Jump to content

Forslag til skjærgårdsjeep ønskes, og er dette riktig tidspunkt?

Mastiff

Recommended Posts

det at 4 takter bruker 40 % mindre er bare tull

det spørs på bruksområdet du bruker den

Nå var det jeg som nevnte det tallet og på hvilket turtall. Dette er basert på 8 års erfaring med en 115hk totakter mot en tilsvarende stor firetakter over fire år. På tomgang er forskjellen i prosent trolig langt større, på maks rpm noe mindre, men hvor mye av tiden tror du normale mennesker benytter maks rpm? 1%, 5%?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er el ikke bare tull er det vel? Tror at om du henger en 200 hk 4takt på en lik båt som din bruker den en del mindre ved alle hastigheter.. Jeg har selv Yamaha totakt og den er en del tørstere enn 4taktere.. Riktignok en 130 hk..

Om det er 40 eller 20 % forskjell er vel litt forskjellig på turtallene..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Test av 70 - 80 hestere Båtmagasinet mars 2005. Testbåt Buster XL (560 kg):

Forbruk liter / nautisk mil 25 knop.

Suzuki DF70 0,63

Yamaha 70B (tradisjonell 2-takt) 0,76

Evinrude E-tec 75 0,73

Honda BF75 0,71

Merc 75 Elpto (tradisjonell 2-takt) 0,80

Merc 75 Optimax 0,58

Yamaha F80 0,56

Ser en på verste 2-takter mot beste 4-takter, skiller det 42 %. (Merc 75 ELPTO mot Yamme F80)

Ser en på Yamme 70 B mot Suzuki DF70 skiller det 20 %.

Ser en beste 75 hk mot tørsteste 75 hk skiller det 38 % (Optimax mot ELPTO)

Ser en Merc 75 Elpto mot Honda 75 hk skiller det bare 12 %

Og Yamaha 70B er marginalt tørstere enn både Honda 75 og E-tec ved 25 knop, med denne båten.

En ser at største motor går billigst, så forbruk motor vil avhenge hvor lett "ekvipasjen" går i sjøen ved marsjfart.

Har bitt meg merke i flere tester, at forskjell i forbruk ved marsjfart ikke så stor som en kanskje skulle tro mellom 4-takt og eldre 2-taktskonstruksjoner. 2-takteren har her sitt optimale arbeidsområde.

Men ser en samlet, med tomgangskjøring, rolig kjøring, mye opp og ned av plan, pluss noe marsjing / pådrag blir nok forskjellen fort stor. Men å si generelt at 2-taktere bruker 40 % mer enn 4-takt ved marsjfart blir feil. En ser at det mellom 4-takterne også varierer mye i forbruk.

God Jul ja, :smiley:

Redigert av Søringen (see edit history)

Takk for det søringen

Det var noe slik jeg tok på husken , og min 200 hk med et slikt skrog går så fort og lett i plan - halv gass og ett trekk røyk så er vi avgårde - ikke merker jeg noe spes forskjell alene eller 8 stk i båten heller , legger jeg sammen kostnadene på vedlikehold vs 4 takt er jeg vertfall kjempefornøyd

Hadde jeg vært desperat hadde jeg vertfall ikke vært så dum og hevde den brukte lite hvis den ikke gjorde det , da er det bedre og holde kjeft :smiley:

vet ikke helt om jeg kan sammenligne med andre båter i samme størrelse og innenbordsmotor men flere dracoer og scand - nordkapp jeg har hatt svelget vesentlig mere - de slet bare og komme i plan

bare så det er sagt har vi ikke kjørt veldig lange distanser , bare badet ,fisket og dratt litt tube - og ja med tube hengende etter i noen timer så jeg litt forskjell på bensinmåleren ja.....

Redigert av Jarle B (see edit history)

Som du sier, sliter båten med å komme på plan RENNER jo bensinen gjennom, både når en skal opp i plan, og hvis en må kjøre mye gass for å holde i plan. Så det er ihvertfall viktig at en har stor nok motorkraft på båt til at en kommer raskt i plan, og at motoren går lett i planefart. De tradisjonelle 2-takterne er jo ofte også raske og spreke, så sjøl om liter / time ikke er alltid er så hyggelig lesning, så vil liter / nautisk mil ofte se bedre ut pga de holder høy fart sammenliknet med 4-taktere i samme størrelse.

Å, jada :saint:

Fra samme test:

Toppfart

Mercury Elpto 75 35,6 knop

Honda BF 75 31,5 knop

Yamaha F80 34,6 knop

Kan sikkert finne flere eksempler, hvis ytterligere dokumentasjon er ønsket.

Men utviklingen går jo framover, mange av disse testene med tradisjonelle vendespylte totaktere mot firetakt er fra tidlig 2000 til 2006. De siste av disse tradisjonelle 2-takterne har jo blitt faset ut siden 2006 pga utslippskrav. Siden den gang har jo utviklingen av 4 taktere fortsatt. Spørsmålet da er jo om det er "rettferdig" å sammenlikne motorer fra -90/-medio 00 tallet med 2010 og nyere motorer??? En må jo da ta anskaffelsespris med i regnestykket.

Er 4-takts fan sjøl etterhvert, men synes fakta er greit å forholde seg til.

Tar en til:

Test 50 hestere, ViMenn Båt, bilag til nr 22/03 Båt: Hansvik 18 HT:

Yamaha 50 G (2-takt) Toppfart 28,5 knop Forbruk toppfart / 2 pers 0,76 l/nm

Yamaha F50 (4-takt) Toppfart 26,3 knop Forbruk toppfart / 2 pers 0,73 l/nm

Fra omtalen av 50 G : "Bensinforbruket er høyt, men med lett båt blir det akseptabelt sett i forhold til distansen som tilbakelegges takket være den solide toppfarten. Med vekt tilsvarende 7 personer var forbruket heller ikke avskrekkende målt mot firetakterne i testen".

Bør kanskje også nevne at Mercury 50 4-takt omtales slik:

"Med vekter tilsvarende 7 personer slet motoren tungt. 8 personer orket motoren ikke". Var eneste motor som ikke klarte å få båten på plan med 8 pers, men denne motoren har jo utviklet seg til det bedre siden den gang.

Men tester kan jo tolkes slik Fanden leser bibelen. Ser en på Johnson 50 2-takt, er forbruket ganske på trynet. Men dette er jo en antikk motor utviklet på 80 tallet. Yamaha og Mercury/Mariner vendespylte totaktere gjør en langt bedre figur både mtp fart og forbruk l/nm.

Redigert av Søringen (see edit history)

Enda en:

Yamaha 9,9 totakt mot Yamaha F9,9 firetakt

Forbruk max turtall minus 500 omdreininger/min (marsjfart):

4,2 liter / timer mot 3,4 l/t 23 % høyere sett mot l/t

Ser vi derimot på liter / nautisk mil blir forholdet:

0,25 l/nm mot 0,22 12 % høyere sett mot l/nm

Igjen pga totakteren gjør bedre fart ved marsjfart, 16,8 mot 15,2 knop.

Toppfart henholdsvis 19,1 knop mot 17,0 knop.

Ser en på Johnson 50 2-takt, er forbruket ganske på trynet. Men dette er jo en antikk motor utviklet på 80 tallet.

Yamaha 50G debuterte vel som 60/70hk i 84 eller 85, ikke værst for en antikvitet :)

Johnson motoren er vel endel eldre. Men ut fra min erfaring med disse så er de kjempetørste på full fart, straks mer moderate i forbruk på mer moderat kjøring. Og så har jo båten i testen noe å si, tipper Hansviken trives best med motorer med litt mer syl volum og moment.

Men nå er vi vel på god tur off topic fra hva tråden egentlig handlet om :cheers:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men nå er vi vel på god tur off topic fra hva tråden egentlig handlet om :cheers:

Ja, definitivt avsporet :wflag: Men egentlig ganske interessant :giggle:

Jeg har ikke noe å forsvare hverken i ene eller andre retningen når det gjelder antall takter. Ser på ulike båter / motorer sjøl mtp evt båtkjøp, og leser derfor motortester med interesse.

Av de båtmotorene jeg og nærmeste familie har hatt, er definitivt Yamaha F40 med injection min favoritt. En liten perle den motoren.

Per Jacobsen, takk for tilbudet, men det er neppe så veldig interessant i min prisklasse. HK-avgift og dill gjør at det ikke lønner seg å ta det inn fra Sverige engang. Det har dukket opp en White Shark på Finn, denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38754958 Den oppfyller jo egentlig alle kravene mine og har en veldig grei pris, bortsett fra at det ser ut som om det er en eldre, tradisjonell totakter på den, og dermed var den ute. :nonod: Riktignok mangler den litt på kulhetsfaktoren, og bare 5 sitteplasser er jo svakt (16-foteren min hadde vel seks eller sju), men den er stor, kraftig, rask og har masse plass til teiner og styr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...