Novaformannen Startet 26.November.2012 Del på Facebook Startet 26.November.2012 Noen som har noen formening om hva som egner seg best for tørking av båt på denne tiden året (høst). Avfugter eller varmeovn? Så vidt meg bekjent er det jo snakk om å få den relative fugtigheten lav, og det oppnår man vel ved å heve temperaturen like greit som å redusere fugtigheten? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Hei Luftavfukter egner seg best på denne årstiden så lenge det ikke er under 1 +. Jeg bruker Varmevifte + avfukter i en kombinasjon når det ikke er minusgrader ute. Min avfukter har stått på siden burkaen kom på. dette resulterer i at det er ingen båtlukt eller fuktighet når kulda kommer. Slo av min i dag da det er meld kaldere vær fremmover. Avfukter min er satt på pentrybenk med slange rett ned i avløpsvasken og tar ingen sjanse på at avløpet skal frostsprenges i utgangen på skrogsiden. Denne luftavfuktern er en av de beste på markedet http://www.shipshop.no/butikk/luftavfukter-lufttorker Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
lgboat Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Det aller enkleste: Varm opp innvendig slik at lufta tar opp mest mulig fuktighet. Slå av og luft i noen minutter med gjennomtrekk (du har sikkert noen ventiler foran og ei dør "bak")! Steng alt og glem det hele, båten er tørr. Husk: Du produserer MYE fuktighet mens du er inne i båten (pusten din), så hold deg ute mens du varmer opp og når du lufter. Vær rask når du stenger luker og lukker båten (eller hold pusten hvis du er god til det). Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Igboat har et poeng. Det spørs likevel årsaken til at båten skal tørkes. Dersom det gjelder å bare senke luftfuktigheten, er metoden grei. Hadde vannlekasje inn i lugar i høst og for å få tørket ut mest mulig, stengte jeg inne avfukteren å kjørte på i perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.