B captain Startet 28.November.2012 Link til dette innlegget Startet 28.November.2012 Skulle gjerne hatt råd for å finne ut av hvordan løse problemet med en oljelekkasje jeg har på gearet i min båt. Jeg har en Bayliner 285 2009 modell med 300 Hk Mercruiser bensin samt Bravo gear. Båten er ikke gått mer enn ca 50 timer. Jeg fikk alarm for oljenivå når jeg skulle starte. Sjekket da beholder som viste seg å være helt tom. Jeg fylte da på og startet opp, kjørte en tur. Under turen sank oljenivå igjen og dette skjedde raskt dersom jeg ga på. Etter å ha sjekket nærmere viste det seg at oljen har lekket ut i kjølen under motor og ingenting ut i vann. Har fulgt slangen fra tanken og så langt jeg klarer akterover. Men det ser ikke ut til at det er noe lekkasje på selve slangen. Det ser ut til å komme fra drevet et sted men veldig vanskelig å lokalisere. Må man ut med motor eller av med drev for å kunne komme til? Er det noen som har kjennskap til dette? Ville satt pris på noen gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Høres rart ut at gearolje havner i motorrom. Skal dette skje må det være brudd i slangen fra oljereservoarboksen. Gearoljen er for langt unna motorrommet. Den er i nederst i drevet. Jeg ville først ha frigjort geardelen av drevet og sjekket om det var rester av gearolje der. Så lett trykksatt oljeledningen opp mot motorrom fra innsiden av drevet for å sett etter lekkasjer. Her behøver du en hjelpemann. Du bør være bombesikker på at det er gearolje du ser i bunnen av motorrom. Det kan skje at gearoljenivået synker litt etter skifte eller hvis skifte har skjedd på feil måte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Antagelig lekker det fra hurtigkoblingen på transom. Enten er den ikke kommet skikkelig innpå eller så er den skadet/brukket. Den er ganske lett å knekke...... Nummer 5 her: Sitér dette innlegget Link to post
B captain Svart 28.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Takker for kommentarer. Det kan være som Diesel Dahl sier. Men hvor finner man hurtigkoblingen som det refereres til? Jeg har forsøkt å følge slangen hele veien til den forsvinner akter i underkant av motor uten å finne denne. Nå ligger båten ute og jeg har ikke tenkt å ta den på land i vinter uten at jeg må. Flott om jeg klarer å fikse dette uten å måtte ta den på land. Og ja, det er gearoljen som havner i motorrommet. Jeg fikk fjernet det meste idag med ekstern pumpe.Men det er ingen vits å fylle på før jeg har funnet lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Det er trangt bak der men du må nok enten prøve å åle deg inn med en lykt eller bruke en seesnake el.l. Koblingen sitter montert på transomens styrbord side like over drivakselen. Nummer 5 her sett innenfra: Sitér dette innlegget Link to post
B captain Svart 28.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Takk for godt råd Diesel Dahl. Jeg skal forsøke dette i morgen. Bildet som du la ved denne gangen lot seg ikke åpne. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) http://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-bravo-transom Redigert 28.November.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) Jeg har også tro på at det er den koblingen DieselDahl viser til. Du finner den som DieselDahl sier på styrbord side, rett ved vanninntakslangen. Redigert 28.November.2012 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.