glalaksen Startet 2.Desember.2012 Del på Facebook Startet 2.Desember.2012 Skal å se på en gammel sjark der det er montert to papirlodd. Det nyeste er visst "utrolig bra" i følge selgeren. Jeg er ikke sikker på at jeg blir like imponert. Problemet mitt er at jeg ikke vil ta opp båten i vinter og følgelig får jeg ikke skiftet giver/svinger. Videre så har jeg ørt at gamle ekkolodd stort sett bruker to frekvenser? Kan jeg da ta mitt gamle fargelodd fra den andre båten over i sjarken hvis det blir handel? Ser at det er litt lite info her så blir helt generelt. Er det mulig eller er jeg helt på jordet her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Du skal neppe regne med at loddet lar seg flytte over. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lady E Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Det går ihvertfall i noen tilfeller. Jeg har selv en 37 år gammel svinger koplet opp mot et 12 år gammelt ekkolodd, det har så langt fungert utmerket i 12 år. Mitt ekkolodd og svinger er av samme merke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Det går dersom de har samme impedans og arbeider på samme frekvens. Er det en riktig gammel svinger er den ikke keramisk men bygget opp med blikk og spole. Da går det garantert ikke. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Ok loddet er et Furuno FE 400 fra midten av åttitallet og brukr frekvensene 50 og 200 "hertz" Hvis et annet lobb brukr samme så kan de ikke automatisk passe? Hva er impedans? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Så lenge det er 50 eller 200 hz på det nye loddet ditt tror jeg det skal gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Hva er impedans? Impedans er vekselstrømsmotstand ved en gitt frekvens. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Er det ikke slik også at loddet ikke må ha for høy effekt i forhold til svingeren? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Hadde selv et Furuno FE400 innmontert i båten og byttet så dette ut med et Lowrance HDS-5. (gen 2) I følge "Mjøsservice" hvor jeg handlet det nye loddet fikk jeg beskjed om at den gamle svingeren ikke kunne brukes! Sitat svar fra Mjøsservice: Hei igjen.! Vi har sjekket litt nærmere på denne 50KHz svingeren, og dette er en lavimpedans giver som dessverre ikke passer til dagens maskiner. Dvs. at du må ha en ny svinger.. nå husker ikke jeg hvilken båttype du har, men setter opp en ny gjennomgående bronsesvinger i tilbudet som tilsvarer den sitter på båten; Lowrance HDS-5 Gen.2 kombi Lowrance HDS-5m Gen.2 kartplotter Navionics Gold 49 XG Kartbrikke for Norge Airmar B45 50/200KHz Bronsesvinger m/Fairing blokk 1,8m Ethernet kabel Lowrance LVR-250E VHF Best regards / Med vennlig hilsen MjøsService v/Stener Ruud Raufossvegen 530 2827 Hunndalen Tlf; +47 91 53 10 98 E-post; stener@mjosservice.no Web ; www.mjosservice.no ------------------ Kan f.ø nevne at jeg er svært fornøyd med denne kombinasjon av ekkolodd og svinger i min Rana 630 sjark! Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 Snakket akkurat med en på teknisk på Furuno og han fortalte at det var ikke noe problem å bruke min giver som er montert i mai 1982. Det er mest sannsynlig en 50 hz giver. Jeg får derfor ikke brukt 200 hz delen av et nytt ekkolodd. (de fleste er visst 50 og 200 hz) når båten skal opp til sommeren så kan vi montere ny giver. (vi må bare finne ut hvordan vi får kabelen gjennom all betongen i båten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.