Gudrun Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Denne båten har lagt for salg i noen år. Hva som er på tanken(e) er utrolig viktig å finne ut av før man legger fra land. Det må draines for bunnfall og vann før avgang. Er du heldig er det montert avtapping i bunn og selger har drainet regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Tror nok du har gjort et kupp, jeg. Når en ser på bildene av båten, og hvordan eier/bygger har løst forskjellig, virker det som det meste er på stell. Får den maskinen diesel og olje, kan du sikker gå i rute mellom Bergen og Telemark ! Og tror de fleste her inne setter pris på noen bilder fra turen...... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Får generelt mye båt for pengene når man kjøper stål. Markedet for stålbåter har stupt fullstendig de siste årene. Er ikke lengre så mange båteiere som vil slipe, rustbanke og male. Får man stygg tæring eller skikkelig gravrust raser høvdingene ut ved evt. plateskifte. Ikke uten grunn de fleste som blir solgt ligger i et prisleie mellom 180 og 260. Men en skikkelig bunninspeksjon vil avdekke om det er noe å handle. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Denne båten har lagt for salg i noen år. Hva som er på tanken(e) er utrolig viktig å finne ut av før man legger fra land. Det må draines for bunnfall og vann før avgang. Er du heldig er det montert avtapping i bunn og selger har drainet regelmessig. Er det slik å forstå at bildene i annonsen er gammel? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gudrun Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Vel om bildene er gamle eller ei, det aner jeg ikke noe om. Men jeg har sett annonsen tidligere. Plassen den ligger på er og ganske så liten. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Så båten i fjor på finn, mener jeg. Kan forstå at båteier vil ha en raskere båt, da det er en lang, kjedelig fjord å gå fra hjemmehavn. Helgeturer, eller spesielt søndagsturer går opp i bare transportetappe. En stålbåt er jo utvilsomt det sterkeste alternativ, men lite egnet som fartsbåt pga høyere vekt. Skikkelig grunnarbeid og ordentlig maling/lakk så er vel vedlikeholdet overkommelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 En stålbåt med skikkelig godt grunnarbeid kan holde i mange år. Men rusten kommer sigende hvis det ikke følges opp kontinuerlig. Har noen bilder av en hollandsk stålbåt bygget rundt 1987 hvor det er rustet hull i kanten rundt viinduene. Forrige eier har slipt ørten ganger, men det kom igjen og tilslutt er det hull.Skal man stoppe dette er det å fjerne vinduene med lister og gjøre grunnarbeidet skikkelig. Er oppdaterte sider her, som jeg ikke kjenner meg igjen på når det gjelder å få lagt ut bider som er lastet opp. Noen stålbåter har aluoverbygg, da er det betydelig enklere. Da er det kanten hvor huset er skrudd fast som ofte kan være plassen man må følge med og være påpasselig med sliping/blåsing. Så kommer tæringen da... Viktighet av skikkelig anoder som det er nok av og at det elektriske anlegget er skikkelig. Har sett et par båter som fikk skikkelige problemer med dette da det var overledning ombord. Nå skriver jeg ikke dette for å skremme folk vekk fra å kjøpe seg stål, men det er endel mer å ta tak i og jobbe med når man kjøper stål kontra youghurtbegre... Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Nå skriver jeg ikke dette for å skremme folk vekk fra å kjøpe seg stål, men det er endel mer å ta tak i og jobbe med når man kjøper stål kontra youghurtbegre... Nå skal man ikke glemme at polering og klargjøring av "yoghurtbegre" hver vår også tar sin tid. Min stålskute ligger ute hele året uten fare for plastpest og tas opp annenhver vår for inspeksjon av anoder, bunnstoffing og kanskje ett strøk med maling over vannlinjen. Ca. 1 dags jobb. That´s it Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.