Jump to content

Hvordan er interessen for LRC?

Poseidon

Recommended Posts

@Adriana: OK, men dette er jo noe jeg har papirer på at jeg kan gjennom VHF-sertifikatet. Dvs det var pensum der, og jeg kan ikke tenke meg at det er veldig mye verre på LRC-kursene (som altså ikke finnes).

Leser som f... til radioamatørlappen nå, og det er jo en hobby uten grenser. Burde jo være "within reach" å lære seg Inmarsat, Navtex, Latex osv (bare kødda på den siste) hvis man førstens kan beregne speilfrekvenser, bølgeutbredelser i ionosfæren, RTTY osv osv. Jeg skjønner bare ikke dette...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jeg har valgt å ta samme rekkefølgen som deg, bjornas, håper å ha radioamatørlisens i hende om ikke lenge... Så er planen å ta LRC seinere på Lysaker kurssenter, hvor de kjører intensivkurs over noen få dager, med eksamen til slutt. Dette er vel eneste stedet i landet som gjennomfører LRC-kurs på regulær basis, så vidt jeg har skjønt er dessverre ikke interessen for å ta sertifikatet overveldende blant båtfolket.

Det fine med å ta radioamatørlisensen først er at jeg kan kjøpe transceiver som fungerer på de maritime båndene nå, og slippe å kjøpe ekstra radio når LRC er på plass. Snakka med læreren på Lysaker kurssenter for noen uker sida, og han fortalte at de bruker litt tid på å vise hvordan man kan bruke radioamatørutstyr på de maritime frekvensene.

Noen som kan forklare HVORFOR man som radioamatør ikke skulle kunne løse LRC uten videre? Hva er det man lærer på LRC-kurs, som stort sett ikke finnes, som man ikke lærer til radioamatørlappen?

Du får mere teknisk undervisning på amatörradio kurset.

LRC for min del var mye digital programmering på DSC kanalene på HF-båndet, procedyrer, prioritering osv.

Mayday/PAN/Securite meldinger både på DSC kanaler med etterfölgende voice på samme bånd, men annen freq.

Hvem skal kvittere, hvem skal videresende, hvilken rekkefölge skal dette foregå osv osv. Men det var også mye teknikk. Utbredelse av radiobölger, polariseringer av radiobölger/antenner, D, E, og F skiktet som reflekterer og absorberer bölgene. Hvilken freq skal man bruke til hvilken tid på dögnet osv.

Undervisning i tabeller og manualer fra ITU. List of coast stationer osv. Inndelning av sjöområder for radiobruk, Navtex etc. Hvem sender hva og når.....

@Sjøfuglen: Joa, men mye av dette (alt?) er jo pensum til radioamatørlappen? Og det som ikke er pensum der, er vel greit dekket gjennom SRC? synes det er litt bortkastet med et eget LRC-kurs, hvis man BÅDE har SRC og radioamatørlappen.... Og i mitt tilfelle; også D5LA...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

@Sjøfuglen: Joa, men mye av dette (alt?) er jo pensum til radioamatørlappen? Og det som ikke er pensum der, er vel greit dekket gjennom SRC? synes det er litt bortkastet med et eget LRC-kurs, hvis man BÅDE har SRC og radioamatørlappen.... Og i mitt tilfelle; også D5LA...

Forstår dine synspunkter, men dette er sertifikater!

LRC gir deg rett til å operere på kommersielle marine MF/HF freq/kanaler. Amatör certifikat gir deg bare rettigheter til å sende på amatörfrekvenser. Uten LRC får du ikke kalle opp en kommersiell kyststasjon.

LRC opererer på f.eks 8-12-16 Mhz båndet, mens amatörene er på 7-10-14 Mhz.

Amatör radioer er ikke åpne for alle freq., men kan selvfölgelig fixes for dette :giggle:

LRC er med andre ord et kommersiellt sertifikat, hvor du oppgir ditt accounting nbr ved bestilling av f.eks telefonsamtale.

For oss med LRC er dette NO01

Men for samband med andre båter under langfart fungerer amatörbåndet utmerket. Også for nedlasting av meteorlogi og evt. e-post via modem.

Er vel ikke helt presist å kalle LRC for et kommersielt sertifikat. Slik jeg har forstått dette er SRC og LRC ment for fritidsbåter, mens de tilsvarende for skipsfarten er ROC og GOC. Se her: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=3326

Nei, du har rett. Dette er ikke ROC/GOC, men LRC gir deg rett til å sende på kommersielle MF/HF marine frekvenser.

Det kan du ikke med amatörsertifikater.

Redigert av sjöfugelen (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

@Grawis:

Da er amatørlappen i boks ved hjelp av metoden "The noble art of passing an exam without really studying".

73 de LA2LUA

Gratulerer med amatörlappen!!

Da har du world wide kommunikasjon.

Her er et utdrag fra innboxen i e-posten systemet mitt fra turen i sommer. Seilte til Spania.Alt via kortbölgen. GRATIS :smiley:

GFS= GRIB filer

Brukte ofte LA3F/Follo som "kyststasjon". Rekker over hele Europa ihvertfall, sikkert lengre også.

bilde

Jeg bruker det så fort jeg er i båten....rett eller feil vet ikke :smiley: , men det gir veldi bra respons i andre enden, mange som tykker det er kul.

en del sier att MM bare skal brukes på int farvann, men lærern vi hadde, sa vi skulle bruke det så fort vi var ombord. Tror ikke det er så farli, hverken det ene eller det andre...så længe du har riktig 'call-sign' forøvrig

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...