Jump to content

Hvordan er interessen for LRC?

Poseidon

Recommended Posts

Jeg har gjennom årene hatt en hel del spørsmål om å arrangere kurs for LRC "Long Range Certificate", men har stort sett svart med at jeg antar interessen for å være så begrenset at jeg foreløpig ikke hadde satset på det.

Nå virker det som om forespørslene kommer tettere og dermed er jeg litt på glid . . . .

Hva sier dere her på baatplassen.no - er dette noe som kunne være av interesse?

Finnes det mange som kunne finne på å bruke en lang helg og noen tusenlapper på å arbeide seg gjennom et omfattende pensum, med praktiske øvelser, for å oppnå det radiosertifikatet som kreves for å operere på mellom- og kortbølge, altså de bølgebånd som brukes mest når man er utenfor rekkevidde av vanlig VHF?

PS

I motsetning til de kommersielle sertifikatene ROC og GOC er det ikke nødvendig å fornye LRC, det varer til man er 100 år :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, hvorfor ikke. Akkurat nå har jeg ikke oversikten over hvor mye selve SSB-installasjonen koster, men det virker til å komme i nærheten av 20 000 kroner. I den sammenheng ville det naturligvis være nærliggende å spørre om hvor mange tusenlapper man tenker seg for sertifikatet. Og naturligvis må det være et sertifikat som godkjennes på utsiden av dette rare, lille annerledeslandet . For tiden er jeg til og med satt opp med hybel ved Jåttå. Slett ingen umulighet.

Jeg er interessert, ikke så mye fordi jeg trenger sertifikatet noen gang(SSB-apparatet koster vel ca. det samme som båten min, så det er langt nede på lista), men syns det er så hyggelig på kursene dine! Men for en fattig student kommer det litt an på totalprisen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Lag en helgesamling utpå vårparten med innlagt utflukt med Poseidon II til etellerannet sted, med rullerende brovakt og byssetjeneste. Så blir det en hyggelig tur også. Håper jeg da kan få tatt med sønnen min, som har mast mye på å være med til Stvgr.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Gode båtvenner,

mange takk for hyggelige og positive tilbakemeldinger!

Jeg forstår iallefall at hvis det skulle bli til at jeg bestemmer meg for å bygge opp et LRC-kurs, så ville mange tidligere kursdeltagere hoppe på - og det er jo en strålende start!

Men foreløpig er jeg i en tidlig fase, jeg må få inn læreplanen fra Telenor, jeg må finne ut hva som trenges av utstyr for praktiske øvelser. Kanskje kan den praktiske biten gjennomføres med utstyr som allerede er montert ombord i POSEIDON II og SANDNES.

Videre må jeg finne ut hvor mye tid som er nødvendig og hvordan tiden skal fordeles på teoretisk gjennomgang på nettet og hvor mye som må være "hands on" under samlingen.

Alt i alt: mange løse ender, men jeg har begynt å trekke i trådene, så får vi se hva jeg ender opp med.

Men bare fortsett å komme med tilbakemeldinger :thumbsup:

Det er riktig, Jo Eirik. Utgått ROC kan konverteres til SRC. Mer stoff om konverteringer her: http://new.maritimradio.no/?pid=335

Flott Anders, da har vi det på plass.

Er det samme pensum , som for Radioamatør ?

Nei, "det samme" kan det neppe være, men der er nok mye felles. Det er nok iallefall en forutsetning at man setter seg godt inn i hvilke bånde og frekvenser som er i bruk, med tilhørende kanalnummer. Se f.eks HER.

Jeg er lovet læreplan og annen informasjon fra Telenor Maritim Radio og regner med at dette snart dukker opp.

Jeg er med om det passer, og i dette tilfellet skulle jeg gått langt for å justere kalenderen så det ender opp med å passe.

Det høres lovende ut, men det vil kreve en del forarbeid fra min side, så det blir ihvertfall ikke på denne siden av jul :giggle:

Ja, Jan, nå har vi sagt vårt.... :yesnod:

Ja, jeg har merket meg det - og det er dette som gjør det så kjekt å holde på slik som jeg gjør :thumbsup:

Ifølge Maritim radio sine hjemmesider går både GOC og ROC over til å bli LRC når de ikke lenger fornyes.

Her må jeg visst arrestere meg selv for å ha gitt uriktige opplysninger.

Som både 'Jo Eirik' og 'Litt mild' nevner er det kun GOC som går over til LRC når det er utgått. Et ROC går over til SRC. Slik ser det iallefall ut fra hjemmesidene til Telenor Maritim Radio.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Jeg er også interessert: Ingeborg trenger HF for gratis Internett på de syv hav...

Og som andre har sagt - det er god stemning på kursene dine, Jan!

Det er kun via Winlink systemet du får gratis email på HF. Det er kun som radioamatør du har tilgang til Winlink. Ta et radio amatør kurs. Det arrangeres av http://www.la1j.no Norsk Radio Relæ Liga holder hus i eget lokale vis-avis Statoil stasjonen på Tjelta. De arrangerer kurs. Men for all del, ta også LRC, så får du skikkelig opplæring om frekvensbruk og nødkommunikasjon på de maritime frekvensene.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Radioamatør kurset kan også taes ved selvstudie. Kor lang tid du vil bruke på det bestemmer du sjølv og kurset er gratis.

Du betaler kun for læreboka Tror det er Kr: 200- og den kan kjøpes hjå NRRL.

Du betaler en engangssum til myndighetene på Kr: 2000- når du får lisensen.

.

http://radiokurs.kursbase.net/

Kan anbefales.

Redigert av Vanisian (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...