Lars H. Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 En "faker" ikke et IT nett, en lager et IT nett. Jeg har nå den meningen at å bruke en jordfeilbryter er en enkel og grei måte å få beskjed om overleding i berederen eller vifteovnen eller noe annet som ikke er dobbelisolert. Hva må egentlig til, hvordan må en oppføre seg for at en med "mitt" opplegg skal komme i livsfare? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Her var det mye grynting. Men blir det mer rett om man grynter mye? Jeg kan ikke se at Noratel bruker terminologien feil eller gir dårlige råd vedrørende oppkobling av sin skilletrafo. Førstevalget deres er å koble midtuttaket til båtjord, dernest å ikke bruke midtuttaket og det kaller de Isolert Terra. Om man har flere kurser så bør man absolutt jorde midttutaket, akkurat som vi gjør hjemme. Om du får en jordfeil i varmtvannstanken som er over 30 mA løser jordfeilvernet ut og det er ikke fare for berøringsfarlige spenninger i forbindelse med varmtvannstanken. Det som skjer om ikke midtuttaket er i bruk er at det være en spenning i chassiset på tanken. Skjer tilsvarende feil på flere apparater og de har feil på hver sin fase vil fjordgrynts forslag bli riktig så spennende. Det er nettopp på hans anlegg at 2 apparatchassier kan ha henholdsvis live og neutral på overflaten. Om man berører disse har man ingen beskyttelse. Dette er ikke i henhold til forskriftene. Så hvorfor anbefaler Noratel en alternativ løsning uten jording. Jo denne passer der det finnes bare en kurs eller bruker, noe som er vanlig på medisinsk utstyr. Derav terminologien. Isolert Terrasse, noe som høres fornuftig ut i mine ører. Konklusjon Noratel bruker terminologien riktig og vet hva de gjør. Lars sitt oppleg med midtuttak er hit til forskriftene og grynts er det ikke om han har flere kurser. Men nå er det lørdagskveld og det frister med en kaffe og XO Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Jeg har lest denne tråden med oppgitt mine, og ventet med lengsel på en fornuftig og riktig avklaring. Takker JRK for den... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Helt ufattelig uforstand og inkompetanse ute å går her. Når det gjelder det tradisjonelle 230v fordelingsnettet i norge - antar 95% av alle anlegg i dag er det flytende jord i 230v siden - IT fordelingsnettet. Det er en DY kobling hvor nullpunktet på 230v siden er tilgjengelig men ikke tilknyttet jord til forskjell fra 400/230V anleggene med L1, l3, L3 / N dvs 400/230v distribusjon. Det norske 230v nettet HAR flytende jord derav muligheten for flukterende jordfeil med jordspenninger mekllom 0 og 700+ v. Ja og hvis "du" ikke skjønner noe av dette så la vær å svar på dette innlegget. 230v fordelings/distribusjonsnettet fra elverkets side hadde en "Disneuter" som ville kortslutte stjernepunktet til jord ved spenninger over 600v mellom stjernepunktet og jord. Trafoen til Noratel med ideelt 0-punkt midt på sekundærviklingen er en elegant løsning som ikke var lovlig å bruke til bruk på land (el.tisynet) for noen få år siden men om den er lovlig å benytte i båt nå er det bra, Ved bruk av jordfeilbryter og jording på sekundærsiden får man et veldig sikkert anlegg. Jordingen eller jordbalansen i elverkenes tradisjonelle 230v sýstemer med isolert jord er kun styrt av hvor stor kapasitansen mellom hver fase og jord er. Denne kapasitansen øker med størrelsen på nettet og vil normalt være kraftig nok til å utløste en vanlig 10/16A sikring men ikke alltid. Derav "stående" jordfeil. Moderne automatsikringer med jordfeilutløsning (som kun løser ut på differensialmåling uavhengig av jord) vil sikre anlegget meget bra men jord skal aldri utelates på sekundærsiden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Medusa Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Helt ufattelig uforstand og inkompetanse ute å går her. Ja og hvis "du" ikke skjønner noe av dette så la vær å svar på dette innlegget. Jepp...støttes.. For å si det på en enkel måte når det gjelder jordet/isolert nullpunkt: I et IT-nett er trafoen isolert og forbrukeren jordet. I et TT-nett er både trafo og forbruker jordet. når det gjelder påstanden om at to jordfeil på ulik fase er en garanti for at sikringen vil slå ut så er heller ikke dette riktig. I mange tilfeller vil det ikke være total kortslutning mot jord, men en lekkasjestrøm mot jord som ikke blir stor nok til å slå ut sikringen... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Yep, bra forklart. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
JRK Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Tiltredes Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 "For å si det på en enkel måte når det gjelder jordet/isolert nullpunkt: I et IT-nett er trafoen isolert og forbrukeren jordet. I et TT-nett er både trafo og forbruker jordet." Dette er helt feil. I et IT-nett er fordelingstarofen jordet via en "gnistfanger", lynvavleder. Som regel vil det være overslag i denne, for E-verket gidder aldri å sjekke tilstanden etter tordenvær. Så i realiteten har de fleste norske hjem en håpløs situasjon med lekkstrøm fra e-verket, og dårlig jording selv. I et TT-nett er fordelingstrafoen jordet direkte i midrpunktet , og det føres frem en null-leder (fra trafoens jording) og en "Live" (fase) ledning til husstandene. Du forteller ingenting som vi ikke allerede vet. Dette ble forklart til fingerspissene av Bay-liner i innlegg 99.. Det viktige for meg er at leserne av denne tråden er blitt gjort oppmerksom på at de ikke må ta alt som fortelles som fakta, og at de gjør sine egne tanker. Ut over det så føler jeg at det ikke har noen hensikt å føre denne diskusjonen videre... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Ikke for og være frekk..men fjordgrynt.. du forvirrer noe meget.. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 (redigert) I et TT-nett er fordelingstrafoen jordet direkte i midrpunktet , og det føres frem en null-leder (fra trafoens jording) og en "Live" (fase) ledning til husstandene. Nope. Føres ikke frem en "null"-leder (PEN-leder) fra trafoens midtpunkt i et TT-nett. Det du beskriver er et såkalt TN-nett. I et TT-nett er trafoens nullpunkt (midtpunkt) og forbrukernes jord forbundet kun via bakken (ingen kobberleder etc.). Redigert 8.November.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 VIktIG! For en-polet elektrisk anlegg:Jordkabel kobles til minuspol på batteriet. For to-polet elektrisk anlegg:Jordkabel kobles til en ”dynaplate” under båten. For anlegg med isolasjonstrafo: Jordkabel brukes ikke. Inntakskabelen stikkes inn i den venstre pluggen under el- sentralen. http://www.defa.com/file/8b0606438109/701266%20Shore%20power%20kit_Mounting-Userguide_E11.pdf Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Vurderer nå i kjøpe plug and play. Frister å droppe hele skilletrafoen. (den er så hinnsides dyr, og jeg vet ikke om det strengt tatt er nødvendig) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Dette emnet ser ut til å bli like komplisert og sammensauset som batterilading.... Det er mange hundre innlegg om emnet allerede. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
erlend-fs Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Beklager at det blir mye frem og tilbake, men det er vel fordi det ikke er noen fastit på denne utfordringen, og at det finnes like mange meninger som båteiere. Da er det ialle fall bra å kunne diskutere det på et forum (selv om ikke alle er enige). Med en plug and play pakke følger det med en galvanisk isolator / zink saver. Antar at det er mye bedre å bruke en slik innretning, enn ingenting. Men hva er den store forskjellen på en slik en, og en ekte skilletransformator? (bortsett fra nesten en tiendels redusksjon av prisen) http://www.seatronic.no/landstrom-isolatorer-c-81_143/sterling-galvanisk-isolator-p-2097 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Du kan lese deg opp litt her om emnet: https://baatplassen.no/i/topic/61467-galvanisk-skille-p%C3%A5-landstr%C3%B8m/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 For å si det kort og forhåpentligvis greit: En skilletrafo er koblet til strømlederne inn til båten. Den gjør om strøm til magnetisme, og så blir det gjort om til strøm igjen som blir brukt inne i båten. Altså strøm-magnetisme-strøm. Da er strømmen ombord i båten helt adskilt fra strømmen på land. En zinksaver kobles på jordlederen, ikke på strømlederne. Den hindrer små strømmer (som er skadelig og lager tæring) i å passere mellom land og båt. Dette er med andre ord 2 helt forskjellige komponenter, har ikke samme virkemåte og naturlig nok ikke samme pris. Ellers et godt råd fra Hulda, Ingar har god kontroll og evnen til å forklare. Så les den tråden han linker til. (Ja jeg vet at begrepene kunne vært brukt annerledes, har skrevet for å forenkle mest mulig). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 En slik sink saver du linker til kan du få til halv pris av meg - jeg tok ut min i år da jeg satte inn skilletrafo fra Victron til 5000. Forskjellen i pris er jo ikke 1:10, men 1:5. Har selv skiftet både propeller og akslinger, så om trafo er 'hinsides dyrt' kommer jo litt an på hvordan man ser det..... Akslinger og propeller er i alle fall dyrt om det må skiftes pga tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Interessant om du kunne dele litt vedr. dette nordan.... Zinc Saver skulle jo beskytte for den slags. Hvilket den muligens ikke har gjort i ditt tilfelle. Fant du ut hvorfor det ikke fungerte? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Propeller og akslinger ble satt nye kort tid etter jeg kjøpte båten. Sink saveren også da, så den rakk ikke å beskytte noe. Men den beskytter vel kun opp til 0.7 volt (?), og ikke for alvorligere feil i anlegget på land eller andre båter. Dette siste min motivasjon for trafo. Da akslinger og propeller ble skiftet var de ikke fri for tæring. Jeg mener altså ikke at sinc saveren ikke virker - jeg ønsket bare noe mer, og sinc saveren var ikke montert da tæringen ble avdekket. Redigert 10.November.2015 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 OK. Den holder opp til drøye 1,4 V, såpass kredit må vi gi den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 (redigert) Sjøfare: Du blander litt med ordene strøm og spenning... For egen del, 'fellesjordpunktet' til Hulda virker nøye gjennomtenkt! ( https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2592/Fellesjord_b.jpg ) Å koble 'storkvadrat' ledere for minus til generator og starter, minsker spenningsfallet mye! Skroggjennomføringer er i messing, og dermed potensielt utsatt for galvaninsk tæring.... Hvis man forbinder alle gjennomføringene med 'storkvadrat' ledere mot samme 'nullpunkt' og i tillegg kobler til en stoor zinkanode på hekken, vil vel tæringen på øvrige utvendige anoder minke drastisk? Og med skilletrafo ombord i tillegg, vil man være Helt Trygg? (Bakgrunn: Utvendige anoder på ny-båten ble opptæret på 3 mndr...) Redigert 11.November.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bergen Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 oivindg skrev On 26.11.2012 at 21.02: Landstrømsinntaket mitt har en 16A sikring, og ideelt sett burde jeg vel hatt en skilletrafo som sto i stil til dette, dvs. rundt 3500VA, men de blir fort veldig dyre og veldig svære. Størrelsen og prisen på den Victron 2000VA som jeg kikker på er egentlig midt i blink. Tror dere jeg kommer til å angre hvis jeg setter inn en skilletrafo som "bare" er 2000VA? Et annet spørsmål er om 2000VA på Victron skilletrafoen er for kontinuerlig drift. Noen som vet? Veldig gammel tråd, men TS beskriver problemstilling som er helt lik min. Skal installere isolasjontransformator og håper at jeg kan klare meg med Victron sin 2000W for å spare kr 2500 i forhold til den som har 3600W. Jeg har et enkelt strømsystem og har lite som drives av 220V. I utgangspuinktet er det kun en 30A lader og en 7-800W varmtvannsbereder. Men det kan jo selvfølgelig hende at noen finner på å plugge inn en vifteovn eller hårdtørker samtidig som nevnte forbukere trekker sitt og da overskrider jeg kapasiteten på den minste skilletrafoen- 1. Hva skjer når en slik blir overbelastet?Blir noe ødelagt, eller er det kun en sikring som slår seg ut og må resettes? 2. Er det en enkel sak for installatør å legge inn en bryter som gjør at jeg kan velge bort trafoen i tilfeller hvor jeg vet at jeg kommer til å overskride kapasiteten? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 Lag ein stikkontakt for tunge midlertidige forbrukere (høytrykkspyler? osv) før trafo Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 Bergen skrev 1 time siden: Men det kan jo selvfølgelig hende at noen finner på å plugge inn en vifteovn eller hårdtørker samtidig som nevnte forbukere trekker sitt Har du ikke kontroll på mannskapet litt fleipet sagt? Men OK, dersom du ikke sier det til noen, har jeg samme "nødløsningen" som Sjeldenutpå foreslår. Min skilletrafo er på 2300W sikret med 10A. "Nødløsningen" er egentlig tenkt for bruk ved arbeid på land, er usikret og har landstrømjord ført helt frem til kontakten. http://trudelutt.com/skjema/skjema.pdf Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 Den skilletrafoen er etter min mening hverken fugl eller fisk. Merkelig at ikke Victron leverer trafoer tilpasset enten 10A eller 16A kurser. Jeg hadde aldri kjøpt noe så ukurant. Da hadde jeg heller kjøpt en Noratel 10A trafo. Eller helst spandert en Victron 16A. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.