Jump to content

Hva heter gjengetypen som brukes på snekkertvinger?

Svaap

Recommended Posts

God kveld,

I forbindelse med opplanking av skroget på skøyta Minde så møter jeg stadige utfordringer med å få presset inn bord hvor det ikke er mulig å komme til med vanlige snekkertvinger. Bruk av jekk blir også vanskeligere jo høyere opp på skroget jeg kommer.

Har tidligere sett stenger med samme type gjenger som brukes på snekkertvinger, og skulle gjerne fått fatt i noen slike..

Noen som vet hva de heter, og om hvor man eventuelt finner slikt?

Har Googlet litt allerede, men uten resultat.

Håper noen der ute vet... :smiley:

Hilsen

Ole

God kveld.

Stenger med dreide gjenger leveres i en rekke ulike typer bl.a. trapes.

Også i ulike stålkvaliteter, du får også mutter i ulike typer.

Bruker slikt i produksjon, men snekkertvinger har jeg ikke no greie på, har, og har sett flere slag.

Jeg kjøper dette hos Tools, ulike stenger og mutter. Bestiller bare dette ut fra deres katalog.

Takk for raske svar!

Greia er at jeg tenker å lage en enkel innretning for å kunne trekke plankene inn mot skroget med en bolt som går gjennom planken, inn i et bakstykke som ligger an mot to spanter.

Videre sveises et håndtak på en mutter som tres på stangen utvendig.

Plankene kan da trekkes kontrollert inn, og med en viss hastighet gitt stigningen på gjengene.

Dette er ikke noe nytt - jeg har sett det tidligere, og regner med at de har laget dette selv.

Ok, forstår. Men får du ikke tak i trapesgjengestenger kan du vel bruke en gjengestang med vanlige spissgjenger til dette skulle jeg tro. Hvis det er forspenningskraften (matekraften) du er bekymret for kan du jo gå opp en dimensjon eller to og lage deg en lang mutter som fordeler kreftene litt mer enn en kort :smiley:

Hei!

http://www.rekvisitt.no/

Du kan sjekke opp dette firmaet i Tr.heim.....i min karriere som plate/sveisearb og industri mekaniker brukte vi dette firmaet til mangt og meget......leverte en gang noen heiser som løftet gulvet gjennom laaange trapesgjengede stenger......ovenfornevnte firma hadde den gang ett heftig utvalg i disse trapesgjengede stagene.

Nå har du fått mange gode forslag ovenfor her.......så her får du enda flere å velge i... :-)

Mvh Jan- Roger.

Det er trapesgjenger vi har på våres skruer, dim er fra 28 til 32mm. Grunnen til er at en kan da bruke naglehull til å ha skruen i.

Skruene lager du enkelt selv i en dreiebenk med rett mating, husk dette er grove gjenger fordi varm plank må på plass mens den holder på varmen.

Jeg vet at folk har prøvd med vanlige gjengestenger og de var for fin gjenget

Alle gode ting er tre

I bygningsbransjen brukes AZ-stag til å trekke sammen/holde forskalinger. De har grove gjenger uten skarpe kanter og gjengene tåler utrolig mye uten å skades. Skrues greit selv om det er endel trespon i gjengene.

Mutterene har svivel mot påmontert skive som måler ca 10x15 cm. Leveres av byggevareforhanlere i 6 m lengde. Ø ca 15. tåler 8-10 tonn strekk om jeg ikke husker feil.

Tror dette er helt perfekt for deg.

Hør med nesten hvilket som helst firma som jobber med betong hvis du vil se hva det er eller prøve med en stubb.

Mons

Fant dette bildet fra Grene

trapesgjenger.jpg

De selger stengene i meters lengde 16mm diameter.

Ser for meg at disse kan være ganske kostbare?

Sidan eg er Greneforhandlar så kan du få prisen her gjengestang trapes 6.8 rå tr 1 trapez gevind 6.8 rå tr 16 x 4 x 1 m kr. 430,- i meter du kan og få 2m lengde

gjengestang trapes 6.8 rå tr 1 trapez gevind 6.8 rå tr 18 x 4 x 1 m alt i 18 mm er forholdsvis usakelig dyrt av ein eller annan grunn, det gjeld alt som kan skruast har eg inntrykk av.

gjengestang trapes 6.8 rå tr 2 trapez gevind 6.8 rå tr 20 x 4 x 1 m kr 520,-

Du kan få opp til 40 mm dia. desse prisane er + mva

Dette er ikkje reklame for meg, bare til opplysning.

For skal du handle, gjer du det hos nærmaste Greneforhandlar for deg.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...