Jump to content

Holder det med 2000VA skilletransformator?


oivindg

Recommended Posts

Jeg prøver å skisse et fornuftig el-opplegg til båten min, og i det inngår en skilletransformator. Jeg har holdt utkikk etter brukt utstyr, og nå har jeg mulighet til å få tak i en Victron 2000VA med innebygget softstart. Jeg jobber med å gjøre meg mest mulig uavhengig av 220V. Koking går på gass, varmtvannsbereder på dieselvarmer. Derfor innbiller jeg meg at landstrøm primært vil gå til lading av batterier (lys, kjøleskap), tv og PC. Jeg har også en 2500VA inverter og en 4kVA generator som jeg kan kjøre hvis det kniper. Sistnevnte er jo lite hyggelig å dra i gang hvis man ligger tett inntil andre, og inverteren kan i praksis bare kjøres i korte perioder siden den sluker strøm fra forbruksbanken.

 

Landstrømsinntaket mitt har en 16A sikring, og ideelt sett burde jeg vel hatt en skilletrafo som sto i stil til dette, dvs. rundt 3500VA, men de blir fort veldig dyre og veldig svære. Størrelsen og prisen på den Victron 2000VA som jeg kikker på er egentlig midt i blink. Tror dere jeg kommer til å angre hvis jeg setter inn en skilletrafo som "bare" er 2000VA?

 

Et annet spørsmål er om 2000VA på Victron skilletrafoen er for kontinuerlig drift. Noen som vet?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Den blir for snau spør du meg. Sett inn en 3600W slik at du kan utnytte din 16A kurs. Husk at laderen trekker mye når batteriene er lavt nede. Vet ikke hvor stor lader du har, men min 80A lader trekker vel innpå 1000W alene.

 

Sjøl kjører jeg min 2000W inverter kontinuerlig når jeg ikke ligger på landstrøm og vi har det aller meste på 220V. Vi ligger 2 døgn i uthavn med inverteren før vi må starte agregatet. Da er batteribanken på 60%, og da lader vi opp til 80% ila et par timer.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med å gjøre meg mest mulig uavhengig av 220V. Koking går på gass, varmtvannsbereder på dieselvarmer. Derfor innbiller jeg meg at landstrøm primært vil gå til lading av batterier (lys, kjøleskap), tv og PC.

Sjøl kjører jeg min 2000W inverter kontinuerlig når jeg ikke ligger på landstrøm og vi har det aller meste på 220V.

Her er det jo tydeligvis forskjellige filosofier ute og går, selv om det er opplagt a 2kVA er for lite med REM sitt bruksmønster, er det ikke uten videre sikkert at det samme gjelder for trådstarter.

 

Begrensningene med en 2000VA trafo, er at du ikke kan kjøre to storforbrukere (f.eks. hårføner og mikrobølgeovn) samtidig. Så det spørs hvor ofte du ligger tilkoblet landstrøm og har behov for å kjøre flere storforbrukere samtidig, og om muligheten til å gjøre dette er verdt ekstra pris, størrelse og vekt som følger med en større trafo.

Link to post
Share on other sites

Er 2KVA merkeeffekt (noe jeg går ut ifra at det er) er dette for kontinuerlig drift. Mål hvor mye strøm du trekker fra landstrømmen når aktuelle landstrømsforbrukere ligger inne. Ligger du under det den aktuelle trafoen kan levere er vel saken grei.

 

Ville vel også startet med kalkulasjoner over hva som blir antatt strømforbruk. Det kan også være slik at den er litt liten for idealsituasjonen, men at det absolutt er nok om du styrer forbruket litt aktivt. Her er det jo også et spørsmål om størrelsen på utlegget.

 

Er det en ting som synes å sprike svært mye, så er det folks strømforbruksmønster i båtene sine. For vår del bruker vi bare strøm til landing i sommersesongen. I vinterhalvåret kjører vi i tillegg avfukter i perioder. Utover dette er vi uavhengige av store strømslukere.

 

Link to post
Share on other sites

Er det en ting som synes å sprike svært mye, så er det folks strømforbruksmønster i båtene sine. For vår del bruker vi bare strøm til landing i sommersesongen. I vinterhalvåret kjører vi i tillegg avfukter i perioder. Utover dette er vi uavhengige av store strømslukere.

Jo, det er greit. Vi har selvfølgelig forskjellige behov og bruksmønstre. Jeg, og mange med meg ville allikevel følt det som en skikkelig nedtur når en båt med aggregat og en kraftig inverter som åpner for bruk av 220V i uthavner plutselig får begrensninger i strømbruken når de kopler seg til landstrøm.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Skjønner REM godt, men har hatt 2 båter med 2 KVA isolasjonstrafoer ombord. Jeg sikret disse med 10 A kurs. Videre hadde jeg et 230Volts panel der jeg kunne slå av og på batterilader og varmtvannstank og stikkontakter. Normalt var det aldri problemer med å la VV bereder og lader få strøm hele tiden. Skulle jeg ha på vifteovnen koplet jeg fra VV tanken.

 

Skal ha skilletrafo på nybåten også, men har enda ikke fått tak i mer enn en 1 KVA. Kommer til å bruke denne på VV tanken inntil jeg får tak i noe større. (Er så heldig at jeg av og til får tak i noe gammelt, men en trafo er jo uslitelig)

Link to post
Share on other sites

En stor skilletrafo på 3600W er jo grei nok den, men husk at skal en få utnyttet den fullt ut, må sikringen på land være 16A. Og min erfaring er at det er svært få steder, i hvert fall i gjestehavner at det er så stor sikring. De fleste steder er det nok kun 10A, og da holder det med en mindre og lettere trafo på 2300W. Og husk at selv om sikringen på land er på 10A, er det ikke sikkert at du kan bruke så mye. Ligger du på en brygge med f.eks 15 stk. 10A uttak, kan jeg garantere deg at ikke alle kan bruke 10A samtidig. Den bryggen er neppe sikret med 150A hovedsikring! Det er det samme som hjemme. Der har en gjerne en 63A hovedsikring, men summerer en opp for enkeltkursene, blir det mye mer enn 63A.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forbruksmønsteret er avgjørende for valg av kapasitet på skilletrafo. Jeg installerer en Mastervolt 3600 W i år. Mitt forbruksregenstykke er slik:

 

Lader: 300 -400 W

Varmtvann: 800 W

Vifteovn 200 - 1500 W

 

Mao 1300 - 2700 W.

 

Med litt økonomisering med strømforbruket vil en 2000 W skilletrafo også være tilstrekkelig for mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Er det lov til å sette inn en bryter så jeg kan koble meg forbi skilletrafoen hvis jeg trenger mer strøm fra brygga?

 

Tja! Om du tar med deg jordledningen i samme bryteren, slik at landjord er koplet til båten så lenge du bypasser trafoen, er det vel teknisk greit. Kan ikke huske å ha sett noe om denne løsningen i forskriftene.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er det ikkje slik at sinken må tærast bort før propell og drev eventuelt får tæringsskader?

Då skal ein vel ligga lenge i gjestehamn før tæringsskader blir eit problem?

Når eg legg båten lenge i opplag koplar eg landstraumen direkte til omn og avfuktar. Då er båten ikkje kopla til landstraumsanlegget, og faren for tæring er minimal.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Er det en kombilader/inverter du har? Hvis du setter den til å trekke maks 2kw vil ikke den da levere resten fra batteriene hvis man skulle føne håret samtidig som mikroen kjøres? Er jo bare 500w som gjenstår som da trekkes fra batteriene.

Ja, det er riktig. Jeg kan stille inn hvor mange Ampere den skal få lov til å trekke fra landstrømmen. Hvis laderen står på, så bruker den bare det som blir til overs når andre forbrukere har fått sitt. Det er ikke ofte vi har fønet håret ombord. Ikke har vi mikro heller. Tror ikke jeg har så mange store forbrukere annet enn varmtvannsberederen, som tar 1250W, men der har jeg også mulighet til å varme med dieselvarmeren. Et kvarter, så er varmtvannet godt og varmt.

Tja! Om du tar med deg jordledningen i samme bryteren, slik at landjord er koplet til båten så lenge du bypasser trafoen, er det vel teknisk greit. Kan ikke huske å ha sett noe om denne løsningen i forskriftene.

Ja, var det jeg tenkte på. Da kan jeg vel bruke samme bryteren for å få jordet opplegget i båten når jeg tar den på land?

 

Jeg var redd det var noe jeg hadde glemt å ta med i betraktningen, men etter innspillene her høres det ikke slik ut. Jeg tror 2000VA er stort nok for meg. Og med en bryter som kobler forbi skilletrafoen i "nødsfall" er jeg garantert nok strøm i alle tilfeller. Da er det vel bare å ta fram lommeboka ...

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hva med en stor grønn lampe som viser at trafoen er innkoblet og en stor rød lampe som viser at den er forbikoblet? Begge lett synlig. Kanskje en bråkete alarm som uler i det en kobler seg til landstrøm slik at en tar en titt på det røde/grønne lyset. Kan dette være så vanskelig å huske på da, selv uten alarm og lys? Selvfølgelig går det an for spesielt interesserte elektronikkguruer å lage et elektronisk system som når en kobler til landstrøm først forsøker å koble inn trafoen, men dersom belastningen er for stor bypasser denne. Jeg foretrekker å tenke selv, selv om jeg nok kunne laget meg et slikt system selv. Jeg har laget noe lignende for lading. Under veis lader dynamoen både start og forbruk via skillediode. Ved landligge når motoren er stoppet og vi ikke har landstrøm, lader solcellepanelet forbruksbanken mens startbatteriet får klare seg selv. Med landstrøm, lades forbruksbatteriet med landstrømladeren mens startbatteriet får strøm fra solcellepanelet. Dette kun ved hjelp av et rele og et par dioder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Men hvordan lage systemet eller rutiner så ikke skilletrafoen er koblet ut når den ikke skal være det?

For min del blir det nok ytterst sjelden at jeg kobler den ut. Tror faktisk at jeg starter uten opplegg for forbikobling. Så tar jeg heller og monterer det hvis jeg opplever at 2000VA blir for lite.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ikke glem at en slik trafo har startstrøm også. Spes. Hvis det er en ringkjernetrafo.....

Antar at automatsikringen på land kan trippe.

Er det ren omsk last du skal forsyne, er det lett å kalkulere, men hvis det i tillegg er ulineær last (elektronikk) og noe faseforskyvning, blir det straks litt vanskeligere.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig, så har jeg en usikret stikkontakt koblet direkte fra landstrøm (med jord) tydelig merket for ekstra strøm direkte fra land for store forbrukere som vifteovn og verktøy. Den kan jeg bruke selv om trafo for lader, varmtvann osv. innkoblet samtidig. Men ikke fortell det til noen. Den er egentlig beregnet for bruk når båten er på land.

 

skjema_side_12.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem at en slik trafo har startstrøm også. Spes. Hvis det er en ringkjernetrafo.....

Antar at automatsikringen på land kan trippe.

Tar ikke soft-starten seg av det? Jeg trodde den var laget slik at den ikke tok høyere startstrøm enn de 8.5A som trafoen kan trekke ved full last?

Øivind

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig, så har jeg en usikret stikkontakt koblet direkte fra landstrøm (med jord) tydelig merket for ekstra strøm direkte fra land for store forbrukere som vifteovn og verktøy.

En sånn ligger inne i min plan også, sammen med en kontakt rett fra aggregatet, men jeg hadde tenkt å sikre dem med 16A på hver.

Øivind

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig, så har jeg en usikret stikkontakt koblet direkte fra landstrøm (med jord) tydelig merket for ekstra strøm direkte fra land for store forbrukere som vifteovn og verktøy. Den kan jeg bruke selv om trafo for lader, varmtvann osv. innkoblet samtidig. Men ikke fortell det til noen. Den er egentlig beregnet for bruk når båten er på land.

 

skjema_side_12.jpg

 

 

 

Flott tegning da. Det eneste jeg savner er revisjonsnummer med beskrivelse og hvem som har utført tegningen. Karakter B+ :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...