småbåtentusiasten Startet 30.November.2012 Link til dette innlegget Startet 30.November.2012 Lurer på om jeg skal legge inn en liten varmekilde ii bunnen nnenfor motor-lokket for å holde kondensen unna? Alternativt sette inn en fuktoppsuger som en kopp/bøtte med "tørrbollen"? Er utenborsmotor-forgassere bygget i så godt metall at de kondens knapt korroderer dem? (Yamaha / Honda / Mercury) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Når jeg en gang i forrige årtusen jobbet på et Påhengsmotorverksted, lagret vi påhengere fra kunder på en love uten spesielt mye oppvarming og det var ofte under null der. Det vi gjorde før lagring, var å kjøre motorene en stund i ferskvann i prøvekaret og så koble fra bensinslangen. Når vi antok at det begynte å nærme seg lite bensin i filteret, sprutet vi fosfatfri olje inn i forgasseren.. .da begynner det å ryke av eksosen selvfølgelig og da var det på tiden å kvele motoren med å trekke ut choken. Da var forgasser og resten av forbrenningsdelen godt innsauset med med et lite lag olje. Deretter var det å la motoren stå tørt og varmt til dagen etter. Da sprøytet vi den ned med CRC over alt hvor vi kom til. Det er fuktighetsfortrengende og lager et skikt som gjør det lite sannsynlig at fuktighet slipper til og lager skader før neste sesong. Motor ble på våren, tørket ren og så kjørt i prøvekaret til en god stund så den startet lett og ikke røyk og var tungstartet når eieren skulle starte sesongen. Det er heller ingen grunn til å lagre den med motorlokket på om du ellers har ventilasjon i lokalet den skal lagres om du ikke vil ha kondens under motordekslet. Om dette fungerer med dagens Påhengere, skal jeg ikke banne på, men dette var fremgangsmåten før. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Søringen Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Bensin er som kjent et petroleumsprodukt, så bensinen i seg selv lager ikke korrosjonsskade. Ser en i flottørhus til eldre forgassere, kan en kanskje se visse spor etter at det har stått litt vann i flottørhuset. Men ikke noe som fører til problem. En liten skvett kondensfjerner kan være lurt å tilsette i bensintank vår / høst. Ved vanlig vinteropplag kjører jeg motoren i ferskvann, skifter motor-/gearolje og sprayer over med WD40 e.l. Men bekymrer meg ikke over forgasser så fremt motoren bare skal lagres noen måneder. Pleier bruke litt kondensfjerner i bensintank ved temperaturer under 5 grader. Skal en være veldig forsiktig / omsorgsfull kan en god regel være å enten starte motoren med jevne mellomrom for å få fersk bensin fram til forgasser, eller la motoren svive til den dauer slik at bensin i forgasser forbrukes, og evt skru ut dreneringsskrue for å tømme flottørhus helt. Da slipper en at forgasser "tettes" av avleiringer som blir igjen når bensin fordamper i forgasser. Vil si at dette er et langt større problem i forgassere som blir stående over tid enn korrosjonsproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Påhengeren min har vært lagret i uteboden 3 meter fra sjøen i Strömstad i 10 år. Hittil har den ikke rustet. Den blir ikke brukt hvert år. Men når jeg drar den i gang, så starter den på tredje draget. Når den blir satt vekk, så kjøres den i ferskvann. Siste delen av kjøringen skjer med stengt besintilførsel til motoren stopper av seg selv. Sprayer over med 556 eller tilsvarende. Og så står den der noen år igjen.... 5 hk kvalitetsmotor fra Mariner (Yanmar). Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Det er veksling mellom varmt og kald som er problemet og det oppstår kondens.. Om det er kaldt men luftig er det ikke noe problem. Fuktighet er generelt dårlig for alle overflater og mekaniske ting. Selv lagrer jeg båten i et tørt og luftig naust og det har aldrig vært problemer med korosjon av noe slag Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
DieselDahl Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Fogging oil er anbefalt å bruke til preservering av motorer, både innenbords og utenbords. WD40, CRC556 o.l er ikke spesiellt godt egnet til dette da den ikke varer lenge nok, den tørker raskt ut og motoren er da ubeskyttet. Kondensfjerner er heller ikke å anbefale, den gjør at vann blander seg med bensinen og fungerer hvis du bruker opp bensinen (med vann) innen kort tid. Lar du den stå øker du vanninnholdet. Drenér heller flottørkammeret. En fuktsluker i rommet som motoren oppbevares er en billig investering. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 På utenbordsmotorer har jeg alltid brukt foggingoil for å "kvele" motoren (innvendig preservering), CRC-666 til spraying over alt under motorlokket og aldri opplevd noen uttørking, tvert derimot må jeg tørke av/opp når våren kommer. Før motoren/e blir ferskvannskjørt og satt vekk for vinteren har jeg dertil egnet fluidum, konserveringsmiddel, i bensintanken. Aldri tømt/drenert noe av drivstoffsystemet, og aldri hatt noe oppstartproblem på våren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Helt riktig Mouche, CRC 6-66 er laget for dette, 5-56 er noe helt annet. Konserveringsmiddel i tanken er sikkert bra, må ikke forveksles med kondensfjerner. Så flott at du ikke har hatt noen startproblemer, det er allikevel mange som har vann i flottørkammeret og drenering her er hensiktsmessig før opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Ang bensin og kondensfjerner! de store oljeselkapene tillsetter i dag 5% etanol i all vanlig blyfri 95 på alle vanlige bensinstasjoner. Bensin til marinaer tilsettes ikke denne etanolen, Så om man til vanlig fyller på bensinstasjon så spør betjeningen om deres bensin inneholder etanol. Om de sier nei, spør om de er helt sikker. Tror nok det er en del der også som ikke vet men gi dere ikke før dere får ett svar fra en der som vet :-) Shell og Statoil tilsetter ihvertfall etanol i sin bensin, litt usikker på resten men spør dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 PÅ hytta hadde min far en 5HK Johnson, ca.1970-modell. I 1975 eller deromkring begynte Johnson'en å slå seg vrang: Tung å starte, gikk ikke på tomgang, dårlig trekkraft. I et av forsøkene på å starte røyk fjæra i startapparatet. En Suzuki 5HK ble anskaffet, og Johnson'en ble henvist til et liv innunder naustgulvet. I 2000 overtok jeg hytta. I 2005 fant jeg igjen den gamle Johnson'en. Tok den frem for å kaste den, men tenkte at jeg ville plukke den i biter for å se hvordan det så ut etter tredve års lagring under naustgulvet. Kom inn i forgasseren og oppdaget en metalltråd, det så ut som en enkelt tråd fra en dott stålull, som tettet dysa som kom ifra flottørkammeret. Denne ble fjernet, og forgasseren forøvrig ble gjort ren. Ny startfjær var innkjøpt på 90-tallet. Denne ble nå satt inn i startapparatet. Motoren ble tørnet noen ganger med motorolje inne i sylinderne , bensin ble fylt opp og motoren startet uten videre problemer. Tilogmed impelleren i vannpumpa som hadde stått i ro i over tredve år virket. Det må her legges til at motoren hadde bare vært kjørt i ferskvann. Nå bruker jeg denne motoren på gummibåtren min. Min konklusjon er dette med vinterkonservering er vel litt overdrevet. Denne motoren ble ikke konservert på noen måte. Den har ligget under gulvet i tredve år i temperaturer mellom +25 og -20, og startet med en gang det opprinnelige problemet var fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Har heller ikke gjort så mye med forgasser på utenbords som skal stå noen måneder. Men periodevis lønner det seg å rense hele bensinsystemet, bl.a. har jeg sett i bensintanker at disse er fulle av skikkelig "guffe". Så ved service hender det jeg tømmer også bensintanken, og tar de siste literne på 1,5 liter klare plastflasker for å se hvordan siste bensin ser ut. Kondens / guffe i forgasser har jo ofte opplevd på mopeder og MC. Bruk av kondensfjerner regelmessig ved temp under 5 grader har hjulpet veldig på familie-mopeden. Vinterkonserveringen på vår 25 hk E-tec er veldig kjekk, på med høyt turtallspak 15 sek, av igjen 15 sek, så på med spak og motoren sviver til den dauer. Da er motoren godt oljet inn, og har det godt fram til våren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.