Jump to content

Asker - Strømstad med Oceanmaster 21 DC

Lassie

Recommended Posts

Det er null problem om ikke været er skikkelig ille, og en flott tur. Tenker du overnatting i båten eller på land? Hvor lenge vil du være vekk? Når du først har kommet til Strömstad er det uproblematisk å reise lenger sydover også, om du vil/har tid.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg er ikke kjent i området, men har til tider for mye fritid, og bruker den til å drømme meg vekk i sjøkart. Ta en titt på sjøkartene på gulesider.no, f.eks., se for deg en rute nedover, da vil du jo få et inntrykk av hvor du går beskyttet og hvor du går mindre beskyttet. Såvidt jeg kan se er man mer eller mindre beskyttet omtrent fra Oslo til Göteborg, med unntak strekningen Moss-Fredrikstad sånn ca(der er du allikevel langt inne i oslofjorden og godt beskyttet på normalt sommervær), men på det strekket er det mange her på baatplassen som er mye mer kjent enn meg, så det bør komme inn noen gode tips her etterhvert. Hvis du søker litt rundt på forumet bør du også finne nyttig info.

Hva "mye" vind defineres som er veldig avhengig av båt, mannskap, og hvor du befinner deg, hvor lenge det har blåst påvirker jo også bølgehøyden, men kan ikke se for meg at det er mange gangene i løpet av sommeren været gjør det utrygt å gå det strekket i en 21 fots DC.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hei!

Som noen allerede har vært inne på, er det ingen sak å ta denne turen "på" et godt og stabilt langtidsvarsel. Det motsatte blir ikke nødvendigvis like koselig i en 21-foter - alt avhengig av hvor godt utstyrt og sjøvante dere er. Været skifter gjerne raskt, så det er uansett viktig å holde et våkent øye på værmeldingene!

I dette området finner dere en masse flotte havner, både ut- og gjestehavner! Ta en titt i Havneguiden! http://www.havneguiden.no/

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Hvis du vil ha en kosetur i beskyttet farvann så mye som mulig så foreslår jeg følgende rute:

Asker, Rauøy, inn Hankøsundet, innaskjærs forbi Strømtangen, gjennom Kjøkøysundet, på innsiden av Hvalerøyene (masse fine uthavner), ut mellom Nordre Sandøy, Brattholmen og Kirkøy, innom Skjærhalden (restauranter og butikker og tilbud til båtfolk), ut Herfølrenna og rett over til Strømstad. Tar selvfølgelig mye lengre tid enn å gå på utsiden av Hvalerøyene, men mange ganger trivligere.

Det mest slitsomme strekket er etter min erfaring ofte Drøbak - Son. Med sørlig vind blir bølgene her ganske krappe. Etter Filtvedt er det fint å gå inn mot Son og så bak Jeløya og gjennom Moss. Tilnærmet flatt vann ved sørlig vind her. Etter Moss er bølgene ofte mindre plagsomme. Om dt blir for ille er det ikke verre enn å snu - med bølgene blir det roligere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...