Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) Teerex, må kanskje revurdere synet mitt på totakere (som jeg alltid har hatt til nå, fram til fruens støykrav ble noe i retning av "jeg orker ikke å sitte på med den bråkete greia"). Jeg har ellers Yamaha totakere av motorsykler, og det samme har min sønn (en 125 importert fra Sverige). Så jeg har absolutt ikke noe prinsipielt imot totaktere hvis de klarer støykravene og ikke er altfor tørste. Men støyen betyr mye mer enn tørsten, noen liter i timen i forbruksforskjell blir ikke så enormt mye på en sommer. Og det med å chipe dem er jo veldig lovende, for jeg ser på noen båter med 90 Optimax. Har du noen som helst anelse om hva det koster å få en 90 til å bli en 115? Det står ikke noe på nettsiden. Søringen, det er absolutt en av dem jeg vurderer. Det er en del plass inni brønnen foran til teiner. Men jeg har alltid innbilt meg at man betaler en del på merket på Ibiza. Er jeg helt på jordet der? Trodde det var litt sånn "sossemerke". Nils1, det var veldig interessant! Kjører du teinene opp i sittebrønnen foran, eller hvordan gjør du det? Så klart en fra Hordaland har Askeladden... Akkurat den er nok i dyreste laget for meg, ut fra den eneste jeg ser på Finn nå. Men det var en flott båt! Redigert 2.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 tror det koster 5-6000 å chippe motorene. det er vel liksom en pris som er gjengs uansett bil, båt osv. De skal jo ha godt betalt for alle timene de har forsket fram metoden og dataprogrammene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Mulig Ibiza var et "fancy" merke tidligere, og at en betalte noe mer enn for tilsvarende båt fra andre merker. Men Ibiza er jo kjent for rimelig bra sjøegenskaper, selv om Yamarin etc nok har dratt fra. Har ikke erfaring med Ibiza sjøl, men har alltid synes det er flotte båter. Ser ikke ut som prisene på de som ligger på finn.no er så gale mtp hvilke motorer som står på. Ville hoppet over Evinrude Ficht. Har hatt en 115 hk Optimax for noen år siden (på en Uttern D55), var en grei motor det. Sprek, gikk ganske billig, og støyet ikke så ille. Var noe vibrasjoner ved tomgang / dorgefart. Eneste problemet jeg hadde, var at ei reim som bl.a. drev kompressor til insprøytningen rauk, og motoren ville ikke svive. Heldigvis skjedde dette ved vindstille og sol. I følge Sylinderservice, der vi kjøpte båt/motor, var det første gang de hadde hørt om dette. Hadde valget stått mellom Optimax og E-tec i samme størrelse, hadde jeg gått for E-tec. Sverger nå til 4-taktere sjøl, mtp mitt bruk. Pga mindre støy, lavt forbruk, ingen oljelukt ved fiske/stilleligge. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Min båt er jo akkurat det du ønsker bortsett fra motor. Jeg har Yamaha 2 takt 130 hk. 19 fot, 40 knop på topp. Drar opp mine 104 kilo på vannski med full båt, god plass forran uten solsengputene, stilig til fruen;) Eneste minuset er at den har litt liten vindskjærm.. Søk på sessa key largo 19. Fin stødig båt. Min selges til våren og går muligens ned mot 120000... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Teerex, det er jo bare småpenger i denne sammenhengen. Så da har det ikke noe å si om det er 90 eller 115, bare den støttes av chipping. Søringen, høres veldig greit ut. Fruen syns Ibiza er pene båter, og datteren min (husets minimoteblogger...) liker dem også. Så da rykker den et stykke fram. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) Optimax kjører på samme solide 3-syl. motorblokk fra 75-125 hk. 75 kan ikke chippes så mye opp som 90. Om 115 kan chippes noe oppover til 125 vet jeg ikke. E-tec kjører på 3-syl. lettvektere på 75/90 som passer godt på mindre båter, mens 115/130 er mere solide V4-blokker. Glemte forresten at disse oppgraderer Optimax i Norge, så slipper man å fore svenskene http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY.MARINER_OPTIMAX.html Redigert 2.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nils1 Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Nils1, det var veldig interessant! Kjører du teinene opp i sittebrønnen foran, eller hvordan gjør du det? Så klart en fra Hordaland har Askeladden... Akkurat den er nok i dyreste laget for meg, ut fra den eneste jeg ser på Finn nå. Men det var en flott båt! Har en elektrisk teinehaler ( avtagbar) på en brakett på SB side av sittebrønnen. Teiner og garn hales opp i sittebrønnen- fungerer utmerket Garna bakker jeg ut - setter garnstampen i baugen - bak pulpiten- så er det bare å gå til styreposisjonen og bakke pent -- så går det av seg selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Aha, teinehaler... da snakker vi halvproff fisker! Litt mer enn jeg vil satse for mine lenker med 4-5 krabbeteiner. Men da er det iallfall mulig! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/minitest-ibiza-19-sport Tok et søk "Test Ibiza 19" på nettet for moroskyld, og fant denne gamle testen i Båtmagasinet. Var jo mange god-ord her, og stort fartspotensiale Skroget er visst ganske likt (men nedskalert) Master Miami, det var jeg ikke klar over. Men dette er vel et av de beste skrogene som har blitt støpt her til lands. Miami`en er vel 670 cm lang, ca 22 fot. Lykke til med båt-jakten, er jo moro å kikke og studere en tid før det blir handel. Rette tida for det nå, når en kan sitte inne og fyre i peisen med god samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) Jo takk, den virker slett ikke dum ut fra det de sier der. Synd at det ikke ligger ute noen på Finn nå med en motor som jeg liker. Eventuelt måtte det vært den med en Yamaha 90 totakter som kan selges uten motor til 50 høvdinger. Men det koster jo noe med en brukbar motor. Glem den. Den var den eldre modellen, jeg vil ikke ha benk foran konsollen. Ville helst hatt den på Vesterøy, men 70-hesters høres litt for lite ut til den båten. 33 knop er ikke like gøy som over 40 med en 115! Og så spørs det om et verksted/firma går ned 30 000 fordi det er vinter. Og takk for det, jeg håper å finne noe mens det ennå er vinterpriser... Redigert 2.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ibiza 19 sport er en ganske smal båt, mer vekt på sportslige kjøreegenskaper enn innvendig plass. Til teinefiske og mer variert bruk ville jeg gått for noe med mer all-round egenskaper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Hmm... Det kan være noe i det. Det var denne fordømte balanseringen av forskjellige krav... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ja, nettopp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ibiza 19 er meget smal, rank og trang, men god i sjøen. I mine øyne lite egnet i forhold til trådstarters beskrivelse av bruk. Etter mange år med forskjellige skjærgårdsjeeper har jeg nå en bowrider og ikke snakk om å gå tilbake til skjærgårdsjeep! Jeg ville holdt meg til kurante merker på båt og motor da alt som kjøpes skal selges og da er det ikke minst Yamarine blant båtene jeg ville valgt, men Askeladden, Morgan og AMT er merkes som duger. Av motorer er det Yamaha og Suzuki som er førstevalget. Mine 2 cent! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Jeg har kjøpt tre båter i mitt liv og aldri solgt en eneste. Jeg bruker som regel flere måneder på å finne den riktige båten, og så bruker jeg den til det ikke er mer igjen av den. Men det kan kanskje stemme at Ibizaen ikke er helt perfekt for meg. Er det noen som kjenner til Wellcraft 190 CCF? Den så ut til å ha ganske god plass bak førerstolene. Den har riktignok sitteplasser foran styrekonsollen, men de ser ut til å være så lave at man kan leve med det. Og hvis teinene trekkes opp bak, er det ikke noe stort hinder. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) 1. kjøp denne http://www.finn.no/f...nnkode=38669184 2. finn en sprukken holk til 15-20 lapper og sett motoren på 3. du er i mål iallefall fartsmessig Redigert 2.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Moroklumpen... Og så er det jo "kun en motor til hver kunde". Og jeg som hadde tenkt å kjøpe ti! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) Men det var iallefall en knallpris uten tvil. Overliggerpris på DF140 i 2010 da jeg kjøpte motor var 10.000 mere. Så jeg hadde iallefall slått til på den om det hadde vært idag. Et rimeligere alternativ her, om de gir noen form for garanti på den da http://www.finn.no/f...nnkode=38401938 Den er jo litt lettere også. Men det er jo bare ca 20 lapper under en ny en. Redigert 2.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Sammen med en båt både jeg og fruen kan godta, vil nok disse motorene gå over det jeg har tenkt å bruke. Det er nok lettere å finne en brukbar pakkeløsning, tror du ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 (redigert) jo det er nok det prismessig, men en fabrikkny DF140 som freser fra det meste får man jo ikke da. Det er jo heller ikke alle båter som er godkjent 140 hk (Navetten min er merkelig nok det). DF140 veier forresten det samme som den gamle DF90/115, dvs. under 190 kg. Men klart, om man finner en båt man liker men med gammal eller "feil type" motor og liker å pusle med motormontering så er det jo mulig å få noe for den gamle motorn. Redigert 2.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Jeg har vel aldri eid en ny motor i mitt liv, men jeg har hatt mye mindre problemer med dem enn med biler! Så akkurat om motoren er ny eller gammel bekymrer meg ikke så mye. Og jeg vil absolutt ikke kjøpe noe der jeg må selge noe. Jeg har nettopp solgt en bil etter å ha hatt den ute siden juni eller juli, og jeg sliter med å selge en takboks som tilhørte den, så de neste 40-50 årene vil jeg helst bare kjøpe, og ikke selge... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 God plass til teiner her;) og andre ting.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mastiff Svart 3.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Ja, bagasjeplassen er ikke verst når man bruker hele fronten. Men så er det om man vil grise til med det som følger med teiner og teinetau opp... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Tja.. Den blir like skitten som alle andre båter;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mastiff Svart 3.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Ja, men her er det jo oppå benkene, ikke på dørken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.