Sjøtunga Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Noen som kan summere opp forskjellene på radioamatørlisens og LRC? Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 1.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Noen som kan summere opp forskjellene på radioamatørlisens og LRC? Amatørradiosertifikatet gir rett til å operere en lisensiert amatørradiostasjon på de bånd som er avsatt til denne bruken. LRC gir rett til å operere en lisensiert maritim MF/HF-stasjon. Kravene går delvis på kunnskap til de prosedyrer som gjelder maritim radio, med god oversikt over hvilke frekvenser som brukes, med tilhørende kanalnummer, osv. I tillegg vil det maritime sertifikatet forutsette god kjennskap til nødprosedyrer, GMDSS og andre forhold som er lite aktuelle i radioamatørens verden. Vy 73 de LJ3L LA7IN /MM Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 (redigert) Med amatørlisens gir det deg rett til å operere med godkjent utstyr på amatørfrekvener med inntil 1000Watt på HF og 300Watt på VHF/UHF. Ved å registrere seg på http://radiokurs.kursbase.net/ (det er gratis) kan ein lese gjennom pensumet. Det er ikkje så vanskelig som det kansje ser ut ved første øyekast. Og kurset kan unnagjerast på 1-3 mnd. Det er opp til ein sjølv Og det er ein artig hobby, med dei muligheter man har Redigert 1.Desember.2012 av Vanisian (see edit history) Link to post
Careka Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Jeg er med Jan. så kan vi ta radioamatør etterpå. Liker best og få ting forklart, må ha slikt in med Teskjei. Da sitter det. Har deltatt på radioamatør /delvis, tidligere, men fikk ikke med meg så mange kurskvelder, og så måtte jeg arbeide da eksamen skulle gå. så eg la det tilside. Men nå er jeg landkrabbe frem til etter sommeren, så da må vi få dette unnagjort. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bjornas Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Etter å tittet litt på turen du har gjort med D5L-kurset i dag, blir jeg bare mer hypp på LRC med deg hvis du legger en bitteliten praksistur med radiotjeneste. Jeg kan stille med egen lettmatros til byssetjeneste (potetskrelling og desslike). SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Etter å tittet litt på turen du har gjort med D5L-kurset i dag, blir jeg bare mer hypp på LRC med deg hvis du legger en bitteliten praksistur med radiotjeneste. Jeg kan stille med egen lettmatros til byssetjeneste (potetskrelling og desslike). Jeg regner med å gå samme tur neste helg, og vi har et par ledige køyer ombord . . . . Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bjornas Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Gjett om det frister. Men kommende helg skal det konsumeres eksorbitante mengder mat, som skal skylles ned med like store mengder fluidia... Det som gjør nordmannen norsk... Flaut? Ja, men dessverre sant... SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Adriana Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Hei Poseidon. Vet du om man kan konvertere "Generelt radiotelefonistsertifikat " til LRC når det går ut eller må man gå et nytt kurs ? Har forespurt Telenor uten svar så langt. Dersom man trenger nytt kurs er jeg interessert ! Link to post
Adriana Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Hei ! Da fikk jeg beskjed fra Telenor og jeg er interessert i LRC kurs. Link to post
MB Keila Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jeg er lovet læreplan og annen informasjon fra Telenor Maritim Radio og regner med at dette snart dukker opp. Jeg mener jeg har en læreplan for LRC liggende. Kan maile den til deg. Link to post
Jekselberg Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Hei, jeg er interessert i LRC-kurs, selv om jeg nok nok ha litt flaks for at det skal klaffe tidsmessig! Link to post
Regina III Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Ja, Jan, høres interessant ut. Jeg har en Icom 710 med tuner og antenne ombord, og det kunne vært kjekt å kjenne litt til den og prosedyrer, og selvfølgelig, tilogmed ha lov til å bruke den. Link to post
Filip Svart 10.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2012 Jeg er også interisert Link to post
sjöfugelen Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Hei ! Da fikk jeg beskjed fra Telenor og jeg er interessert i LRC kurs. Jeg har også "Generelt radiotelefonistsertifikat", gyldig i 10 år, og Radioamatörsertifikat. Gir et LRC-kurs noe mere rettigheter?? Link to post
MB Keila Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Jeg har også "Generelt radiotelefonistsertifikat", gyldig i 10 år, og Radioamatörsertifikat. Gir et LRC-kurs noe mere rettigheter?? "Generelt radiotelefonistsertifikat" er et utgått sertifikat som er erstattet av LRC. I FOR 1992-12-14 nr 1258: Forskrift om sertifikat for radiooperatører i GMDSS-systemet er det en overgangsbestemmelse som heter at: Personer med Radiotelegrafistsertifikat eller Generelt radiotelefonistsertifikat kan få utstedt GOC-sertifikat etter bestått tilleggsprøve.Ved tilleggsprøve eksamineres i henhold til kravene i § 3 3.A-I og fortrinnsvis i emner som omfatter DSC-utstyr, satellittutstyr, radioteleks, nødradiopeilesendere og radartranspondere. Fra hjemmesiden til Telenor Maritim Radio: Internasjonalt er de gamle VHF- og andre eldre radiotelefoniseritfikater i dag kun gyldig for betjening av VHF-radio uten DSC. Disse sertifikatene utstedes ikke lenger, men kan om ønskelig konverteres til SRC-sertifikat, se krav til konvertering under. Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse) Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002 * , mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen er et viktig element. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese den nye utgaven av pensumheftet (Mayday). Eller du kan melde deg på et SRC kurs, se liste over kursarrangører. VHF- og SRC-sertifikat tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC sertifikater, kan konverteres til nytt SRC-sertifikat På bakgrunn av denne informasjonen ville jeg undersøkt med sertifikatavdelingen til Telenor om man kunne konvertere til LRC uten videre. Radioamatørsertifikatet gjelder bare for bruk på amatørfrekvensene mens LRC gir rett til å benytte VHF med DSC, MF/HF med DSC, NBDP (Narrow Band Direct Printing) og Inmarsat C om bord i fritidsfartøy for radiodekningsområdene A1, A2, A3 og A4 og på frekvenser avsatt til dette. Link to post
sjöfugelen Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Anna Nym, takk for svar. Skal sjekke opp med Telenor om dette. Fikk mitt sertifikat i 2007 med 10 års gyldighet, og det bör da gjelde til 2017. Sertifikatet er basert på mitt gamle Radiotelegrafistsertifikat. Jeg måtte lese inn alt om GMDSS procedyrer först, og fikk tilsendt manual for dette. Etter et par uker meldte jeg fra om at alt var lest inn og forstått. Så fikk jeg utstedt sertifikatet mitt. Har ikke fått noe informasjon om at sertifikatet mitt er ugyldig. Det står gyldig til 2017 på det! Jeg seilte telegrafist förste båt 1964, og mönstret av siste båt 1973, så jeg har jo lang erfaring med HF og kommunikasjon på kommersielle frekvenser. World Wide!! Link to post
Adriana Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Hei sjøfugelen ! Her er svaret jeg fikk fra Telenor: Generelt Radiotelefonisertifikat utstedes ikke lenger og kan heller ikke fornyes. Så det er vel bare å gå løs på LRC ! Sertifikatet ditt er gyldig frem til utløpsdato, men du får ikke fornyet det. Link to post
eivindch Svart 11.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2012 Mitt radiotelefonistsertifikat fra 1971 har ingen begrensninger og ingen utløpsdato. Eivind Link to post
MB Keila Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Hei sjøfugelen ! Her er svaret jeg fikk fra Telenor: Generelt Radiotelefonisertifikat utstedes ikke lenger og kan heller ikke fornyes. Så det er vel bare å gå løs på LRC ! Sertifikatet ditt er gyldig frem til utløpsdato, men du får ikke fornyet det. Du kan ikke fornye fordi det ikke finnes mer. Men får man konvertert det? Det er DET man må spørre om. Link to post
Adriana Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Kan kun konverteres til SRC ! Link to post
sjöfugelen Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Da var LRC i box. Tatt på SXK (Kryssarklubben) i Göteborg. 8 kvelder plus en hel dag på Chalmers Universitet i radiosimulator på Sjöbefälskolan. Hver elev fikk eget rom med VHF + MF/HF radioer. Nödmeldinger og Hastemeldinger og Securite meldinger gikk frem og tilbake. Da fikk jeg prövd mye digitalt radio sending også. Helt nytt for meg. Instruktören var MRCC base. Kjempefornöyd. Hadde også en HF-samtale med Ostende Radio i Belgia på 8Mhz bandet. Channel 801. Live!! Kortbölgen fungerer ennu!! Pris: 1500,- SEK for alt. Link to post
bjornas Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 kan man "konvertere" radioamatør sertifikat til LRC? SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
grawis Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 kan man "konvertere" radioamatør sertifikat til LRC? Nei. Men skal være rimelig greit å ta LRC-lappen for dem som har radioamatørlisens. Link to post
olews Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Det motsatte er også mulig sånn delvis, du kan søke om midlertidig sendetillatelse på amatørbåndene hvis du skal på langtur. Det er en vurdering av hver enkelt søknad fikk jeg vite, men det pleier å gå gjennom. Kan være greit å snakke på amatørbånd mens man er på storhavet. Sat telefon er liksom ikke mediet for de lange samtaler med andre båter og VHF har så altfor kort rekkevidde. Nå kan man snakke med andre båter på MF/HF, men ikke med amatører på land uten gyldig signatur. Ole S/Y Algol Link to post
bjornas Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Noen som kan forklare HVORFOR man som radioamatør ikke skulle kunne løse LRC uten videre? Hva er det man lærer på LRC-kurs, som stort sett ikke finnes, som man ikke lærer til radioamatørlappen? SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn