Jump to content

Trebåt og vintervarme

andre

Recommended Posts

I går var det 14 minusgrader og jeg hadde tenkt til å jobbe litt inne i båten (ligger på land) Jeg har en 20kW byggvarmer stående så tanken min var at kulda er da ikke noe problem. Men er det kanskje er dumt å fyre opp så mye varme på kort tid i en trebåt?

Spørsmålet mitt er: Båten ligger på land, det er 10 - 15 minus, Jeg setter inn en byggvarmer som leverer 20kW (kan ikke regulere varmen, kun av/på). Det er en forsåvidt stor båt (36fot) treskrog og treoverbygg

Hvordan vil treverket reagere, vil båten sprekke både her og der? Er varme klær å anbefale fremfor en kraftig varmekilde?

Er det noen som har erfaring, eller tanker omkring dette?

André

Det hørtes voldsomt ut med 20kW, ja....

Har også tenkt å jobbe litt i båten i vinter, og vil forsøke å ha litt lunk på der etterhvert. Men ikke så mye mer en en frostvakt eller to. Egentlig litt usikker selv, har ikke prøvd med så mye varme før.... Hvis du har en GB så kan du vel også risikere oppsprekking i det hvitlakkerte skroget, og en del jobb med å fikse det igjen?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Ja, det er sprekking i treverket jeg er redd for. 12 - 15 minus, fyre opp varmeren så blir det fort mange plussgrader i båten på 10 minutter, men det kan vel ikke være bra for treverket?

Den store varmeren var noe jeg kom over på lagersalg i sommer og tenkte at det blir bra til båtrestaurering i vinter. Varmen blåser et par meter ut fra ovnen, det er parafin + en liten elvifte på den, i følge bruksanvisningen skal det være 2,5 m til brennbart materiale fra åpningen.

Jeg bør kanskje la være og bruke den og heller finne en mindre (og mer fornuftig) varmer? Har ikke lyst til å prøve den i båten hvis jeg kan risikere sprekking i treverket, har mer enn nok annet som bør gjøres på båten om ikke jeg skal lage mer arbeid...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...