Jump to content

Er det OK at skogen kommer tilbake på øyer og holmer?

roeren

Recommended Posts

Her i distriktet blir det satt ut sauer på beite noen steder vet jeg, tror kanskje skjærgårdstjenesten er involvert, men det vet jeg ikke sikkert. Personlig liker jeg begge deler, hjemme vil jeg gjerne være omgitt av vegetasjon, men det er trivelig å komme ut til nakne skjær og holmer. Litt rydding her og der er på sin plass, i takt med naturen, men har sett tilfeller hvor hytteeiere har høyttrykkspylt eiendommene sine for å lage kunstige svaberg, og det er noen hakk for langt over streken.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

På store deler av vestlandet ble det i 60-70åra plantet siktagran nettopp for å gjøre snaublåste holmer og øyer lunere. Det viste seg å være en feilslått løsning. Siktagran vokser veldig fort og blir nesten unarturlig i skjærgården og skogbunnen er mørk og livløs pga alt for tette greiner. Dessuten er mange steder blitt ubrukelig som sauebeite og tror enkelte kommuner gir tilskudd for felling av siktagran.

Naturlig tilvekst er greit nok, men denne grana synes ikke jeg noe om, og mange fastboende ser på den som en plage fordi utsikten har forsvunnet og store trær faller ned når det stormer.

Øyer og holmer med beitedyr er langt å foretrekke, selv om jeg ikke er spesielt glad i slike skumle "husdyr" som kuer og sau. (Best i gryte sier en bygutt som meg)

Hadde det vært mulig å sette opp toaletter for disse beitedyrene, ser jeg ikke en eneste mangel på slik organisk ugressbekjempelse. DDT er vel ikke noe alternativ lengre....

RSL

(Skrevet med et lite innslag av ironi og litt sannhet)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Guest Avmønstret#

Monokulur, dvs typisk landbruk eller skogplanting er ødeleggende for artsmangfold og sårbart i forhold til sykdom osv. At nye områder gror til er bra for artsmangfoldet og naturen.

Burde heller fokusert på å få hogd ned og fjernet resultatet av tidligere landbrukspolitikk, som feks siktagran i store mengder som ikke har en økonomisk verdi men er en kostnad å få fjernet.

Det blir jo anderledes for oss som nå opplever gjenngroing, men om en generasjon til så er det ikke så mange som har opplevd noe annet og ingen vil reflektere over det.

Her i området har vi et par øyer med fine badestrender men desverre så er det ikke fristende å bruke disse øyene i det heletatt pga. sau som får gå fritt å beite der ute, med det sørgelige resultat

at det ligger saue skit overalt. det er rett og slett klin umulig å finne en plass der det går an å sette seg ned uten å sitte i møkka, nei la det heller gro igjen, disse "husdyra" med krøller eter ikke

trær så der må vi nok frem med øksa alikevel..

Manglende beiting får kjempestore konsekvenser.

Mindre beiting fører til større utbredelse av "urørt"mark, som igjenn fører til større utbredelse av hjort.

Om 10-15 år vil vi for alvor merke konsekvensene av regjeringa sin styrte avvikling av landbruket. Då vil det bittelille dyret, flått, som kjem som følge av mindre beiting, gjøre stor deler av befolkningen smertefull og politisk i deler av kroppen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Manglende beiting får kjempestore konsekvenser.

Mindre beiting fører til større utbredelse av "urørt"mark, som igjenn fører til større utbredelse av hjort.

Om 10-15 år vil vi for alvor merke konsekvensene av regjeringa sin styrte avvikling av landbruket. Då vil det bittelille dyret, flått, som kjem som følge av mindre beiting, gjøre stor deler av befolkningen smertefull og politisk i deler av kroppen.

"--større utbredelse av hjort--" Tja! Hvis man også fikk større utbredelse av store rovdyr, og/eller intensiv hjorte- (og rådyr-)jakt, ville vel ikke problemet med flått bli så stort? Dessuten er vel flåttproblemet størst i den perioden av tilgroingen da buskasmengden er størst, og vil vel minke etterhvert som det blir "ordentlig" skog?

Men noen mener at holmene skal være solrike og skogløse; "blanke svaberg" er liksom idealet. Hva da med le fra skogen?

Begrepet naturlig kan debatteres opp og ned, mange mener at naturen er vegetasjon og ville dyr, personlig havner jeg i kategorien som mener at mennesker, og hva mennesket skaper er like naturlig som mauren og dens tuer. På den annen side er vi mennesker såpass høyt utviklet at vi burde skjønne at vi har et ansvar for å ikke misbruke vår posisjon.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Begrepet naturlig kan debatteres opp og ned, mange mener at naturen er vegetasjon og ville dyr, personlig havner jeg i kategorien som mener at mennesker, og hva mennesket skaper er like naturlig som mauren og dens tuer. På den annen side er vi mennesker såpass høyt utviklet at vi burde skjønne at vi har et ansvar for å ikke misbruke vår posisjon.

Denne forståelsen, eller mangel på den, er vel det grunnleggende problemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...