Jump to content

Båtutstyr


Guest Geronimo

Recommended Posts

Guest Geronimo

Var I Stockholm i helgs og på Skeppsholmen fant jeg denne butikken "sella" med greier for alle båtlyster. Bare (nesten) brukte greier i god stand. Endel av det ligger ute på hans hjemmeside www.tackel-skeppshandel.nu Vel verdt et besøk om du er i strøket.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

hallois,

ja nå er vi i gang. Utstyr kjøpes over en lav sko, og penga flyr ut. :cool:

Jammen bra alt dette er glemt såsnart båten er på vannet.  :rolleyes:

Prisene varierer visst voldsomt, enda mer på småting som gjennomføringer, kraner klemmer osv. Jeg har MISTANKE om at enkelte skor seg på at vi alle sjekker prisene på større ting som GPS`er plottere etc, men handler småtteriet der det er enkelt å få tak i det.

Stor ble derfor overraskelesen da jeg satte meg for å lage en handleliste på det jeg trenger til årets motorfix + alle skroggjennomføringer som skal byttes.

Prisene varierer enormt.

 

Best på papiret er TRA-MAR. Ingen ( i alle fall ikke som jeg kjenner til ) kan matche prisene der.

Litt spes krav dog, f.eks kjøp av 10 og 10 klemmer, men de går fort med også da...

 

Har noen handla der, og kjenner til firmaet ? Kan det anbefales ?

 

Et annet alternativ er MARITIM, men prisene der lå faktisk endel over...

 

Kom med tips !

 

MVH

Suzuki - som rakk å bli solbrent på øra i går. Skøytetur med gammal tråler. Deilig MERCEDES 6 sylindret sak. Skal jeg noen gang ha "ikke pinnebåt" blir det kanskje en sånn... :wink:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg er også prisfreak. Har nesten ikke noe valg når jeg samtidig driver og både pusser opp og ruster opp 2 båter samtidig. Og begge skal være klare til sommeren. Jeg har en rekke kataloger som jeg sammenligner mellom. Jeg har ikke kjøpt så veldig mye nytt ennå, men jeg har merket meg at Biltema ofte kan lønne seg. På en del ligger de langt under. Man må bare være litt selektiv i hva man kjøper fra Biltema. Som kjent er ikke alt av like bra kvalitetet hos Biltema. Er man i tvil om et kjøp hos Biltema, kan man alltids gjøre som en del - spørre i dette forumet om noen har erfaring med kvaliteten på det aktuelle produktet.

 

I disse shoppingtider kunne det vært interessant med en liste over anbefalte steder å kjøpe forskjellig utstyr og tilbehør. F.eks. de og de tingene er TRA-MAR billigst på, på de og de tingene er Maritim billigst, osv. Noen som kjenner markedet godt nok til å tørre å prøve seg på en slik oversikt? Eventuelt kunne vi kanskje hatt en egen tråd - Gunstige innkjøpssteder - hvor alle poster etter at de har gjort en prissammenligning? Kunne da poste produkt, sammenlignede leverandører, valgt leverandør og pris. Hvis mange nok gjør det etter hvert, vil man kunne spare seg en del arbeide på prissammenligning og sikkert spare noen $$ i en del tilfeller også.  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

For dem som bor i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Malfix AS i Maridalsveien 35.

Malfix har det meste, og det de ikke har på lager skaffes som regel i rekordfart.

 

Malfix har lave  priser (Norges laveste?) og i tillegg utrolig bra service. Vær obs på den noe spesielle åpningstiden (kl 11)

 

Det var dagens reklame :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt så veldig mye nytt ennå, men jeg har merket meg at Biltema ofte kan lønne seg. På en del ligger de langt under. Man må bare være litt selektiv i hva man kjøper fra Biltema. Som kjent er ikke alt av like bra kvalitetet hos Biltema. Er man i tvil om et kjøp hos Biltema, kan man alltids gjøre som en del - spørre i dette forumet om noen har erfaring med kvaliteten på det aktuelle produktet.

Jeg kjøper også en del på Biltema. Var der senest i dag og kjøpe vaskemidler samt diverse til hage, bil og båt.

 

Men kvalitetet skal man være rimelig obs på. Jeg kjøper kun ting der som ikke er kritiske og som jeg kan tåle at ryker. Kjøpte sist 4 stk slike plastklips til å feste båtshake med. Selv om de ikke var for trange i forhold til båtshaken knakk de tvert av straks jeg prøve å klipse noe fast.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan andre praktiserer dette, men jeg har inntrykk av at ikke alle tilbyr mulighet til å betale på forskudd. Hvis man bor langt unna og er avhengig av å få sent ting pr. post, kommer Postens oppkravsgebyr i tillegg. Hadde en positiv opplevelse når jeg skulle bestille fra Watski katalogen og ved en tilfeldighet havnet hos TSG på Strømmen. Tok opp dette med oppkravsgebyr og fikk det overraskende svaret at det var bare å overføre pengene til kontoen deres, så fikk de beskjed om dette via sine systemer og sendte varene oppkravsfritt. Vet ikke hvor enestående dette er, men jeg syntes det var fin service. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

. . . og ved en tilfeldighet havnet hos TSG på Strømmen.

Nå er vel ikke TSG på Strømmen blant de aller billigste (men heller ikke blandt de dyreste), men god service får du. Mangler de noe slenger Monica seg på telefonen og ordner opp med et stort smil. "Huffda, vi mangler dieselfilter til din Yanmar for øyeblikket. Kan ikke gå fra nå da jeg er alene, men om en halv time får jeg hjelp og da skal jeg straks kjøre opp til Yanmar ved Olavsgård og skaffe det. Så ta en tur på storsenteret og ta deg en kopp kaffe og kom tilbake om en time!"

Bra Monica!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagens erfaring med Volvo !

Alle erfaringer sanket inn i min lunsj: dvs mellom 11-1130 idag.

 

Volvo 1 Oslo: Hmm - gammel MD 6 vanskelig med deler til den gitt, uff &  æsj har ikke katalog hmm tenketenke - nei ikke lett dette... ( venter tydelig på at jeg skal gi opp )

 

Volvo2 Oslo: nei du må ringe et annet nr. Delesjefen er ikke her nå; ingen andre kan svare heller.

 

Volvo 3 Oslo: her spiser de som jobber med deler lunsj. Du kan ringe etterpå men da er han nok opptatt. Etter 1200 stenger vi sentralbordet, da skal jeg ha lunsj. Da får du ringe senere en gang da...

 

Volvo 1 Sverige ( forøvrig den eneste jeg henger ut med fullt navn, grunnet min erfaring ) : Eksosbend til MD 6 ja, har du internett. Slå opp der og der. Du kan bruke bilde1 eller 3 på den og den siden. Lite dyr ja, Volvo sin fel. Dyrere endå i Norrje; jajamen - vi vet. Vi har den i lager.  Begge typer - sjalvklart Du vil kanskje åka en tur fra Oslo, billig fläsk kan du kjøpa med. Jajamen - ring da så holder vi av en tils du kommer. Välkommen er du !

 

PS - på toppen av det hele så lurer alle på hvorfor vi handler hos søta bror snart alle mann !

 

BRAVO DREVIA !

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor båtverkstedene kjøper 'rørleggerdeler', men det må være en voldsom forskjell på engros og detaljpriser her. På forrige båt røyk ventilen i utløpet fra dassen, 1 1/2" sluseventil skrudd rett på skroggjennomføringen. Ja, dette skjedde på sjøen (i ferien), og ja, det ble et 1 1/2" hull i båten. Skipper'n uti med hammer og koniske treplugger  :cool:, fullt påkledd, redda båten og ferien  :rolleyes:

 

Uansett, da jeg skulle reparere dette permanent tenkte jeg å skifte alle skroggjennomføringer og bunnventiler. D.v.s. 4 x 1 1/2" og 1 x 3/4" (?) skulle monteres. Hos et båtverksted i Galeivågen her i Stavanger betalte jeg i underkant av kr. 4000.- for dette, inkludert slipping, avmontering av den gamle driten og montering av nye gjennomføringer. Med vanlig garanti og reklamasjonsrett. Dette var ikke særlig mye mer enn jeg måtte betalt for delene detalj. F.eks. kostet en kuleventil ca kr. 450.- der jeg sjekket (ser den er 327.- på Maritim). Med gjennomføringer, slangeklemmer etc. kom det på ca. 750.- pr. høl. Var derfor positivt overrasket over å få hele jobben unnagjort for ca. kr. 1000 pr høl.

 

Erhvervet lærdom:

Jeg hadde lest tidligere at levetiden på messing skroggjennomføringer etc. er ca 15-20 år. Testen er å lage en ripe f.eks. i flensen på skroggjennomføringen. Dersom messingen er brunaktig, og den heller ikke blir blank i "ripen" er messingen blitt sprø. Dette stemte greit med min båt. Brun messing og brun ripe. Holder sikkert minst ett år til, tenkte jeg. Virkelighetens fasit beviste meg feil i dette tilfellet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Båtbua i Fredrikstad er et godt alternativ, når du trenger forbruksdeler. Importer en del direkte fra produsenter i Italia og Østen. De har vært klart billigst når jeg har sammenlignet prser på forbruksvarer enten det er syrefast, skrog ventiler, tauverk osv.

 

Dersom du er på jakt etter noe spesielt så klarer de stortsett å skaffe det også. Man må bare være tolmodig. Kommer det ikke i dag som kommer det kanskje i morgen... :rolleyes:

 

Men gode på pris det er de. Så da er det opptil enn selv å avgjøre hva som er viktigst.

 

:cool:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Båtbua i Fredrikstad er et godt alternativ, når du trenger forbruksdeler. Importer en del direkte fra produsenter i Italia og Østen. De har vært klart billigst når jeg har sammenlignet priser på forbruksvarer enten det er syrefast, skrog ventiler, tauverk osv.

 

Dersom du er på jakt etter noe spesielt så klarer de stortsett å skaffe det også. Man må bare være tolmodig. Kommer det ikke i dag som kommer det kanskje i morgen... :rolleyes:

 

Men gode på pris det er de. Så da er det opptil enn selv å avgjøre hva som er viktigst.

 

:cool:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Jeg handler også endel på Båtbua i Fredrikstad.

 

Jeg har opplevd flere ganger at de tar frem Maritim katalogen når de skal prise smådeler som skruer og div. Jeg har spurt om dette og de sier at det er Maritim som stort sett setter prisene i dagens marked. Det de ikke klarer å selge billigere enn Maritim prøver de å matche samme pris.

 

Jeg jobber i et firma som kjøper store mengder rustfri og syrefaste rørdeler, som vi kjøper direkte fra grosist (Brødrene Dahl osv) med 50 - 60 % rabatt.

Når jeg skulle lage toalett i den gamle båten kjøpte jeg syrefaste slange ansatsnippler billigere hos Båtbua enn fra vår vanlige leverandør. :rolleyes:

Jeg har ikke sammenlignet sertifikater og detalj kvaliteter på materialene men det kan ikke være så veldig fjernt fra hverandre når alt er merket med AISI 316. :cool:

Link to post
Share on other sites

For de som ikke trenger delen i morgen og ikke har noe imot postordre, er BoatFix.com en av de billigste over dammen.  West Marine (westmarine.com) har en fin online katalog men prisene er ikke noe spesielt å skrive hjem om.  En ulempe er at små, eldre volvodiesler, Yanmar, o.l. er veldig ukurante i USA.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...