Jump to content

Holder det med 2000VA skilletransformator?


oivindg

Recommended Posts

Ett stikk før skilletrafo er jo OK for planlagte overskridelse av kapasitet og det bør jeg nok få installatør til å legge opp, men det løser ikke problemet med at "noen" kopler til hårtørker inne i båten. Hva skjer da med 2000W Victron trafoen om alt annet også er på?

 

Jeg finner ikke noe informasjon om Noratel 10A, og LS-LI  som annonseres for fritidsbåter er på 16A og veier 35kg. Da er trolig Victron 16a både billigere og lettere (denne er 23kg). Men den er både dyrere og 13 kg tyngre enn den på 2000W, og som nevnt vil denne dekke behovet mitt med bereder og lader påslått. Jeg ser ikke noe problem i å planlegge med å slå av bereder om en skal kjøre hårtørker, men hva om en ikke husker å slå av?

 

 

 

 

  

Link to post

Nå er det noen år siden jeg monterte min lille Victron (med mulighet til å koble landstrømmen utenom ved stor last). Men jeg mener å huske at det er en overlast sikring i trafoen for det forholdet som nevnes: at man glemmer å koble utenom. Da må man av med noen skruer for å komme til sikringen. For min del sitter trafoen lett tilgjengelig, men det vil uansett ta litt tid.

Link to post
nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

. Men jeg mener å huske at det er en overlast sikring i trafoen for det forholdet som nevnes: at man glemmer å koble utenom. 

. Thermal circuit breaker
The isolation transformer is fitted with an automatic circuit breaker. This circuit breaker will switch off the isolation transformer in case of overload or short-circuit.

 

Dette er klippet fra brukermanualen på Victron ( felles for alle modellene), og det harmonerer jo bra med hva du opplyser. Da bør det være liten risiko for å ødelegge noe.

Link to post
Seilerslask skrev for 6 timer siden:

Trafoen kan brukes, men spørs om du ikke kommer bedre utav det ved å selge den og kjøpe en dedikert skilletrafo.

 

Hva mener du med å komme bedre ut? Er litt usikker på om det er noe særlig bruktmarked for dem (har hatt bilen i fem år, og har hatt behov for ladebøtta kun to ganger). 

 

Trafoen som jeg har er egentlig plug and play slik jeg ser det da den har schuto både på inn og ut (og kan vel strengt tatt stå på kaien med strømsøyle uten i det hele tatt komme ombord i båten?) og det bør være en liten jobb for en elektriker å koble den inn på inntak på landstrøm. Den har også en automatsikring.

 

Min boks er en tidlig versjon av denne http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product

 

Ønsker vel egentlig en trafo som er bygget for maritim bruk, men om dingsen jeg har i boden sparer meg for 5-8k så er tanken om å bruke den verd å ta en runde på.

0050E246-A10E-4A78-9F4E-436E8238B4D9.jpeg

EEC216CB-EF0E-4419-8C85-8FA08296A8F7.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...