. Eg har ingen problemer med å gå til kai undeveis, for så å fortsetja seilasen på eit seinare tidspunkt.

Har ført motorbåt i mange år og er komfortabel med navigasjon. Det er dog sikkert meir problematisk når ein til ei kvar tid sit til rors utan autopilot osv.

Alternativet er å venta (heilt) til våren 2013, men det er lenge til.

Kan jo få båten tilkjørt, men det kjennes som litt gjesp.

Spørsmålet blir til slutt om denne båten er trygg i 8-12m/s på denne strekninga, eller om det er uforsvarleg?

Mindre vind en dette blir det neppe på denne årstida.

Kjøpte selv en seilbåt(23 fot) i våres og seilte tur/retur Danmark uten noen seileerfaring, og hadde en kjempeflott tur med lite dramatikk. Du bør gjøre deg godt kjent med båten på forhånd, f.eks. ved å ankomme oslo noen dager før avreise og få prøvd båten litt, å være kjent med båten innebærer også å gjøre deg kjent med hva som kan skape problemer, det er ikke alt som kan testes i praksis i indre oslofjord på noen dager, og da bør man være bevisst på hva disse tingene kan være, og ha alternative løsninger klart tenkt ut. Vi mistet all strømmen ombord i sommer da vi gikk inn i ukjent farvann for første gang og mistet elektroniske navigasjonshjelpemidler, for to uerfarne seilere var ikke det noen god følelse, men med papirkart og bærbar gps på AA-batteri varte ikke dramatikken lenge, senere sviktet gps'en grunnet amatørmessig montering, men problemet ble oppdaget og utbedret i havn. Så se for deg alle tenkelige situasjoner, da vet du hva du skal gjøre når problemet oppstår. Du bør også på forhånd tegne opp ruter fra din opprinnelige rute inn til aktuelle nødhavner, det letter navigasjonen betraktelig i en allerede stresset situasjon. Medlemskap i redningsselskapet kan være lurt. VHF(og gjerne annet signalutstyr) er en selvfølge.

Angående motoren må du være veldig klar over at denne er kjekk å ha inn i havner og i stille vær. I situasjoner med dårlig vær som man kunne fyrt opp innenbordsmotoren og stampet mot sjøen, må man med utenbordsmotor belage seg på å reve seil og "ri den ut". For det første har den ikke i nærheten av skyvekraft nok til å gå i krapp motsjø, og for det andre er den plassert(om du ikke har den i en brønn, kjenner ikke til båttypen) bakerst på båten. Det betyr at i kraftig sjø forfra eller bakfra vil motoren ha propellen over vann 40% av tiden, og hele motoren under vann 40% av tiden(som gjerne resulterer i masse saltvann i forgasseren), i de resterende 20% vil propellen prøve å få tak i vannet, men antakelig ikke klare det særlig bra.

Når dette er sagt vil jeg understreke at jeg syns du har gjort en strålende investering i egen lykke, og så lenge du planlegger godt og er forberedt vil du neppe oppleve dramatikk. Å seile båten hjem er en glimrende anledning til å lære å kjenne båten skikkelig, og det vil garantert gi deg et sug etter nye eventyr.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Takk for svar 'littmild'.

Enig i at sikkerhetsutstyr må på plass visst det blir tur.

Veit ikkje om du hadde mannskap med deg, men eg ser på mitt største problemer som det at eg seglar aleine. Det blir då truleg mykje meir fysisk slitsomt enn med motorbåt pluss at ein på denne tida av året har meir vind, og få timar med lys.

Det positive er at det på denne seglbåten ikkje er så mykje elektrisk eller anna som kan gå sund. Det er eit lite batteri som driv lanterner, kartplottar og det er det.

VHF blir bærbar og det same blir ein reserve-GPS. Då er det (kun) mekaniske problemer som kan oppstå, og ein skal sjølsagt aldri sjå vekk frå det. Her er det påhengsmotor på hekk, og eg kan godt sjå for meg det du beskriv i litt sjø.

Det eg ser for meg er å bli kjent med båt i Oslofjorden, for så å ta ei beslutning ved Færder. Gå vidare eller ikkje. Går eg vidare er det ein del nødhavner på vegen mot Kristansand. Den mest utsatte strekninga truleg blir opp mot Stavanger der det er eit stykke mellom havnene.

Det går alltids å oppgi forsøket på å segla heilt heim, og ta båten på tilhengar frå Kr.sand f.eks.

Tenker fortsatt...

Vel fra 19 januar 2013 (merkelig dato) men noe rundt der ihvertfal så blir det nye regler med tanke på tilhenger.

Men pr dags dato er tommelfinger regelen som følger: Bilens egenvekt = hengerens maks totalvekt.

Bilden min har en egenvekt på rett over 1500 kg og tilatt hengervekt m/brems 1500 kg

dvs jeg kan dra en henger som har tilatt totalvekt på 1500 kg på klasse B sertifikat har man BE kan jeg ha en henger som har tillatt totalvekt på mer enn 1500 kg men kan ha maks 1500 kg last.

Det eg ser for meg er å bli kjent med båt i Oslofjorden, for så å ta ei beslutning ved Færder. Gå vidare eller ikkje. Går eg vidare er det ein del nødhavner på vegen mot Kristansand. Den mest utsatte strekninga truleg blir opp mot Stavanger der det er eit stykke mellom havnene.

Det går alltids å oppgi forsøket på å segla heilt heim, og ta båten på tilhengar frå Kr.sand f.eks.

Tenker fortsatt...

Jeg hadde med meg mannskap i form av en kamerat, og det lettet situasjonen både fysisk og psykisk, så jeg ser helt klart bekymringen din der. Ellers er det jo pakket med potensielle nødhavner hele sørlandskysten(og du får gjerne ta turen innom Kragerø om det skulle blåse opp for kraftig i det du passerer Jomfruland). Det er jo en mulighet kanskje å rekruttere en venn eller to til å bli med på hele eller deler av distansen? I det minste fra Kristiansand. Kan jo ikke snakke for andre, men det kan jo hende noen her fra båtplassen har seile-abstinenser og ville blitt med på en etappe, om jeg har tid og du spanderer en boks erter, kjøtt og flesk kunne jeg godt tenkt meg å blitt med deg på en dagsetappe eller to.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hei

Dersom du skal ta bilen på hengar over fjellet bør du ta høgda for at det kan vera snø og glatt på høgfjellet.

Eg har BE og har køyrt mykje med tung hengar på slep, men eg hadde kvidd meg til å køyra med så stor last så langt.

Eg hadde sjekka prisar på lastebiltransport og dekkstransport. Dersom det var for dyrt hadde eg venta til påsken, og segla båten heim då.

Eg henta vår båt i Oslo i februar 2004, og segla den til Vestlandet. Det var ein cat på 38 fot, og med det meste av utstyr. Me var aldri mindre enn to båtvante personar ombord.

Turen er lang og var ikkje berre kjekk.

Lykke til.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...