Jump to content

Interiør LED lamper 12V, 2100K lysvarme, hvor skaffe ?

mateco

Recommended Posts

...................

Ellers tor jeg at det nok kommer varmere lys etterhvert som tiden skrider frem. Det er jo ikke så lenge siden det ble forbud mot produksjon og import av glødetråd, så da kommer nok nyutviklingen etterhvert som omsetningen øker.

Du har helt sikkert rett i dine antagelser. Utviklingen går fremover. I mellomtiden kan det virke som leverandører prøver å bli kvitt "gammel" teknologi. Påfallende at korrekt temperaturverdi er fraværende eller ikke oppgitt på mange LED-produkter.

For noen år tilbake så lå vil til ankers inne i en nordmørsfjord.

I løpet av kvelden kom en aluminium seilbåt og la seg til ankers like ved. Eieren, med dame, hadde tydeligvis vært tidlig ute når det gjaldt LED-lys. Absolutt alt de hadde av belysning var av typen "Blå-hvitt" LED. Trodde kanskje det var dekkslys mot det tilsynelatende ubehandlede aluminiumen som gjorde inntrykket Men når det var slukket så kunne vi tydelig skimte det blå-hvite skimmeret også bak gluggene.

Syntes synd på de da kvelden kom. Noe så u-koselig lys skal man jammen lete lenge etter !!! De må ha skimtet hverandres blod-årer der de satt i det grelle lyset!

Uffameg tenkte jeg og bestemte meg selv for at slikt lys skulle vi aldri ha i vår båt !!!!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

De skimtet nok neppe hverandres blodårer, da hele poenget med blått "narkolys" er at narkomane ikke skal se blodårene og sette sprøyte :wink:

Ellers slår det meg at det kanskje er vi i norden som er mest opptatt av koselig/varmt lys. I sydligere strøk i Europa, Afrika og Asia bruker man stort sett blåhvite lysrør og sparepærer over alt...

Helt riktig. I varmere strøk prefereres faktisk det kalde lyset. Vi har større kjøpekraft og derfor et marked for produsentene, men ikke et veldig stort marked og utvikingen går derfor ikke nødvendigvis så raskt i "vår" tretning som ønskelig.

Ellers ser jeg Eureka (prosjekttråden) har oppnådd en del med valg av lampeskjermer.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

....................

Skal forsøke å få tatt noen glødepære-sammenlignbare bilder i morgen når jeg har fått fatt i den nevnte LED-pæra. Så får vi se om det er noen hensikt i en evt. modifisering.

Bjørn

Da har jeg anskaffet en LED pære fra Jula. Riktignok ikke den jeg har nevnt tidligere, men en litt mindre med E14 sokkel, 230VAC, 60lm 2100K:

http://www.jula.no/pare-led-e14-60-lm-420579

Denne lampa har jeg fotografert i bruk sammen med en E14 "komfyr-lampe" ordinær glødepære 230VAC, 15W. Her de to fotografert før test:

ltest-5.jpg

Her et foto fra testen hvor lampene lyser mot lysebrunt tre-imitert linoleum og et hvitt ark hvor pærene er idendifisert som henholdsvis A og B:

ltest-1.jpg

Og her er pærene byttet om på de to lampene:

ltest-2.jpg

Fotoene er tatt med stativ, auto-blender/tid !!

Så spør jeg panelet her inne:

Hvilken tror dere er LED-pæren (A eller B) og hvilken tror dere er Glødepære (A eller B) ??

Spent på om utfallet !!

Bjørn

Adi og Mix, dere har selvfølgelig rett.

A er den ordinære glødepæra mens B er LED-pæren.

ltest-4.jpg

Om man studerer de to "test"-fotoene nøye så vil man, hvor LED-lampa er plassert, kunne se antydning til et grønnskjær i reflekterende lys fra skjermene mot underlaget.

Her er imidlertid skjermene fjernet:

ltest-3.jpg

Fotoet vil vel ikke være helt som virkeligheten !!

Nå skal jeg forsøke en liten demontering av selve LED-pæra for å måle diverse punkter og for å se hvordan den ser ut inni !

Bjørn

Guest Kaptein Fredrik

I pærene er det en del elektronikk, blandt annet kondensator, likeretter, spole og spenningsregulator. Du kan bygge om pæra ganske enkelt til å gå på 12 volt, men det krever at du har en regulator for 12 volt og ikke 230. Jeg prøvde det på en pære og da fant jeg ut at regulatoren ga ut 5 volt til lysdiodene.

3W-LED-buld-inside-small.jpg

.................... Litt greiere å kjøpe ferdig?

Les deg opp til begynnelsen av tråden !

Da vil du finne ut produktet som etterlyses ikke er så lett å finne på dagens marked !

Når det er sagt. Det er kommet mange forslag og erfaringer i flere innlegg her inne, men felles for de alle er at ingen oppfyller de kriterier som forutsettes i starten av tråden. Nemlig LED 12 VDC 2100K (eller mindre).

Har selv vurdert en spot-light pakke fra Jula som jeg setter høyere.

http://www.jula.no/s...-pakning-423263

Disse 10 LED-spottene har 2700K som tempverdi, er vanntette, og drives av 12V.

Men som sagt innledningsvis så etterlyses 12V LED med en temperaturverdi på 2100K eller lavere. Nettopp for å gjøre interiørbelysningen litt mere behagelig!

Når det gjelder arbeidet som legges ned så vil jeg ikke si at det er så betydelig. Man lærer jo noe hele tiden, og kanskje kan erfaringene hjelpe andre som måtte ha samme ønsket. Nemlig å skape et bedre/koselig interiørbelysning med LED.

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Det du må huske på Mateco er at ikke alle 12V led tåler 14,4V som dynamoen leverer.

Kjøpte noen led lamper på Biltema til gamlebåten vår og de lyste fint når spenningen låg på 12-12,8V, men når lader eller dynamo leverte 14-15V begynte de med skjenerende blinking.

Men det kan vel løses med en dc-dc converter

Har aldri tenkt på dette som en aktuell problemstilling. La opp en ny kraftig dimensjonert kurs i sommer for strøm nok til større forbrukere. Målte på denne bare under landligge. Bør muligens krype frem med voltmeteret når motoren har høyt turtall, da?

Det du må huske på Mateco er at ikke alle 12V led tåler 14,4V som dynamoen leverer.

Kjøpte noen led lamper på Biltema til gamlebåten vår og de lyste fint når spenningen låg på 12-12,8V, men når lader eller dynamo leverte 14-15V begynte de med skjenerende blinking.

Det kan godt være at enkelte LED lamper ikke tåler noe særlig variasjoner på spenningen, men jeg har et helt annet inntrykk av dagens LED-erstatnings pærer for 12V !

Se bare på dette utvalget fra Sparelys.no

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=38&vmcchk=1&Itemid=38

(Bla ned på siden og trykk på "produktdetaljer")

Def fleste pærene har oppgitt et ganske så stort drifts-spenningsområdet, enkelte så stort som 8-30 V..

Noe man også bør være OBS på er at enkelte LED-lamper kan gi radio-forstyrrelser som kan skape problemer, og da spesielt sårbare digitale radiosignaler brukt til TV-dekoder/Internett -trafikk!

Bjørn

Hjemme har jeg nå etter hvert en salig blanding av LED. halogen og glødelamper. Og fargetemperaturen varierer en del, men ikke så mye. Jeg fikset og trikset litt med å ta bilder av en nøytral hvit flate i RAW-format med forskjellige lyskilder for så via bildebehandling å finne frem til fargetemperaturen for hver lampe. Og her er resultatet. Avvikene er ikke hverken store eller særlig synbare, men LED-pæren fra CO hadde et stikk av rødt selv om lyset ikke virket varmere.

kelvin_gloed.jpgkelvin_spar.jpg

kelvin_led_co.jpgkelvin_halogen.jpg

Jeg fant så frem en ring med LED's jeg kjøpte fra Deal Extreme for ikke lenge siden. Den var egentlig beregnet å henge i taket på teltet på tur, men jeg trer den på kameralinsen for å få jevnt lys ved macro-fotogravering av tekniske detaljer. At den da gir ekstremt kaldt lys, betyr ikke noe da jeg retter opp det i billedbehandlingen. Den andre har jeg også kjøpt fra Deal Extreme for å ha i taklamper ol. i båten. Jeg har allerede en slik i en leselampe i båten, og den gir et sterkt og svært behagelig hvitt til gulhvitt leselys.

kelvin_camping.jpgkelvin_dx.jpg

Disse målingene er ikke 'vitenskapelige' med kostbar lysmåler, men jeg tror resultatene egentlig er ganske bra.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan jo legge til at om en skal bruke strips kan en også velge RGB-dioder med fjernkontroll. En rgb diode lyser med 3 forskjellige farger og man kan da velge den fargetemperatur en selv vil. Har montert Led strips mange steder i båten min og er storfornøyd med det. Også taklamper er innmaten rivi ut og erstattet med strips. Fungerer helt pefekt etter min mening. Har også brukt dimmeren som Mateco linket til i innlegg 5, bygget inn switchen i en teaklist.

taklampe under hardtop:

20111110_155053_320.jpg

20111110_160256_968.jpg

Taklampe inne i cabin:

20111109_175322_947.jpg

YOUTUBEVIDEOER:

.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Mateco, jeg er klar over at det finnes led som tåler 8-30V, men den 10 pack'en med led fra Jula er beregnet på en 230V/12V omformer.

Fjerner du omformeren og kobler de direkte på nettet ombord med 14V kan du få problemer med enkelte typer led.

Men nok om det :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...