kennilse Startet 23.November.2012 Link til dette innlegget Startet 23.November.2012 Hei Skal legge ned masten på en Albin Viggen 74 mod, Lurer litt på hvordan masten er festet. I en brosjyre som jeg har, står det at det er en bolt som skal trekkes ut og så løfte opp masten. Her er det ingen bolt som jeg kan se. Jeg hadde tenkt å legge ned masten uten kran. Må da masten løftes ut av mastefoten, eller kan jeg legge ned masten direkte slik som den står. Ser for meg at en del av mastefeste går inn i masten og må derfor løftes ut av festet, før jeg kan legge ned masten. Håper noen har vert borti dette før. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
RSL Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Ta et bilde og post det her, så får du helt sikkert svar. Det er litt for mange typer løsninger til at jeg tør tippe på din løsning uten å ha sett bilde. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
littmild Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Jeg kjenner ikke til denne masten, men det går an å legge den ned uten kran, vet om en som gjorde det helt alene, men han sa det var kronglete og anbefalte at man var fler. Edit: Tar da utgangspunkt i at alle viggen ble levert med lik rigg, men det vet jeg ikke? Redigert 23.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
kennilse Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Eneste bidet jeg fant i farten. Masten står på en rustfri plate som er lit bøyd opp i forkant. Den svarte reimen har ingen funksjon. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
kennilse Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Slik så det ut. Kunne legge ned masten den veien jeg ville. Måtte bare passe på at masten ikke sklidde vekk fra foten. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Avmastingen gikk bra? Den var ikke festet med annet enn vantene? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
RSL Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Hmm.. lanternekabelen som stikker ut av den hvite tapen? Den skulle kanskje være koblet fra FØR avmastinengen da det ser ut som den er røket. Jaja... så lærte du det til neste gang. Ingen stor krise å skjøte kabel liksom. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
kennilse Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 (redigert) Hei Alt gikk helt fint. La baugen inn mot kaien på fjære sjø. Brukte litt ekstra tau på akterstaget, via blokk bak og til winsjen. Senket den så mye at en person kunne ta i mot fremme. Teipen som er satt på, var for å tette litt mot lekasje. Ledningen var skjøtt med sukkerbit inne i masta og lang nok til at jeg kunne legge ned masta. Var egentlig en grei å lett jobb, gjort på en times tid. Redigert 26.November.2012 av Gingolos (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Bobb kåre Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Heia Var uheldig når jeg skulle ta ned masten og knekte ørene på mastefoten. Hvor kan en kjøpe ny mastefot? Mvh Stein Otto Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2024 Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 Tror det blir vanskelig å finne nytt……. tror det enkleste er å ta med det gamle…å få sveiset på nye…….. kan ju prøve å ringe rundt til de som skroter båter om de fått inn en Viggen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.