Jump to content

Finnes det syrefaste bolter med ekstra stort hode


Tallisman

Recommended Posts

Jeg må skifte skruer i mine bennet trimplan pågrunn av att skruene som flapsene er montert med er begynt og svette inn sjøvann. det som er brukt fra før er vanlige rustfrie karrosseriskruer Jeg ser for meg og bruke bolter på og ha skive og mutter på innsiden i den forbindelse kunne jeg tenkt meg bolter med ekstra stort hode for og få en større anleggsflate for att dette vil da holde bedre tett mot vannintrengning. Noen som hvet om det finnes bolter med ekstra vidt hode.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er vognbolter så uegnet for dette ? De skal finnes i syrefast A4.

Bortsett fra at firkanten blir presset inn i plasten hvis metallplaten den skal gjennom ikke er tykk nok (hvis hodet skal være på utsiden av båten da).

 

317933-jpg.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vognbolter er ikke egnet til dette.. Problemet er vel at det svetter inn vann ved skruene og ikke at de ikke sitter godt nok. Dette tyder på at det ikke er brukt tettemiddel ved montering. Skru ut skruene og trykk inn litt marint tettelim i hullenne, så skrur du bare inn de gamle skruene. Dette må du gjøre også om du velger gjennomgående bolter, det er ikke størrelsen på skruens hode som skal avgjøre om monteringen blir tett.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg gjør når jeg monterer trimplan.(det er blitt mange). Er: Bore opp hullene med 4mm bor. Skruen jeg bruker er 4.8 x 25mm.Pan head.

-Lager en liten forsenkning i hvert hull. Det er for at ikke det skal sprekke i gelcoaten

-Fyller hullet med simpson CA. ( MS polymer lim )

-Skrur skruen på plass. Da tyter det lim ut som jeg vasker bort.

 

Jeg ville også holdt meg langt unna vognbolter. Jeg synes de snurrer når de ikke skal.

Og får du feste kan du stramme for hardt og knuse glassfiberen.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man monterer trimplan på en planende båt er ofte akterspeilet over 50mm tykt.

Jeg mener at når bennet sender med slike skruer er dette godt nok.

 

Dessuten kan skrogbunnen være så tykk på større båter at skruene aldri vil komme igjennom, men vil fortsette inn i skrogbunnen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du føler det er dårlig hold i skruer som står i idag, kan du gå opp en millimeter i tykkelse på skruer. Sjekk evt om du bør forsenke hull i trimplan noe mer. Bor opp med passende bor (litt mindre enn skruer), kjør inn godt med marine silikon / tetningsmasse og skru til slik at skruer sitter godt - men ikke "overskru". Dette skal være mer enn godt nok for å få tett båt, har montert utvendig svinger til ekkolodd slik. Tett som bare det :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

6,3 mm torx er det jeg har brukt i det siste til trimplan.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...