Lars H. Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 (redigert) Tidligere brukte jeg revisjonsnummer, men tallet ble så høyt etter mange endringer at jeg droppet det. Men navne på den som har tegnet skjemaet (jeg selv), kunne jeg nok hatt med, he he. Bortsett fra det, tror jeg at jeg kan anbefale min kobling som både skulle være sikkert for personskade og tæring. Redigert 28.November.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oivindg Svart 28.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2012 (redigert) ... Redigert 28.November.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Marwin Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) ...Tar ikke soft-starten seg av det? Jeg trodde den var laget slik at den ikke tok høyere startstrøm enn de 8.5A som trafoen kan trekke ved full last? Såfremt den har softstart, er det neppe noe problem. Har stor ringkjernetrafo på et større callinganlegg; Ved strømutfall trippet sikringen når strømmen kom tilbake; Laget en 'softstarter' sjøl på en enkel måte: En lyspære i serie med den ene fasen; Lyspæra ble kortsluttet etter et par sekunder => Problemet løst. Værre var det ikke. ( pæra er på 75 watt!) (Softstarter forran en motor el.l., er en HELT annen historie!) Redigert 30.November.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jonol Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Lars: Hva bruker du til mykstarter ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Ser du litt lenger oppe i tråden på skjemaet mitt, så består det kun av et 230VAC relé og en 47Ω 17W motstand. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonol Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Mange takk Lars. Joda, jeg ser reléet og motstanden, men motstandsdata kommer ikke fram på ditt skjema her hos meg iallefall. Ellers er jo tegningen utmerket. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Her skjemaet med verdier for komponentene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Ser du litt lenger oppe i tråden på skjemaet mitt, så består det kun av et 230VAC relé og en 47Ω 17W motstand. Betyr det at innkoblingsforsinkelsen kun er gitt av releets naturlige innslagsforsinkelse? Altså uten ekstra komponenter for å forsinke releetes innslag? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Lars H: Er det noen grunn til at jordingen er koblet til dynaplate og batteri minus? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Til Sjøtunga: Ja, det er kun forsinkelsen til reléet som er forsinkelsen her. Nå husker jeg ikke helt teorien bak dette, men det har noe med at det er iden første nullgjennomgangen og max amplituden av påtrykt spenning at problemet oppstår. Så noen lang forsinkelse trengs ikke når en periode for 50Hz 230V er 20mS. Men spør ikke en som har vært pensjonist i 7 år om detaljene, det har jeg glemt. Til Hulda: Nå er vel som ofte (dersom en ikke har et topolet 12V anlegg) batteriminus, jordplate og motorblokk koblet sammen allerede. Og mellom motorblokk og jord ellers, kan det også være en viss forbindelse gjennom f.eks. slanger fra motor til varmtvannsbereder. Og i og med at alle deksler på 230V apparater (inklusive) varmtvannsbereder skal være koblet sammen som jord, foretrekker jeg at det er like god jordforbindelse til motorblokk og dermed jordplate og batteriminus. Selve jordplaten har ingen direkte nyttefunksjon i 230V opplegget. Den installerte jeg opprinnelig som signaljord for VHF, kringkastingsradio og DGPS-mottaker for å bedre signal/støy forholdet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Takker Lars, der kjører Hulda den lekkasjen rett i skroget. Og den burde vises på anodene. De holder i årevis, har fremdeles origialanodene etter 10 år. Varmtvannsberederen er stort sett aktivisert av varmen fra motoren. Er litt redd for den. Dynaplaten min jorder kun VHF'en. Motoren min er ikke to-polet. Og det er heller ikke baugpropellen når motoren får avgitt litt kullstøv. Men resten av anlegget skal være forholdsvis 'rent'. Når jeg seiler, har jeg en egen krets som er totalt skilt fra båtens motor og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hva er den paktiske konsekvensen av for liten trafo? Hva skjer dersom man forsøker å trekke mer strøm enn det trafoen er beregnet på? Går den i stykker? Går alt bra, bare at man er ubeskyttet? Er skilletrafo og isolasjonstransformator det samme? Hadde slått litt fra meg trafo, og så kom Seatronic katalogen i posten hvor prisen på Victron isolasjonstransformator var fra 5400 for 1800w og 7990 for 3600w. 1800w holder ikke for meg i korte perioder, men over tid er det rikelig, om jeg ordner meg en slik bypass som noen over har nevnt for de få timene av gangen hvor forbruket er høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Skilletrafo og isolasjonstrafo anses å være to forskjellige navn på samme saken. Overlaster du trafoen, så går trafoens sikring(er). På min skilletrafo er det automatsikringer, og det er det vel på alle andre også. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 På min Noratel er det i tillegg en termosikring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Tror du har to sikringer, bryter begge sider av spolen. Det har jeg jeg på min Noratel 16 A. Det jeg har er dog vanlige overlastsikringer, tror ikke jeg har noe i tillegg til det, mulig jeg missforstår. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Kopiert fra datablad: Type LF-GS & LF-GYKompakte 1-fase isolertransformatorer byggetetter norm EN61558-2-4. Utført med adskilteviklinger, såkalt skilletransformator og dobbelt-isolert. Transformatorene er innstøpt i selvslukk-ende polyurethan og plastkapslet, dette hindrerstøv og fuktighet å trenge inn i den.Kortslutningssikret med glassrørsikring påprimærsiden, samt termisk beskyttet mot ek-streme overlaster med innebygget termosikring.LF-GS leveres med rekkeklemmer for skrue-tilkobling og nippel gjennomføring. LF-GY leve-res med påmontert 2 meter euronettledningmed plugg og amerikansk kontakt med ekstrabeskyttelseskappe. Transformatorene må festestil underlaget - stasjonær utførelse. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Jeg har sett Victron oppgitt med 2000W, og med 200VA/1800W. Jeg tror det er samme skilletrafo det er snakk om. På min mener jeg det står 2000W. I manualen står det maks. 9 ampere ut. Jeg har tenkt å sikre utgangen med en 8A automatsikring. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Men uten sikringer og termosikringer, kan den bli glovarm, isolasjonen på viklingene kan brenne, det kan bli kortslutning og brann! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Det stod jo at den har det ? Men har den mykstart? Eg har ikkje siste seatronic katalogen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Snodig av Victron dette å kun tilby 8A og 16A modeller. De burde også hatt en 10A modell i sortimentet slik at standard landstrømkurser på 10A og 16A ble dekket. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Det stod jo at den har det ? Men har den mykstart? Eg har ikkje siste seatronic katalogen Min har mykstart. Jeg tror alle skilletrafoene fra Victron har dette. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
erlend-fs Svart 3.November.2015 Del på Facebook Svart 3.November.2015 Hei igjen! Skal gjøre landstømanlegget i båten om, så det blir forskriftsmessig og bra. For å ikke blakke oss helt, er planen og trekke ledninger selv, og få elektriker til å kikke over, og skru det vi ikke kan skru. Snakket med en på brygga her i dag om skilletransformator. Jeg sa at vi ønsker å sette inn dette, men at de er veldig dyre, så vi er usikre på hvilken vi burde kjøpe. Han sa at skilletransformatoren kun skulle kobles til gul ledning (jord), og at det derfor ikke spilte noen rolle hvor mye strøm denne var dimensjonert for. Har ikke mye peiling på dette, men synes det høres rart ut. (seatronic selger jo transformatorer i forskjellige størrelser) Legger ved en illustrasjon, som viser hva han på brygga mente Hva sier dere? (på brygga er det 16A sikring. Vi bor i båten, og bruker derfor en del strøm) Setter stor pris på innspill! Tonje og Erlend :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.November.2015 Del på Facebook Svart 3.November.2015 Han på brygga snakket om 'galvanisk isolator', zincsaver og hva de ellers kalles. Dette er gjerne to dioder i en boks/kjøleribbe som kobles i jordlederen for å dempe de minste jordfeilene på 1-4 volt mot å komme ombord. Skilletransformator isolerer dere fra 220v anlegget på land. Søk litt her inne så finner du det mye bedre forklart :) Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 3.November.2015 Del på Facebook Svart 3.November.2015 Så det holder altså ikke med en slik "galvanisk isolator"? Har lyst til å gjøre dette skikkelig, men har ikke penger til å kjøpe noe unødvendig dyrt. Vi har 16A på sikring på brygga. For å få max utbytte av denne, er det noe slikt vi burde ha?: TRAFO 3-F 2500VA 230/400(OMV) Type 3LT-23 - 3-fase transformator, kapslet IP23 3x230/400 V standardmodeller Tekniske spesifikasjoner Typebetegnelse: 3LT 2.50 Faser: 3 Spenning inn: 3x230 V Frekvens: 47-63 Hz Spenning ut: 3x400 V Effekt ut: 2,5 kVA Art. nr.: 3-040-601400 Elnummer: 6622469 Lagerført: Ja Dimensjoner: 343x320x431 mm Vekt: 34 kg IP-grad: IP23 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.November.2015 Del på Facebook Svart 3.November.2015 Ja tegningen er nok meget uriktig for en transformator. Jeg installerte selv Victron sin 2000VA i år- kostet vel ca 5000. Koblet det slik at jeg kan kjøre landstrømsledningen rett i båten hvis jeg trenger mye strøm, eller via trafoen til vanlig. Har vel kun benyttet direkte koblingen etter at båten ble satt på land, så 2000va ser ut til å være stort nok for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.