Jump to content

Forslag til skjærgårdsjeep ønskes, og er dette riktig tidspunkt?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har fått en skade på min gode, gamle sliter etter et kraftig uvær (ja, det var en meget god grunn til at den ennå lå ute, og jeg sjekket fortøyningene sist for et par uker siden), og ifølge verkstedet er det 99 % sannsynlig at den blir vraket. Så da må jeg visst ut og kjøpe noe nytt. Og da vil jeg slå litt om, siden behovene og ønskene har forandret seg litt på de drøyt ti årene som har gått siden jeg kjøpte den forrige. Kriteriene er:

 

1. 18-20 fot

2. Minst 35 knops toppfart

3. Grei å bruke til teinefiske (og dermed ryker masse båter som nesten ikke har plass på dørken)

4. Stødig, stabil og ikke altfor rask til å trekke sprut, så ikke fruen får spader hvis det er litt bølger

5. Sterk og rask nok til å trekke opp mine 95 kilo på vannski

 

I tillegg vil jeg være en sviker mot det jeg til nå alltid har hatt, Yamaha totaktere, og få en firetakter som bråker mindre (også et av fruens ønsker), drikker mindre og fungerer bedre på lav fart (dorging og posisjonering når jeg trekker teiner). Mercurys 115 EFI virker ikke så verst. Eller er kanskje nyere totaktere blitt så gode at de ikke bråker så mye mer og drikker så mye mer?

 

Så er det noen som har et forslag til hva som kunne passe inn (jeg har tatt runden på Finn og ikke funnet noe som er midt i blinken, det nærmeste er kanskje Quicksilver, men den er 17 fot og virker litt smal. Ellers likte jeg en finsk Collage 20 Offshore med en del morsomt ekstrautstyr, bortsett fra én ting: Den hadde ikke vindskjerm, og jeg tror ikke 40 knop uten vindskjerm er noen fornøyelse. Dessuten vil det ikke være noen beskyttelse mot sprut, så det virket lite hensiktsmessig. Og er det riktig tidspunkt å finne noe nå? Utvalget er nok større til våren, men prisene er kanskje på det laveste så langt utenfor sesongen? Jeg skal nok finne en plass å sette den i vinter, og jeg kjøper like godt nå som senere. Forslag og innspill mottas med takk!

Link to post

Hvilket prisnivå tenker du?

 

Ang. punkt 5, så vil vel alle båter som oppfyller punkt 1 og 2 også oppfylle dette punktet. Du trenger vel heller ikke svike helt når det gjelder motorvalg? Yamaha lager da gode 4-taktere.

 

Etter kriteriene dine så syns jeg det virker som en Rana 20 med 115hk hadde passet bra.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

hva slags innredning vil du ha? senterkonsoll eller sidemonter...?

 

skulle jeg selv hatt noe i den klassen så hadde Askeladden 535 / 565 nok vært temmelig interessante

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Littmild, Glemte å si prisen, ja. Var litt trøtt da jeg la inn det innlegget... Maks 120 000 for å beholde husfreden... Problemet er at det vel er få modeller i Norge som er levert med Yamaha, og folk bytter sjelden motor på båtene sine nå. Rana 20 har litt for mye arbeidspreg, det er ikke mye annet enn dekksplass der. Hadde det ikke vært for at dette også skal være familie/turbåt, ville den nok ligget høyt på lista, hvis det var noen i prisklassen. Tenkte egentlig ikke på å legge det inn, for jeg trodde alle på den størrelsen hadde det, men det bør være plass til seks voksne på ordentlige sitteplasser.

 

Ivar, senter er jo det fineste, men det er få med det i min prisklasse, tror jeg. Askeladden 565 ville vært topp, men er nok for dyr. 535 er vel en bowrider. Eller fins det skjærgårdsjeep av den også? Jeg har bare sett bowridere i det jeg har sjekket. Det var for øvrig en Askeladden 475 jeg hadde/har (fram til det er 100 % avklart om den blir skrotet, og ikke bare 99 %).

Link to post

Stemmer, ser det nå. 525 Excel. Men jeg lurer på noe: Er det skjedd noe drastisk med totaktere? Jeg ser at de sitter på ganske mange båter (særlig Evinrude og Mercury), og jeg syntes ikke jeg har hørt en totakter på sjøen på mange år, unntatt min egen. Låter de annerledes nå, med mindre bråk, og bruker de mindre?

Link to post

Har sett etter en noenlunde tilsvarende båt sjøl. En båt som kan brukes til teine-/sportsfiske, men som også duger til turer med fruen i fint vær, og der det er mer vindbeskyttelse enn én enkel vindskjerm. Er ikke lett å finne en båt som vil fungere 100 % til alle formål.

 

En teinebåt bør ha liten planingsterskel (fordel i tung sjø), liten vindavdrift (solid kjøl), bred (stødig), god dørkplass. Da mister en mulighet for høy fart, og skroget blir ofte mer "slagete" pga mangel på skarpt skrog (lite v-bunn).

 

En rask båt med god vindbeskyttelse fører ofte til mer tungvint å bevege seg rundt i båten, stor avdrift pga mangel på kjøl, mer markert planingsterskel (som er noe dritt hvis en vil gå med halvplanerfart).

 

Jeg så en del på båten under, Rana 540 SL. Gjør god fart med forholdsvis moderat motor, grei dobbel styrekonsoll, grei sittebenk mtp å bevege seg i båt, men ettersom jeg har fått tilbakemeldinger på her på forumet (se: erfaringer rana 540) driver den mye ved vind. Båten er heller ikke så ille dyr, men avhenging av motorstørrelse. Selges ofte med Yamaha 4-takt, mitt valg hvis skulle hatt ny motor.

 

Bruker sjøl båt ut mot ubeskyttede farvann, og avdrift pga vind er veldig frustrerende for min del. Dermed er Rana 540 uaktuell. Jeg vil også være fornøyd med en marsjfart på 16 - 20 knop, da jeg sjelden skal gå så fryktelig langt. Synes jeg gjør god nok fart med dette. Har hatt en Uttern D55 med 115 hk, toppfart 38 knop, men gikk 99 % av tiden i dorgefart / marsj 18 - 22 knop. Synes også båten slo en del hvis noe bølger. Så min erfaring er at en uansett må ned i fart hvis sjø, hvis ikke større / tyngre / veldig v-bunn.

 

De båtene jeg har sett mest på i senere tid, er Hansvik 18 HT Turfisker, Rana 530 HT, Smartliner 19 HT. Smartlineren kommer snart også i en versjon med senterkonsoll, med beskyttelse for 2 personer. Ser ikke så dum ut. Disse båtene gjør en ca 25 - 28 knop med 50 hk, har en viss kjøl, og er forholdsvis romslige og stødige. Hardtoppen beskytter mot vind og sjøsprøyt. Greie båter også mtp turer med madammen. Hansvik / Rana bør ha kalesje pga ikke selvlens, det er et minus. Men tror greit å montere elektrisk lensepumpe. Får se hva jeg ender opp med, kan jo bli noe HELT annet...

 

l3rvb2xzl3bob3rvywxidw1fdmlldy9jdxn0b21lci9pbwcvmzi0ni9tzwrpdw0ylzmyndy0ns5qcgcvq3jvcc8_ed0wjnk9mcz3awr0ad02ndamagvpz2h0ptqynq.jpg

Link to post

Stemmer, ser det nå. 525 Excel. Men jeg lurer på noe: Er det skjedd noe drastisk med totaktere? Jeg ser at de sitter på ganske mange båter (særlig Evinrude og Mercury), og jeg syntes ikke jeg har hørt en totakter på sjøen på mange år, unntatt min egen. Låter de annerledes nå med mindre bråk, og bruker de mindre?

Ja det har skjedd en god del helt siden slutten av 90-tallet med Mercury Optimax og Tohatsu TLDI, fulgt av Evinrude E-tec som jo har blitt en suksess kan man si.

Forbruket er kommet nedimot på nivå med 4-takterne, og støynivået også iallefall på turtall rundt marsjfart.

Vedlikehold er ofte enklere på disse motorene, særlig E-tec som har automatisk vinterkonservering og 3 års serviceintervall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette kan være en grei båt om du får den billigere http://www.finn.no/f...nnkode=38561495

 

Ser forresten ut som det er samme båten her, iallefall samme krybba den står på http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25276502

 

Jeg betalte 65 lapper inkl. frakt for min 2010 modell ny (uten motor naturligvis) men den var ikke helt perfekt finishmessig så litt småsparkling med gelcoat på noen luftblærer ble det. Så om jeg var heldig eller uheldig kan diskuteres.

Men den har gode fartsressurser med 90-115 hk motor og har fint skrog. E-tec 130 er nok bortimot den perfekte motoren om man har råd og tør (45 knop).

Konsollen er ganske stor og beskytter godt, og inneholder et stort lagringsrom foran, men den stjeler jo en del plass i båten.

Men om du ikke bor i nærheten av selger på nordvestlandet så er det kanskje verre, om da ikke prisen kan prutes lavere.

Jeg fikk tak i en 1,5 år gammel Honda 90 for ca 75.000 så totalt kom jeg opp i ca 140.000 for praktisk talt ny båt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Søringen, jeg tror nok Rana blir litt for arbeidsbåt i stilen. Fruen vil ha noe mer fancy, og siden jeg får velge mellom fornuftig og fancy, er jeg fornuftig og velger noe fancy! :saint:

 

Teerex, Navetten er fin på nesten alle måter, men det ser ut til å være for lite dekksplass til teiner for meg. Jeg har jobbet veldig mye med totaktere, så jeg er godt kjent med dem. Men jeg er litt tvilende til hvordan de funker som dorgemotorer (altså putring rundt omtrent på tomgang). Yamahaen min var ganske elendig til det, den trivdes mye bedre oppe i turtall. Er det blitt bedre? Jeg har sett på en 2003-modell Evinrude. Er det brukbare greier, eller er den for gammel til å være noe mer enn en gammeldags totakter?

 

Denne ville vært ganske perfekt for meg: http://www.finn.no/f...nnkode=36693381 Men den har ikke vindskjerm. Ellers kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe den, men det ville nok blitt tilnærmet krig på prutingen! :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

E-tec kom vel fra 2004 og utover så en 2003-modell kan være enten vanlig 2-takter eller Ficht/Di som var en forløper til E-tec (styr helst unna).

E-tec funker helt greit til småputring (jeg hadde en E-tec 50 hk tidligere) men en 4-takter går noe stillere på tomgang.

 

Micore 550 er en solid og bra båt men den fortjener 90-110 hk for å bli fornøyd :-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Buster XL eller Magnum kan passe godt til ditt bruk om du finner en til rett pris. Litt "røff" i utseende og finish, men de tåler en del sjø og er gode bruksbåter. Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ahamm, ikke helt ille, men jeg må over 35 knop (bragging rights...). Kunne minne om en litt mindre "arbeidspreget" Rana.

 

Tereex, synd, det var en båt med en sånn jeg likte stilen på. Får høre med dem hva slags motor det egentlig er. Eller sier bildet deg noe:

 

38_1640219859_xl.jpg

 

Kenneth, tror ikke det er mulig å få en en av Busterne til den prisen. Og den er nok litt for røff, er jeg redd. For lite sitteplasser foran også. Jeg er litt sær, ja... Jeg tittet litt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37649217 Aldri hørt om Silver Hawk før, men den går 35 knop, har en Suzuki 4-takter og ser slett ikke så verst ut. Men jeg vet jo ikke om de er noe tess i litt bølger.

Link to post

Det ser ut som en slik Evinrude Di (Ficht) V4 fra like før E-tec ble sluppet. Hvis prisen er rett så kan det jo være et bra kjøp, men det var visstnok et vesentlig framskritt (driftssikkerhet og vedlikeholdmessig) da E-tec ble introdusert året etter, selv om begge motorgenerasjoner deler prinsippet for direkte innsprøytning.

Noen erfaringer her http://www.epinions....P_V4_FICHT?sb=1

 

0.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stor nyhet! Lundins Marin har løst E-tec gåten :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=38507808

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er jo kjempekjekt å kunne justere opp 40-50, 75-90, 115-130, 150-200 osv. slik det har vært mulig med mange andre nyere motorer, særlig Mercury.

De fleste kommer i den situasjon at de ønsker litt mere krefter/fart en eller annen gang.

 

Jeg oppjusterte min 40 til 50 hk men det var en mere omfattende prosedyre. Jeg fikk tilfeldigvis tak i motorstyringsmodul og tilpassede injektorer fra en 50 hk men det er jo ikke noe man kommer over hver dag.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

1. 18-20 fot

2. Minst 35 knops toppfart

... Maks 120 000 for å beholde husfreden...

 

Matematikken og fysikken stemmer ikke i denne ligningen......for båtmodell X finnes ikke med overnevnte premisser..

 

Naturligvis kan man i teorien få tak i en gammel 20 fots tungtplanende båt med gammel motor som går i 35 knop, men da er den statistiske muligheten stor fpr at du må kjøpe ny motor eller at du får betydelige verkstedskostnader. I tilegg til til kjøpssummen på 120 000 bør du av hensyn til husfreden sette av et motorreservefond på 130 000 kr som er prisen for ny 115 hk.....

 

Med budsjett på 120 000 bør man kansje tenke lettplanende båt som klarer seg på 50 -70 hk og kanskje nøye seg med 30 knop.

 

Alternativt tatt et husråd...hvor man først som sist stter opp et realistisk budsjett på 180 000 - 250 000 for en ganske ny eller fabrikkny båt med de ønskede egenskaper.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

men det er jo kjøpers marked så muligheten er jo alltids til stede for at noe dukker opp i vinterkulda.

 

Denne var da veldig rimelig men den har du vel allerede sett kanskje http://www.finn.no/f...nnkode=37954552

 

Men her får du iallefall med en fin motor i den prisklassen http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37793690

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Oslofjord, Eh...så du den som var nesten, men bare manglet vindskjerm? Og så har vi jo denne: http://www.finn.no/f...nnkode=38484448 Står til 130, men å prute ned ti på vinteren burde være grei skuring. Det fins masse flere eksempler. Så jeg tror kanskje du ikke er helt oppdatert på prisnivået i markedet.

 

Teerex, det var enda to gode eksempler. Jeg har sett på de Quicksilver-båtene. Det ligger tre-fire stykker ute, og de er jo utrolig stilige! Jeg var litt i tvil fordi de har Optimax, som vel er totakter. Men likevel hvis nye totaktere er betydelig bedre enn de gamle, er det kanskje et alternativ.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Optimax er nok helt kurant, det er gjennomprøvd teknikk med lavere forbruk og støynivå enn tradisjonelle 2-taktere som ikke selges lengre pga. utslippskravene. Optimax kan forøvrig chippes opp i ytelse siden samme motor leveres i flere hk-versjoner. 90 hk blir 115 hk om man har behov for det.

http://lundinsmarin....adera/index.asp (de som også nå fikser E-tec) http://lundinsmarin.se/

 

Men den som heter SunCatcher er vel primært beregnet for soling, vet ikke om den har tilstrekkelig dørkareal for ditt formål. Ser også ut som det mangler en stol til passasjeren...

Scand 550 med Yamaha F100 har forøvrig innsprøytning, de gikk bort fra forgassere i 2005.

 

Her en test av aktuelle 90-100 hestere http://80.239.2.36/b...AF?OpenDocument

Synd at høyre side er avkuttet, kanskje for å få folk til å betale for fullversjonen. Men noe mening gir det da.

Men når jeg klipper og limer kommer all teksten med som ikke vises i mine nettlesere :yesnod:

Til og med de manglende tallene fra tabellen kommer med om jeg limer det inn i word, selv om det ikke blir helt oversiktelig (bruk liggende dokument).

Men som abonnent på båtmagasinet har jeg jo bladet med originaltesten i da.

 

"Yamaha F100 FORBRUKSVINNER! VÅR FAVORITT!

Lavest forbruk

Yamahas 100-hester kom allerede i 1999 sammen med en 80-hester. Begge var forgassermotorer. De er utrustet med doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Fra 2005 ble forgasserne erstattet med elektronisk drivstoffinnsprøyting"

 

.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

http://www.finn.no/f...eyword=ibiza 19

 

Hvis fart / design er viktigere enn egenskaper ved teinefiske, er Ibiza 19 et relevant alternativ. Også mtp prisgrensen du har satt. Ligger flere på finn.no nå, med rimelig nye motorer. Den med -05 Yamaha 90 hk 2 takt bør være midt i blinken hvis du ønsker Yamaha 2-takt. Er jo flott svev i disse triplene :yesnod:

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...