Saganda Startet 24.November.2012 Del på Facebook Startet 24.November.2012 Jeg har en 15A Ladac i min Saga, og to 105AH til forbruk.Når jeg starter agregatet for å lade tar det alt for lang tid, og når vi målte så var det bare ca 7A som kom inn.Jeg bruker et gult Kipor på 1000w. Laderen min må visst ha landstrøm for å gjøre jobben. Men det finnes vel andre ladere som fungerer med agregat, og jeg lurer på om dere har erfaringer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Jeg har en 25 amp vedlikeholds lader, kjøres på generator titt og ofte og funker fint.. har også testet den på din nevnte Kippor på 1000 Watt, funket fint det også Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Ja eit 1000w agregat skal kunne drive fleire 15A ladere. Derimot er laderen i minste laget til 210Ah batterbank. At batteriene bare tar til seg 7A har vel med hvor nedtappet batteriene er. Har du gjort samme målinger ved bruk av landstrøm? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
egilwh Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Ja eit 1000w agregat skal kunne drive fleire 15A ladere. Hmmm - hvor mange A gir et aggregat på 1000W? Nå er vel ikke jeg den sterkeste på el her, men det er vel W / V = A, eller noe sånt? Da blir det bortimot 4,5A, eller er jeg helt på jordet? Er vel ikke så rart da at laderen ikke kan levere 15A? Du får ladet, men det tar lengre tid... vel? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
littmild Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Aggregatet leverer 1000W ved 230V, som du nevner rundt 4,5A, mens laderen leverer 15A ved 12volt, som blir 180W, eller tar jeg feil her? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Audiquattro Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Hmmm - hvor mange A gir et aggregat på 1000W? Nå er vel ikke jeg den sterkeste på el her, men det er vel W / V = A, eller noe sånt? Da blir det bortimot 4,5A, eller er jeg helt på jordet? Er vel ikke så rart da at laderen ikke kan levere 15A? Du får ladet, men det tar lengre tid... vel? Du er helt på jordet. Går ut fra at laderen er av typen 12V og ikke 24V. Effektbehov 14.7V x 15 A = 220,5 W + tap i laderen (laderen blir varm) La oss si 20%(?) Totalt effektbehov 270 W. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 egilwh Du må ta hensyn til at aggregatet leverer strøm ved 220V spenning, mens laderen lader med 13-15 Volt.h Teoretisk ladestrøm tilgjengelig vil være 1000W/13V, sånn circa 75A. Nå er ikke batteriladere 100% effektive, og de kan også trekke mye strøm med det samme de slår seg på (har jeg blitt fortalt). Men jeg vil anta at aggregatet greier å drive en 40 ampere lader i alle fall. Den laderen du har er for liten til batteribanken din. En lader som er oppgitt til 15A, vil typisk bare greie å levere 15A ved 12V, dvs når batteriet er helt utladet. At du måler 7A på et delvis utladet batteri er helt normalt, vil anta at spenningen da lå på ca 13.5 V. Prøv å mål og se om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Aggregatet leverer 1000W ved 230V, som du nevner rundt 4,5A, mens laderen leverer 15A ved 12volt, som blir 180W, eller tar jeg feil her? Hehe, som sagt, når det gjelder el har jeg tatt feil før! :-) Må tenke litt mer her..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Jeg er helt på jordet, på tide å komme seg hjem! :-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mateco Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Ikke alle batteriladere aksepterer falske sinuskurver i vekselstrømmen. Mange billige strømaggregater skaper opphakkede sinuskurver i sin generering av vekselstrøm. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Gul Kipor gir ren sinus, det er et inverteraggregat. 1000W utgaven gir 800-900W kontinuerlig. ca. 3,7A ved 230V. Driver fint en 12V lader på 30A. Men ikke stort mer. Skal en først tukle med lading via aggregat kjøp IG2000 og en lader på minst 50A slik at en får trødd inn mest mulig på kortest mulig tid som skrangleværket er igang. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) En god PFC-lader trenger ikke så mye. Da kan 800W være nok for å drive en 60A lader, vi har passe eksempler her. 20A av denne sorten trekker ikke mer enn 300W. Men dette her er mye synsing. En -gammel- Ladac leverer vel ikke mer enn 60%, og er den vi snakekr om o.k.? Og er Kiporen o.k.? Hvor går grensen til klipping? Eller ha laderen fått seg en smell? Eller er det så enkelt at batteriene ikke tar seg mer fordi spenningen er for høy allerede? Mange spørsmålstegn. Det enkleste er jo som vanlig det enkleste, så hvorfor ikke å teste. Når laderen går og den leverer bare 7A til batteriene da må man bare tilkoble forbrukere. Konstante forbrukere som f.eks. bil lyspærer har de fleste et sted på skapet. 2x 55W ved 13,5V blir omtrent 8A. Pluss disse syv som trådstarteren forteller om blir det 15A. Amperetangen eller shunt-meter er da viktig for å slutte med gjettingen. Jørg NB: Som vanlig et tipp mens man diskuterer om slik. Ha ALDRI tilkoblet elektronikk eller andre forbrukere -mens- aggregatet starter så sant du ikke vet at ditt ha forsinkelse før den leverer spenning. Det finnes bare få AC-generatorer på markedet som ha innebygget forsinkelse, mens nesten alle serverer enormt med overspenning ila. første 3 sekundene. Redigert 25.November.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
MajorAndy Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Her lærte jeg noget...tak for det! Og godt at egilwh stillede det "dumme" spørgsmål så jeg slap Et spørgsmål: Hvis jeg investerer i en IG2000 generator, hvor mange amperetimer vil den så putte i mine batterier på fx en time? Min lader er en Victron Phoenix der lader med 120A. Betyder dette, at jeg vil få 120A på batterierne på en time hvis generatoren kan drive laderen? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Svaret kan da bare bli alminnelig: Du kan trolig lade ca. 120A på batteriene hvis a) generatoren kan levere strøm som trengs, og b) batteriene er mottakelig for det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Adi Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) Ser at det nevnes at 15A er for liten lader. Har selv en 30A Ladac med 2x140Ah forbruksbank + 1X150Ah startbatteri. Har lenge ønsket å øke forbruksbanken til 2x200Ah AGM, men ser her på forumet at det ofte refereres til at ladere er for små. Kan noen av dere "vise-menn" forklare meg om jeg det er mulig å lade med en 30A lader og totalt 550Ah (AGM) eller om det bare er det at det tar lengre tid å oppnå toppladet batteri bank Redigert 25.November.2012 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) a) tar det lengre tid b) må du da sjekke om laderens beregnet utjevnings-fase passer til tiden som batteriene trenger c) finnes det kjemiske prosesser som blir påvirket fordelaktig med kjapp lading. Som ledetråd for AGM er det vanligvis 10 til gjerne også 20% av forbruksbatteriets kapasitet som er optimalt, 8% er "absolutt" minimum ved bruk av batteriene i syklisk drift. Antisyklisk trenger man bare konstant spenning og lite strøm. Obs: Det finnes også en god del AGM som må lades strømbegrenset. Les alltid databladet ganske nøye,, og spør kanskje også selgeren om dette så sant han virker kvalifisert. Jørg NB: Bruk gjerne også søkemotoren her på forum. Vi har diskutert akkurat dette bort i det uendelige og tilbake allerede. Redigert 25.November.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Adi Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Takker for info Jørg. Har lest en masse om strøm her på forumet, men strøm er ikke mitt sterkeste felt. Ser du nevner forbruksbatteriets kapasitet. Regner man ikke med startbatteriet med når man ser på størrelsen på en lader? Skal forsette å lese gamle tråder å prøve og sette meg inn i materien. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Hmm. lærer noe nytt hver dag. Har aldri tenkt på at laderen kan trekke så mye strøm, på full effekt. Var bekymret for at mitt 800W Kipor aldri ville bli skikkelig belastet. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) men strøm er ikke mitt sterkeste felt. Bare les mer, siden vi flest snakker om DC er det nemlig ikke så komplisert heller. Konsentrer deg gjerne kun på begrepene "Pluss" og "Minus", Ampere og Watt etter hvert, da blir det allerede mye lysere i tunnelen lover jeg. du nevner forbruksbatteriets kapasitet. Regner man ikke med startbatteriet med når man ser på størrelsen på en lader? Bare litt. På standard batteristørrelser begrenser vi det gjerne på ca. 1 - 3A per start- / baugbatteri - bank. Poenget er at det ikke finnes nevneverdig utlading på den i disse få sekunder når den brukes, gjennomsnittlig kanskje 1 til 3 Ah som blir spist. Den lille biten er gjen-oppladet ila. bare "ett kvarter" og klarer (forutsatt passe kapasitet) heller ikke å sende batteriene i syklisk drift. Har aldri tenkt på at laderen kan trekke så mye strøm, . Jepp, og noen ladere gikk ned med ladeffektiviteten til noe så lavt som 50%. Det gjorde den ikke til dårlige ladere, fordi batteriene ble jo ladet som den skal. Men det betyr ganske enkelt at den forbrente nesten like mye som den klarte å vandle til noe som kunne brukes for å lade noe. Den tiden er over, nye ladere ligger gjerne ganske tett på faktor 1. (100% finnes ikke) Var bekymret for at mitt 800W Kipor aldri ville bli skikkelig belastet. Ja det går fort, 800W er ikke særlig mye. Men det er også spørs hvordan Aggregatet oppfører seg under belastning. Mange klipper ganske tidelig på effektbandet, det betyr at den ellers så fine sinuskurven går i stykker, eller danner sagtann isteden, eller rett og slett bryter sammen. Det finnes mye rart på markedet som t.o.m. klarer å ødelegge tilkoblete enheter. Jørg Redigert 25.November.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) De fleste ladere er jo merket med hvor mye strøm de trekker på full effekt. Min er merket med : innput 180-250 volt, 3 amp. 3 amp er det maksimale laderen trekker. Ett aggregat på 1000 w gir ca 4,5 amp. på maks. Men det er jo viktig å tenke på om aggregatet brukes til andre oppgaver samtidig med lading. Eksempel varmekolbe i bereder, frostvakt osv. og da kan jo aggregatet bli for lite. For laderens del er det jo også forskjell på bare lading av batteri eller om man bruker lys, ferskvannspumpe, ser på TV, i det hele tatt tapper batteriene samtidig som de lades. Min lader skal stå på : power supply når det brukes strøm samtidig, og på denne innstilling blir aldri batteriene toppladet. Til det er det ett eget program som brukes, men da skal det ikke brukes strøm fra batteriene. Likevel, laderen bruker aldri mer enn 3 amp samme hvordan den er innstilt. Den lader med maks 20 amp. Det gjelder altså og sjekke nøye hva det står på både lader og aggregat, og ikke minst tenke gjennom hvordan man bruker begge deler før man trekker for raske sluttninger. Redigert 25.November.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Jeg har en kombineret lader og inverter, der giver op til 2000 watt. Mit mål er at have mulighed for at være uafhængig af shore power i et par dage. Med inverteren og en batteribank på 540 ah har har jeg kun behov for noget at supplere med nu og da. Desuden kan inverteren og batteribanken fungere som stødpude hvis der er behov for mere end de 1600-2000 watt som en mindre generator kan levere. Min lader trækker op mod 10 ampere under ladning, men jeg kan justere dette ned til fx 6 eller 8 ampere og så vil laderen ikke trække mere end dette. Mit valg er så enten at købe en mindre generator eller at starte motoren i en times tid, da dynamoen også lader med ganske høj strøm. Så hvad bør jeg vælge: Nuværende serup og så bruge hovedmotorerne via inverter for at lade/lave 220 volt når der er behov? Eller investere i mindre generator? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.