Jump to content

Prosjekt "Dandelion", min Leisure 23

littmild

Recommended Posts

Det baller seg på med småprosjekter på båten, så da tenkte jeg det var på tide å lage en prosjekttråd hvor jeg kan få samlet disse småtingene. Jeg er enten født lat eller har utviklet meg til å bli det, så dette blir neppe den mest aktive tråden, pluss at det er j#@$ig kaldt i båten på denne årstiden, så det virker mer fristende for meg å sitte her inne å snakke om båt på baatplassen.

For den nye leseren får jeg presentere båten:

Kjøpte henne i våres for en relativt ubetydelig sum penger sammenliknet med båtene til mange andre medlemmer her, men hun gir meg minst like mye glede. Båten var i grei stand, og ble flittig brukt første sommeren, men det er fortsatt mye arbeid som gjenstår for å få henne i slik stand jeg ønsker.

Båten har knallgult skrog, og fikk etter mye tenking det passende navnet "Dandelion", hun ble døpt i champagne fem minutter før jomfruturen til svenskekysten og Danmark, av gudmor, min mor. Her er båten i hjemmehavnen i Kragerø:

_mg_8086.jpg

Og selv om byjenta ser ut til å trives godt i landlige omgivelser, for at hun ikke skal glemme røttene sine helt har vi også et bilde fra hennes tidligere bosted, på Lindøya utenfor Oslo:

11773_10151752494690352_1290257301_n.jpg

Litt generell info om båten:

LOA: 6,90m, Beam: 2,39m, Draft: 1,19m, Weight: 1841kg.

Bygget i England i 1977.

Støpejerns finnekjøl.

Bygget i GRP med balsalaminat i overbygg.

Vår har en yamaha T8 fra 1994, båttypen har i noen utgaver vært levert med innenbordsmotor.

Seilføring: Genoa 15kvm storseil 10kvm. Mastehøyde 7,93m.

I løpet av vinteren har jeg noen småprosjekter planlagt, som jeg vil legge ut her, foreløpig er planen å tette mulige lekkasjepunkter i overbygg, reparere vinsjer, reparere furlex rulleforstag, kjøpe og montere ny genoa, skifte slanger til selvlens cockpit, male på båtens navn, fikse lanterneopplegget, montere VHF-antenne, og det kommer sikkert til å komme flere ideer underveis. Har en liten tanke om å få montert pumpedass med septik, men vet ikke om tiden vil strekke til.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Frem til nå har det blitt lite prosjekter, med unntak av forberedelser til sommerens tur(montering av VHF + litt andre ting), så det eneste jeg har å vise til er at vi har tatt ned masten, og etter mye om og men fikk henne trygt opp i hagen og dekket til med presenning:

pb130185.jpg

pb130213.jpg

Jeg har også her om dagen tatt inn storseilet, som ikke trivdes nevneverdig godt i en kald og fuktig båt, og har fått kommet inn i stua for å tørke litt før det skal brettes og lagres på loftet:

gopr5161.jpg

Neste post på agendaen blir å overhale vinsjene, og det har jeg tenkt å gjøre så for jeg får løs denne j#@%a bolten:

skruevinsj.jpg

Den står nå og marinerer i rustløser, går løs på den i morgen.

jeg var så dum at jeg begynte å skrive et innlegg like før 01:00. Så det forsvant.

Tommel opp for prosjekttråd. Jeg kom også til at det var like greit å samle alt i en tråd, mere oversikt og helhetlig både for deg selv og oss andre som etter beste evne har lyst til å bidra.

-som nevnt i den andre tråden om vinsjene, om du har "penetrating oil" så kan det gi bedre effekt enn ordinær smørende olje på spray. Brukte det på en stygg bolt forleden hvor jeg dro av godset i bolten da jeg skulle skru av mutteren. Brukte penetrerende olje for å skru ut selve bolten som satt dønn i godset i endestykket på bomen/ bomfestet. Den kom ut. Ellers er jo tålmodighet en prøvelse.

Du bør tappe ut halvparten av vannet i kannene dine på presenningen. De vil ryke maljene dine ganske fort, samt at de vil ryke når de fryser

I tillegg leste jeg et tips på sidene til West Systems om å først tre et tau gjennom alle maljene i nedkant av presenningen for deretter å henge vektene i dette tauet. Da fordeler man tyngden på flere maljer, hørtes ut som en god idé.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Takk for tips, bruker samme type presenning på Yamarin'en, med like mye vann i kannene, og har ikke opplevd hverken brudd i maljer eller frostsprengte kanner foreløpig. Men seilbåten står nok litt mer utsatt til for vinden, så slitasjen blir nok større der. Tau gjennom maljene virker fornuftig ja, Egil.

Redigert av littmild (see edit history)

• 4 måneder senere...

Da var våren kommet til Kragerø også, og jeg er igjen tilbake på baatplassen. Etter et samlivsbrudd etter nesten 6 år(hele mitt voksne liv) har ikke motivasjonen vært stor til noe som helst, spesiellt ikke båten som var vår felles drøm og "vårt" prosjekt. I dag mannet jeg meg opp og kom igang med arbeidet, og det var igrunn veldig deilig, å ha noe å gjøre, samt å begynne å se frem til sommerens ekspedisjoner, hadde jeg bare forstått den terapeutiske verdien av båtarbeid for 5 måneder siden, ville jeg antakelig nærmest vært ferdig nå :smiley: Ting å glede seg til har blitt litt mangelvare her i gården, så å glede seg til båtlivet kommer godt med. Har i løpet av vinteren fått noen meldinger av forumbrukeren Eureka som var litt bekymret siden jeg ikke hadde vært aktiv på forumet, det satt jeg stor pris på! :smiley:

I dag har jeg begynt på vinsjene, som jeg oppdaget til min glede vil bli gode som nye med litt ordentlig opprensking og ny grease. Er godt å være igang igjen, og gleder meg til å dele prosjektets fremgang på baatplassen.

bilde

"Fytti greasen" sånn skal det da ikke se ut inni en vinsj!!

Ps. Maljene og kannene på presenningen har holdt bra!

Redigert av littmild (see edit history)

• 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering.. Jeg er fæl til å utsette, båten burde vært ute for lengst, men men, får den nok ut i siste liten, sånn er det alltid.

Kjølen på båten syns jeg så veldig fin ut når jeg tok den opp, og det inntrykket beholdt jeg til jeg selvfølgelig bare MÅTTE begynne å banke på den med kulehammern, jaja..

Riktig verktøy er halve jobben, her burde jeg naturligvis hatt pnaumatisk nålepikke og sandblåseutstyr, men man tager hva man haver, og bruker dobbelt så lang tid:

bilde

Mye rust under bunnstoffet her gitt:

bilde

Ferdig banket og pusset:

bilde

Epoxy primer:

bilde

Støver godt når man pusser bunnstoff og rust, funker dårlig i kombinasjon med sjegg:

bilde

Så da er det godt å få vaska seg:

bilde

Fortsettelse følger! I neste episode: bytte av dreneringsslanger til cockpit! Men nå er det fredag, og da må jeg finne meg en tresnekke med pils i!

Hahahahahahhhaaaaaaaaaaaaaaa .......nå lo vi godt her oppe i Trøndelagen!! Går seg til dette her vettu ang "løøøvpain" osv.... ;-)

Har en lignende båt som din Leisure.....Junker 22....(står riktignok Drake 1940 mod i signaturen....ble for mye jobb....solgt å konvertert til plast...)

Ønsker deg lykke til videre å en God Sommer!! :-))

Mvh Jan-Roger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...