Jump to content

Holder det med 2000VA skilletransformator?


oivindg

Recommended Posts

Tidligere brukte jeg revisjonsnummer, men tallet ble så høyt etter mange endringer at jeg droppet det. Men navne på den som har tegnet skjemaet (jeg selv), kunne jeg nok hatt med, he he. :giggle: Bortsett fra det, tror jeg at jeg kan anbefale min kobling som både skulle være sikkert for personskade og tæring.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
...Tar ikke soft-starten seg av det? Jeg trodde den var laget slik at den ikke tok høyere startstrøm enn de 8.5A som trafoen kan trekke ved full last?

Såfremt den har softstart, er det neppe noe problem.

Har stor ringkjernetrafo på et større callinganlegg; Ved strømutfall trippet sikringen når strømmen kom tilbake; Laget en 'softstarter' sjøl på en enkel måte: En lyspære i serie med den ene fasen; Lyspæra ble kortsluttet etter et par sekunder => Problemet løst. Værre var det ikke. ( pæra er på 75 watt!)

(Softstarter forran en motor el.l., er en HELT annen historie!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ser du litt lenger oppe i tråden på skjemaet mitt, så består det kun av et 230VAC relé og en 47Ω 17W motstand.

 

Betyr det at innkoblingsforsinkelsen kun er gitt av releets naturlige innslagsforsinkelse?

Altså uten ekstra komponenter for å forsinke releetes innslag?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Til Sjøtunga:

Ja, det er kun forsinkelsen til reléet som er forsinkelsen her. Nå husker jeg ikke helt teorien bak dette, men det har noe med at det er iden første nullgjennomgangen og max amplituden av påtrykt spenning at problemet oppstår. Så noen lang forsinkelse trengs ikke når en periode for 50Hz 230V er 20mS. Men spør ikke en som har vært pensjonist i 7 år om detaljene, det har jeg glemt.

 

Til Hulda:

Nå er vel som ofte (dersom en ikke har et topolet 12V anlegg) batteriminus, jordplate og motorblokk koblet sammen allerede. Og mellom motorblokk og jord ellers, kan det også være en viss forbindelse gjennom f.eks. slanger fra motor til varmtvannsbereder. Og i og med at alle deksler på 230V apparater (inklusive) varmtvannsbereder skal være koblet sammen som jord, foretrekker jeg at det er like god jordforbindelse til motorblokk og dermed jordplate og batteriminus. Selve jordplaten har ingen direkte nyttefunksjon i 230V opplegget. Den installerte jeg opprinnelig som signaljord for VHF, kringkastingsradio og DGPS-mottaker for å bedre signal/støy forholdet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker Lars, der kjører Hulda den lekkasjen rett i skroget. Og den burde vises på anodene. De holder i årevis, har fremdeles origialanodene etter 10 år. Varmtvannsberederen er stort sett aktivisert av varmen fra motoren. Er litt redd for den. Dynaplaten min jorder kun VHF'en. Motoren min er ikke to-polet. Og det er heller ikke baugpropellen når motoren får avgitt litt kullstøv. Men resten av anlegget skal være forholdsvis 'rent'. Når jeg seiler, har jeg en egen krets som er totalt skilt fra båtens motor og skrog.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hva er den paktiske konsekvensen av for liten trafo? Hva skjer dersom man forsøker å trekke mer strøm enn det trafoen er beregnet på? Går den i stykker? Går alt bra, bare at man er ubeskyttet?

 

Er skilletrafo og isolasjonstransformator det samme? Hadde slått litt fra meg trafo, og så kom Seatronic katalogen i posten hvor prisen på Victron isolasjonstransformator var fra 5400 for 1800w og 7990 for 3600w. 1800w holder ikke for meg i korte perioder, men over tid er det rikelig, om jeg ordner meg en slik bypass som noen over har nevnt for de få timene av gangen hvor forbruket er høyere.

Link to post

Kopiert fra datablad:

Type LF-GS & LF-GY
Kompakte 1-fase isolertransformatorer bygget
etter norm EN61558-2-4. Utført med adskilte
viklinger, såkalt skilletransformator og dobbelt-isolert. Transformatorene er innstøpt i selvslukk-ende polyurethan og plastkapslet, dette hindrer
støv og fuktighet å trenge inn i den.
Kortslutningssikret med glassrørsikring på
primærsiden, samt termisk beskyttet mot ek-streme overlaster med innebygget termosikring.
LF-GS leveres med rekkeklemmer for skrue-tilkobling og nippel gjennomføring. LF-GY leve-res med påmontert 2 meter euronettledning
med plugg og amerikansk kontakt med ekstra
beskyttelseskappe. Transformatorene må festes
til underlaget - stasjonær utførelse.

Link to post
  • 2 år senere...

Hei igjen!

 

Skal gjøre landstømanlegget i båten om, så det blir forskriftsmessig og bra.

For å ikke blakke oss helt, er planen og trekke ledninger selv, og få elektriker til å kikke over, og skru det vi ikke kan skru.

 

Snakket med en på brygga her i dag om skilletransformator. Jeg sa at vi ønsker å sette inn dette, men at de er veldig dyre, så vi er usikre på hvilken vi burde kjøpe. Han sa at skilletransformatoren kun skulle kobles til gul ledning (jord), og at det derfor ikke spilte noen rolle hvor mye strøm denne var dimensjonert for. Har ikke mye peiling på dette, men synes det høres rart ut.  (seatronic selger jo transformatorer i forskjellige størrelser)

 

Legger ved en illustrasjon, som viser hva han på brygga mente

 

bilde

 

Hva sier dere?

(på brygga er det 16A sikring. Vi bor i båten, og bruker derfor en del strøm)

 

 

Setter stor pris på innspill!

 

Tonje og Erlend :)

Link to post

Han på brygga snakket om 'galvanisk isolator', zincsaver og hva de ellers kalles. Dette er gjerne to dioder i en boks/kjøleribbe som kobles i jordlederen for å dempe de minste jordfeilene på 1-4 volt mot å komme ombord. Skilletransformator isolerer dere fra 220v anlegget på land. Søk litt her inne så finner du det mye bedre forklart :)

Link to post

Så det holder altså ikke med en slik "galvanisk isolator"?

 

Har lyst til å gjøre dette skikkelig, men har ikke penger til å kjøpe noe unødvendig dyrt.

 

Vi har 16A på sikring på brygga.

For å få max utbytte av denne, er det noe slikt vi burde ha?:

 

 

TRAFO 3-F 2500VA 230/400(OMV) Type 3LT-23 - 3-fase transformator, kapslet IP23 3x230/400 V standardmodeller

 

 

Tekniske spesifikasjoner
  • Typebetegnelse: 3LT 2.50 
  • Faser: 3 
  • Spenning inn: 3x230 V 
  • Frekvens: 47-63 Hz 
  • Spenning ut: 3x400 V 
  • Effekt ut: 2,5 kVA 
  • Art. nr.: 3-040-601400 
  • Elnummer: 6622469 
  • Lagerført: Ja 
  • Dimensjoner: 343x320x431 mm 
  • Vekt: 34 kg 
  • IP-grad: IP23
Link to post

Ja tegningen er nok meget uriktig for en transformator. Jeg installerte selv Victron sin 2000VA i år- kostet vel ca 5000. Koblet det slik at jeg kan kjøre landstrømsledningen rett i båten hvis jeg trenger mye strøm, eller via trafoen til vanlig. Har vel kun benyttet direkte koblingen etter at båten ble satt på land, så 2000va ser ut til å være stort nok for oss.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...