Jump to content

Holder det med 2000VA skilletransformator?

oivindg

Recommended Posts

Takk for svar.

Rask anslag på forbrukere hos oss:

Avfukter: 500W (30/330/650)

Kjøleskap: ca 300W
Fryser: ca 300W
2x små panelovner: a300W = 600W
1 stor panelovn: 800W
1 vifteovn: 1000W/ 2000W
Støvsuger: ca 1000W
+ div lading

Kjører selvsagt ikke alt på en gang, men blir for noen watt likevel.

Hvor stor skilletrafo trenger man for å få fullt utbytte av 16A (3600W? =ca 3kva?)

Eller er jeg helt på jordet nå?

I tillegg til å være trefas, er det jo en autotrafo som gir 400v på sekundærsiden.. Snakk med en elektriker, for å spare på trafo kan installasjonen evt. splittes så en liten ringkjerne trafo på <2kw kan mate vv o.a. som kan gi galvanisk tæring, mens man har noen direkte kurser til kontakter for utstyr som er isolert fra motor og vann - panelovner, støvsuger, avfukter, kaffetrakter osv.

Det du mener Kaffelars kanskje henviser til erlend-fs, er ingen transformator i det hele tatt! Den inneholder kun noen dioder.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

VA er alltid være høyere enn W, som er den effekten du faktisk får ut av trafoen. Det har med faseforsyvning mellom strøm og spenning å gjøre. Vet ikke hvor stor "effektfaktoren" pleier å være på slike trafoer, men det skal stå på typeskiltet.

Ok. Så en skilletrafo på mellom 2 og 3kva bør være nok?

Ja, kjøp noe ferdig. Jeg kjøpte sikring, jordfeilbryter boks og kabler og "lekte" elektriker selv. Da er en ille ute med forsikringsselskapet om det skjer noe som fører til brann. Jeg "tror" jeg vet hva jeg gjør når jeg kobler slikt, men anbefaler det ikke for andre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, skal få hjelp til dette, men skal handle inn materiell selv.

Vil dere anbefale meg å kjøpe den jeg refererte til?

Jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å kjøpe den dingsen. Hvis du ligger ved et oppegående landstrømanlegg, så sitter akkurat det du linker til i bryggestolpen der du dytter inn støpselet. I så måte er det penger ut av vinduet. Skal du montere skilletrafo, er det bedre å sette inn en et vanlig sikringsskap med personvernautomater som løser ut begge lederne (L1 og L2) samt jordfeil max 10 mA.

En personvernautomat er kombinert automatsikring og jordfeilbryter. Jeg skrev feil, mine er på max 30 mA. Løser ut som Kaffelars beskriver. Hos meg sitter disse på kursene fra aggregat og på sekundæruttaket fra skilletrafo. Altså den kretsen som fordeles ut i båten. Primæruttaket er sikret på bryggen med nesten samme systemet. Hele poenget med skilletrafo er at det ikke finnes noen jord- eller null-lederforbindelse til land.

Så om du greier å berøre sekundærspolens L1 og/eller L2, eller mellom en av disse til båtens null-leder, så får man en karamell. Garantert.

Dette var et elendig bilde. Skal se om jeg finner noe bedre.

bilde

Det kommer an på hvordan du kobler sekundærsiden av skilletrafo.

Velges det et flytende system uten forbindelse til jord har ikke jordfeilbryter noen misjon.

Ref. tegningene til Hulda i #67 (og Noratel) og Lars H i #60 så er de fult mulig å koble et system med jord på sekundærsiden.

Velges det å koble til jord da har jordfeilbryter en misjon og vil fungere.

Med jord er det enklere å oppdage eventuelle feil i det elektriske anlegget om bord.

"Overledning" kan fortsatt oppstå på sekundærsiden og er like uønsket selv om det ikke medfører fare for liv og materiell.

Hva som er best og "riktig" kobling på sekundærsiden vet jeg ikke. Er vel snakk om smak og behag.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er ikke smak og behag. Å koble apparater på sekundærsiden av en skilleltrafo til "landjord" er helt meningsløst,

Det er ikke det det er snakk om.

Det handler om å etablere eget jordplan på sekundærsiden elektrisk isolert fra nettet på land, både faser og jord.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

@Fjordgrynt - Statiske/kapasiive ladninger som oppstår i plysjen rundt håndjerna skal likevel ikke kimses av når lillekaren ved et 'uhell' blir jordforbindelsen og danner et krets.

Skilletransformatorens virkemåte er bra, og det er mye rett i det du sier, men vi kommer ikke unna at den skal brukes til noe, og strømmen må ha en vei å gå om det oppstår feil i tilkoblet utstyr på sekundærsiden.

Det aller meste av elektronikk ombord lever lykkelig og er trygt å bruke uten jord, og beskytter seg selv med dobbelisolasjon, innebygde finvern/sikringer osv.

Men de største problemene i vanlige fritidsbåter er varmtvannstanken, kabling og sikkontaker i motorrom/bad, varmeelementer og annet som kan opprette nye kretser i fuktig og salt miljø når en eller flere feil oppstår.

Om feilen da blir mer enn en kapasitiv oppladning som kan prikke litt, en fase i direkte kontakt  med vannet i røropplegget eller kjølsvinet - da er det greit å ha brukt trafo sekundær midtpunkt til jord, og en jordfeilbryter når neste feil oppstår, for å unngå en svært ubehagelig opplevelse.

Neida fjordgrynt. Jeg bruker betegnelsen 'null-leder' om lederen som går tilbake til sekundjærviklingens nullpunkt. Bruker ikke betegnelsen 'jord', 'terra' etc. for at ingen skal tro, eller kverulere om, at den lederen er koblet til landjord, flytende jord eller terra etc. etc. Altså Huldas null-leder er samme som punkt 'M' med tilhørende tekst i tegning under #68. Klart forklart nå? Koblingen er godkjent innen EU. Hva DSB eventuelt ville ha å tilføye er naturligvis meget interessant :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
spenningsvakt som overvåker "jordingspunktene" på de ulike apparatene.

Det var noe nytt, kan du forklare litt om hva dette er, eller en link til info om noe slikt? :confused: :confused:

Jeg tenker bare høyt her mens jeg skriver, og av og til går det litt fort i svingene.

Kanskje  du skulle ta en god pause etter at du har skrevet noe og før du legger det ut? Noen kunne faktisk tro at dine tanker er fakta.

Det må nok til noe noe litt mer avansert

Det avanserte kalles jordfeilbryter. Har du en skilletrafo med midtuttak (som jeg har) og jordete uttak rundt i båten koblet til dette uttaket og får overledning til for eksempel metallet i en vifteovn fra en av fasene, vil jordfeilbryteren løse ut med det samme. Og for å være sikker på at du ikke misforstår: Jord her har ingenting med landstrømjord å gjøre. Den jordkabelen er selvfølgelig frakoblet før landstrømkabelen kommer inn til skilletrafoen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...