Jump to content

Oljelekkasje på Bravo gear Bayliner 285

B captain

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt råd for å finne ut av hvordan løse problemet med en oljelekkasje jeg har på gearet i min båt.

Jeg har en Bayliner 285 2009 modell med 300 Hk Mercruiser bensin samt Bravo gear.

Båten er ikke gått mer enn ca 50 timer. Jeg fikk alarm for oljenivå når jeg skulle starte. Sjekket da beholder som viste seg å være helt tom.

Jeg fylte da på og startet opp, kjørte en tur. Under turen sank oljenivå igjen og dette skjedde raskt dersom jeg ga på.

Etter å ha sjekket nærmere viste det seg at oljen har lekket ut i kjølen under motor og ingenting ut i vann.

Har fulgt slangen fra tanken og så langt jeg klarer akterover. Men det ser ikke ut til at det er noe lekkasje på selve slangen.

Det ser ut til å komme fra drevet et sted men veldig vanskelig å lokalisere.

Må man ut med motor eller av med drev for å kunne komme til? Er det noen som har kjennskap til dette?

Ville satt pris på noen gode råd.

Høres rart ut at gearolje havner i motorrom. Skal dette skje må det være brudd i slangen fra oljereservoarboksen. Gearoljen er for langt unna motorrommet. Den er i nederst i drevet. Jeg ville først ha frigjort geardelen av drevet og sjekket om det var rester av gearolje der. Så lett trykksatt oljeledningen opp mot motorrom fra innsiden av drevet for å sett etter lekkasjer. Her behøver du en hjelpemann.

Du bør være bombesikker på at det er gearolje du ser i bunnen av motorrom. Det kan skje at gearoljenivået synker litt etter skifte eller hvis skifte har skjedd på feil måte.

Takker for kommentarer. Det kan være som Diesel Dahl sier. Men hvor finner man hurtigkoblingen som det refereres til?

Jeg har forsøkt å følge slangen hele veien til den forsvinner akter i underkant av motor uten å finne denne.

Nå ligger båten ute og jeg har ikke tenkt å ta den på land i vinter uten at jeg må.

Flott om jeg klarer å fikse dette uten å måtte ta den på land.

Og ja, det er gearoljen som havner i motorrommet. Jeg fikk fjernet det meste idag med ekstern pumpe.Men det er ingen vits å fylle på før jeg har funnet lekkasjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...