Jump to content

Volvo aq145 skifte til el-bensinpumpe, hvilket trykk?


S.Kantun

Recommended Posts

Hei, spekulerer på og skifte ut den gamle mekaniske bensinpumpa med en eller to elektroniske bensinpumper (kansje en til hver forgasser). Sliter litt med at motoren mister litt kraft og et par hundre omdreininger etter ca 10-20sekunder på full pinne og langsomt dør ut, minner om dårlig bensintilførsel, noen som vet hvilket trykk disse skal ha? vil tro kansje 0,3 bar burde være i nærheten...

Link to post

Litt i tvil ang teorien din, flottørventilen klarer ikke og holde igjenn f.eks 3 bar som noen av bensinpumpene for innsprøytning leverer. Mener og ha lest en eller annen plass for lenge siden (klarer ikke og huske hvor) at det skal være 0,2-0,4 bar eller noe slikt... men tror den gammle mekaniske pumpa ryker over bord til fordel for en elektrisk en når jeg likevel skal lage nytt ledningsnett.

Link to post

Jeg har en Holley lamellpumpe til å mate en 750cfm forgasser på min 6,3 liter V8. Den drar litt strøm så den må kobles over et relé. Det er ikke noe problem med trykket, på noen forgassere trengs en trykkbegrensingsventil men det er ikke så vanlig. Pumpe til innsprøytingsmotor kan du selvfølgelig ikke bruke. Forøvrig ville jeg satt inn en vanlig mekanisk pumpe hvis jeg kunne, men det er ikke tatt ut hull i den blokka som jeg har. En mekanisk pumpe leverer plenty og den gir mere på høyere turtall. Jeg prøvde med en elektrisk høykapasitetspumpe fra biltema men den ga ikke halvparten av det den var oppgitt til så båten gjorde ikke mer enn 40 knop. Den fikk de tilbake.

Link to post

mister litt kraft og et par hundre omdreininger etter ca 10-20sekunder på full pinne og langsomt dør ut,

Kan også være tett utlufting til tank, hvis du ikke har sjekket det.

Blir da undertrykk på tanken og pumpa greier ikke å suge.

Testes enkelt med å kjøre en tur med tank-lokket av.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jens_P: har tenkt på den teorien også, men iom at det SPRUTER bensin ut av tankluftinga når tanken blir full ved fylling har jeg utelukket den teorien. har også prøvd med en annen plasttank for og utelukke bensinleveransen :)

 

Forgasserne er forøvrig renset men to av pakningene var i dårlig stand og flottørkammerne var VELDIG tette før rensin som kan tyde på mer skjit i forgasserne. skal bestille overhalingskit og legge forgasserne i bensin noen dager før de blåses ren og monteres med nye flottørventiler og pakninger. Dersom det ikke gjør susen i tilleg til nytt ledningsnett vil ny bensinpumpe bli neste på lista :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...