Jump to content

Galskap å kjøre denne 41ft stålbåten fra Bergen til Telemark?


frode124

Recommended Posts

Får generelt mye båt for pengene når man kjøper stål. Markedet for stålbåter har stupt fullstendig de siste årene. Er ikke lengre så mange båteiere som vil slipe, rustbanke og male. Får man stygg tæring eller skikkelig gravrust raser høvdingene ut ved evt. plateskifte. Ikke uten grunn de fleste som blir solgt ligger i et prisleie mellom 180 og 260. Men en skikkelig bunninspeksjon vil avdekke om det er noe å handle.

Link to post

Så båten i fjor på finn, mener jeg. Kan forstå at båteier vil ha en raskere båt, da det er en lang, kjedelig fjord å gå fra hjemmehavn. Helgeturer, eller spesielt søndagsturer går opp i bare transportetappe. En stålbåt er jo utvilsomt det sterkeste alternativ, men lite egnet som fartsbåt pga høyere vekt.

Skikkelig grunnarbeid og ordentlig maling/lakk så er vel vedlikeholdet overkommelig....

Link to post

En stålbåt med skikkelig godt grunnarbeid kan holde i mange år. Men rusten kommer sigende hvis det ikke følges opp kontinuerlig. Har noen bilder av en hollandsk stålbåt bygget rundt 1987 hvor det er rustet hull i kanten rundt viinduene. Forrige eier har slipt ørten ganger, men det kom igjen og tilslutt er det hull.Skal man stoppe dette er det å fjerne vinduene med lister og gjøre grunnarbeidet skikkelig. Er oppdaterte sider her, som jeg ikke kjenner meg igjen på når det gjelder å få lagt ut bider som er lastet opp.

Noen stålbåter har aluoverbygg, da er det betydelig enklere. Da er det kanten hvor huset er skrudd fast som ofte kan være plassen man må følge med og være påpasselig med sliping/blåsing.

Så kommer tæringen da... Viktighet av skikkelig anoder som det er nok av og at det elektriske anlegget er skikkelig. Har sett et par båter som fikk skikkelige problemer med dette da det var overledning ombord.

Nå skriver jeg ikke dette for å skremme folk vekk fra å kjøpe seg stål, men det er endel mer å ta tak i og jobbe med når man kjøper stål kontra youghurtbegre... :giggle:

Link to post

 

 

Nå skriver jeg ikke dette for å skremme folk vekk fra å kjøpe seg stål, men det er endel mer å ta tak i og jobbe med når man kjøper stål kontra youghurtbegre... :giggle:

 

Nå skal man ikke glemme at polering og klargjøring av "yoghurtbegre" hver vår også tar sin tid. Min stålskute ligger ute hele året uten fare for plastpest :giggle: og tas opp annenhver vår for inspeksjon av anoder, bunnstoffing og kanskje ett strøk med maling over vannlinjen. Ca. 1 dags jobb. That´s it :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...