Eureka Startet 22.November.2012 Del på Facebook Startet 22.November.2012 Jeg skal bytte noen poppnagler på bommen. Da jeg kjøpte båten lå det en bråte poppnagler i en skuff, men uten emballasje. Siden det skal brukes monell til slikt arbeid, lurer jeg på om det er noen måte å gjenkjenne nagler av monell vs annet materiale ? - slik som man kan se forskjell mellom en syrefast skrue og ikke syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 (redigert) http://www.thefreedi...com/Monel metal Jeg ville ikke tatt sjansen på at det er Monel så lenge skadepotensialet er stort. Kjøp nye. Jeg viste ikke engang at det fantes Monel popnagler men jeg kjenner godt massive Monel nagler, de ser ut som stål og de herder fort ved klinking...... Redigert 22.November.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2012 Ikke noen kjennetegn på vekt, farge, blankhet, glans etc? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 De jeg har sett har vært tydelig mørkere/gråere enn aluminium og mattere enn stål, men jeg aner ikke om dette er generelle kjennetegn. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
volfro Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 (redigert) Inbiller meg også at de er noe mørkere/brunere. Men på den andre side så brukte vi for noen år siden nivåflottører i monel, men fargeforskjell på de vs. 316 var vanskelig å se. For å sjekke om det er aluminium så tar du en skarp kniv og skjærer i den, er den i alu. så skjærer du biter av den. Er den i stål / 316/ monel så skal du være veldig sint før du får av noen biter. Redigert 22.November.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 (redigert) Det er en vesentlig forskjell i vekt på monel nagler kontra aluminium nagler, og utseende messig minner monel mye mere på stål. Monel veier vel det dobbelte. For ikke å snakke om innpopping og utboring. Alu er som smør i forhold til monel. Redigert 22.November.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 Jeg er enig at de er noe gråere/mørkere/mattere enn stål og lett å skille fra alu. Mere som sølv å se på. Men siden det er vanskelig å fastslå ville jeg kjøpt nye til bruk på bommen. Det er litt for dyrt å ta feil..... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2012 Takk for svarene. Har holdt på med bommen nå. Måtte få ut tauet inni der.. Utboring av pop var forgjeves. Så nå må jeg bare pope dem igjen... Jeg har faktisk vært så sint at jeg sannsynligvis hadde klart å kutte en monelnagel i to med en sløv lommekniv... Men nå er alt så meget bedre. Spørs om det ikke blir en oppdatering i prosjekttråden om dette... Når jeg har fått kjøpt monel, så vanker det et bilde vs alu. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.