Mastiff Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Da er 99 % blitt til 100, og jeg får omtrent det båten og motoren er verd. Så da er det seriøs tenkning. Jeg må innrømme at jeg liker Wellcraften som ligger på Finn, men jeg er litt usikker på hvor gode de er på vannet. Er det virkelig ingen som kjenner til dem? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Så teit at du ikke Tittet mere på min da . Det er råeste sjøegenskapene du får Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 (redigert) det at 4 takter bruker 40 % mindre er bare tull det spørs på bruksområdet du bruker den Mye full gass så svelger det unna brukt mindre en Noen gang med min og 200 hk Redigert 6.Desember.2012 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 det at 4 takter bruker 40 % mindre er bare tull det spørs på bruksområdet du bruker den Nå var det jeg som nevnte det tallet og på hvilket turtall. Dette er basert på 8 års erfaring med en 115hk totakter mot en tilsvarende stor firetakter over fire år. På tomgang er forskjellen i prosent trolig langt større, på maks rpm noe mindre, men hvor mye av tiden tror du normale mennesker benytter maks rpm? 1%, 5%? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Er el ikke bare tull er det vel? Tror at om du henger en 200 hk 4takt på en lik båt som din bruker den en del mindre ved alle hastigheter.. Jeg har selv Yamaha totakt og den er en del tørstere enn 4taktere.. Riktignok en 130 hk.. Om det er 40 eller 20 % forskjell er vel litt forskjellig på turtallene.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
littmild Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 det at 4 takter bruker 40 % mindre er bare tull 40% høres omtrent riktig ut i min erfaring, med mitt bruk. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mouche Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Lurer på om ikke Jarle B er aldri så lite farget av det faktum at han har en båt til salgs med en noe tørst to-takter av eldre årgang? Jeg hadde i alle fall trolig vært det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Kaller du meg farget Haha ha Tro hva du vil men jeg er superoverasket over forbruket Og mouche . Vi har snakket om 2t vs 4t så du kan søke og se litt hva du skrev der? Jeg VET min til mitt bruk i kin båt brukte lite men som sagt. Gir man på litt er gjennomsnittet øket med engang Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Jada, vi snakker totakter versus firetakter, og jeg har hevdet en rekke ganger her at forskjellen er rundt 40% på marsjfart. Står fortsatt på det og som sagt basert på egne erfaringstall over en rekke år. Se rut som om jeg får en viss støtte på denne erfaringen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 ok - flott at noen har malen her så da sier vi det sånn skal utenlands og gir egentlig beng i både 2 og 4 takt før våren igjen ,så jeg får ha en god tur og riktig god jul til alle Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Søringen Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 (redigert) Test av 70 - 80 hestere Båtmagasinet mars 2005. Testbåt Buster XL (560 kg): Forbruk liter / nautisk mil 25 knop. Suzuki DF70 0,63 Yamaha 70B (tradisjonell 2-takt) 0,76 Evinrude E-tec 75 0,73 Honda BF75 0,71 Merc 75 Elpto (tradisjonell 2-takt) 0,80 Merc 75 Optimax 0,58 Yamaha F80 0,56 Ser en på verste 2-takter mot beste 4-takter, skiller det 42 %. (Merc 75 ELPTO mot Yamme F80) Ser en på Yamme 70 B mot Suzuki DF70 skiller det 20 %. Ser en beste 75 hk mot tørsteste 75 hk skiller det 38 % (Optimax mot ELPTO) Ser en Merc 75 Elpto mot Honda 75 hk skiller det bare 12 % Og Yamaha 70B er marginalt tørstere enn både Honda 75 og E-tec ved 25 knop, med denne båten. En ser at største motor går billigst, så forbruk motor vil avhenge hvor lett "ekvipasjen" går i sjøen ved marsjfart. Har bitt meg merke i flere tester, at forskjell i forbruk ved marsjfart ikke så stor som en kanskje skulle tro mellom 4-takt og eldre 2-taktskonstruksjoner. 2-takteren har her sitt optimale arbeidsområde. Men ser en samlet, med tomgangskjøring, rolig kjøring, mye opp og ned av plan, pluss noe marsjing / pådrag blir nok forskjellen fort stor. Men å si generelt at 2-taktere bruker 40 % mer enn 4-takt ved marsjfart blir feil. En ser at det mellom 4-takterne også varierer mye i forbruk. God Jul ja, Redigert 6.Desember.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 (redigert) Takk for det søringen Det var noe slik jeg tok på husken , og min 200 hk med et slikt skrog går så fort og lett i plan - halv gass og ett trekk røyk så er vi avgårde - ikke merker jeg noe spes forskjell alene eller 8 stk i båten heller , legger jeg sammen kostnadene på vedlikehold vs 4 takt er jeg vertfall kjempefornøyd Hadde jeg vært desperat hadde jeg vertfall ikke vært så dum og hevde den brukte lite hvis den ikke gjorde det , da er det bedre og holde kjeft vet ikke helt om jeg kan sammenligne med andre båter i samme størrelse og innenbordsmotor men flere dracoer og scand - nordkapp jeg har hatt svelget vesentlig mere - de slet bare og komme i plan bare så det er sagt har vi ikke kjørt veldig lange distanser , bare badet ,fisket og dratt litt tube - og ja med tube hengende etter i noen timer så jeg litt forskjell på bensinmåleren ja..... Redigert 6.Desember.2012 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Søringen Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Som du sier, sliter båten med å komme på plan RENNER jo bensinen gjennom, både når en skal opp i plan, og hvis en må kjøre mye gass for å holde i plan. Så det er ihvertfall viktig at en har stor nok motorkraft på båt til at en kommer raskt i plan, og at motoren går lett i planefart. De tradisjonelle 2-takterne er jo ofte også raske og spreke, så sjøl om liter / time ikke er alltid er så hyggelig lesning, så vil liter / nautisk mil ofte se bedre ut pga de holder høy fart sammenliknet med 4-taktere i samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 ......... pga de holder høy fart sammenliknet med 4-taktere i samme størrelse. Javel, og den påstanden har du belegg for? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Søringen Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Å, jada Fra samme test: Toppfart Mercury Elpto 75 35,6 knop Honda BF 75 31,5 knop Yamaha F80 34,6 knop Kan sikkert finne flere eksempler, hvis ytterligere dokumentasjon er ønsket. Men utviklingen går jo framover, mange av disse testene med tradisjonelle vendespylte totaktere mot firetakt er fra tidlig 2000 til 2006. De siste av disse tradisjonelle 2-takterne har jo blitt faset ut siden 2006 pga utslippskrav. Siden den gang har jo utviklingen av 4 taktere fortsatt. Spørsmålet da er jo om det er "rettferdig" å sammenlikne motorer fra -90/-medio 00 tallet med 2010 og nyere motorer??? En må jo da ta anskaffelsespris med i regnestykket. Er 4-takts fan sjøl etterhvert, men synes fakta er greit å forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Tar en til: Test 50 hestere, ViMenn Båt, bilag til nr 22/03 Båt: Hansvik 18 HT: Yamaha 50 G (2-takt) Toppfart 28,5 knop Forbruk toppfart / 2 pers 0,76 l/nm Yamaha F50 (4-takt) Toppfart 26,3 knop Forbruk toppfart / 2 pers 0,73 l/nm Fra omtalen av 50 G : "Bensinforbruket er høyt, men med lett båt blir det akseptabelt sett i forhold til distansen som tilbakelegges takket være den solide toppfarten. Med vekt tilsvarende 7 personer var forbruket heller ikke avskrekkende målt mot firetakterne i testen". Bør kanskje også nevne at Mercury 50 4-takt omtales slik: "Med vekter tilsvarende 7 personer slet motoren tungt. 8 personer orket motoren ikke". Var eneste motor som ikke klarte å få båten på plan med 8 pers, men denne motoren har jo utviklet seg til det bedre siden den gang. Men tester kan jo tolkes slik Fanden leser bibelen. Ser en på Johnson 50 2-takt, er forbruket ganske på trynet. Men dette er jo en antikk motor utviklet på 80 tallet. Yamaha og Mercury/Mariner vendespylte totaktere gjør en langt bedre figur både mtp fart og forbruk l/nm. Redigert 7.Desember.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Hvis du kjøper nå så rekker du å handle fra USA, der er det mye bra skjærgårdsjeeper. Jeg kjøpte selv en derfra tidligere i år og angrer ikke ett sekund - billig var det også. Bare å si ifra hvis du trenger mail til kontakter for frakt og CE merking. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
Søringen Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Enda en: Yamaha 9,9 totakt mot Yamaha F9,9 firetakt Forbruk max turtall minus 500 omdreininger/min (marsjfart): 4,2 liter / timer mot 3,4 l/t 23 % høyere sett mot l/t Ser vi derimot på liter / nautisk mil blir forholdet: 0,25 l/nm mot 0,22 12 % høyere sett mot l/nm Igjen pga totakteren gjør bedre fart ved marsjfart, 16,8 mot 15,2 knop. Toppfart henholdsvis 19,1 knop mot 17,0 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 (redigert) Ser en på Johnson 50 2-takt, er forbruket ganske på trynet. Men dette er jo en antikk motor utviklet på 80 tallet. Yamaha 50G debuterte vel som 60/70hk i 84 eller 85, ikke værst for en antikvitet :) Johnson motoren er vel endel eldre. Men ut fra min erfaring med disse så er de kjempetørste på full fart, straks mer moderate i forbruk på mer moderat kjøring. Og så har jo båten i testen noe å si, tipper Hansviken trives best med motorer med litt mer syl volum og moment. Men nå er vi vel på god tur off topic fra hva tråden egentlig handlet om Redigert 7.Desember.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Men nå er vi vel på god tur off topic fra hva tråden egentlig handlet om Ja, definitivt avsporet Men egentlig ganske interessant Jeg har ikke noe å forsvare hverken i ene eller andre retningen når det gjelder antall takter. Ser på ulike båter / motorer sjøl mtp evt båtkjøp, og leser derfor motortester med interesse. Av de båtmotorene jeg og nærmeste familie har hatt, er definitivt Yamaha F40 med injection min favoritt. En liten perle den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Den beste motoren i verden er den som jeg har nå Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Den er ikke min... Min stesønn som har den Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Per Jacobsen, takk for tilbudet, men det er neppe så veldig interessant i min prisklasse. HK-avgift og dill gjør at det ikke lønner seg å ta det inn fra Sverige engang. Det har dukket opp en White Shark på Finn, denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38754958 Den oppfyller jo egentlig alle kravene mine og har en veldig grei pris, bortsett fra at det ser ut som om det er en eldre, tradisjonell totakter på den, og dermed var den ute. Riktignok mangler den litt på kulhetsfaktoren, og bare 5 sitteplasser er jo svakt (16-foteren min hadde vel seks eller sju), men den er stor, kraftig, rask og har masse plass til teiner og styr. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Da har du jo igjen mye bensinpenger også;) den bruker nok litt suppe den der;) men så fin it ellers.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Ja, jeg er redd den kan være tørst. Men viktigere er støyen. Jeg kan jo ringe på den og høre hvor gammel motoren er. Da bør det være mulig å finne en test på nettet, iallfall i USA. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.